Gå til innhold

Stiv etter styrke trening

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hver gang jeg trener beina, benkpress, alt det der så blir jeg stiv etter treningen, neste dag er jeg fortsatt stiv, kanskje i 2 dager og da blir det bedre men akkurat nå er jeg jevla stiv siden i går

Hvor lenge har du trent? Når jeg har gått noen uker uten å trene (f.eks sykdom) så gjør det vondt de første 2-3 treningene, så gir det seg. Antar det gjør det for deg også, selv om det kanskje tar litt lengre tid om du er nybegynner...?

Lenke til kommentar

Stølhet er noe man vil kjenne da hvis man driver med hypertrofitrening. Hvis man trener med høye repranges uten å bli støl er det et tegn på at man enten gjør noe feil eller at musklene har begynt å tilpasse seg den spesifike øvelsen(muscle memory). For å hindre at sistnevnte skjer gjør man noe nytt; endrer reprange, forskjellig grep/vinkler på samme øvelse eller bytter mellom øvelser for å "sjokke" muskelen.

Lenke til kommentar

Stølhet er noe man vil kjenne da hvis man driver med hypertrofitrening. Hvis man trener med høye repranges uten å bli støl er det et tegn på at man enten gjør noe feil eller at musklene har begynt å tilpasse seg den spesifike øvelsen(muscle memory). For å hindre at sistnevnte skjer gjør man noe nytt; endrer reprange, forskjellig grep/vinkler på samme øvelse eller bytter mellom øvelser for å "sjokke" muskelen.

Reinspikka bullshit. Jeg har drevet både med sarkoplasmisk hypertrofitrening lavreps for fokus på styrke. Blir ikke støl. Stølhet er ikke et tegn på treningseffekt.

Musce memory er noe helt annet...

Hvorfor skal du hindre at musklene blir vant med en øvelse? Det finnes mange eksempler (meg selv inkludert) der folk har fått svært gode resultater ved å kjøre samme programmet uten endring over lang tid. F.eks SL5x5.

Mange øvelser skal ha samme "vinkler", som du kaller det, i leddene, og å endre på disse vil føre til skader over tid.

Hvilken tulling har fortalt deg dette, om jeg tør spørre?

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Reinspikka bullshit. Jeg har drevet både med sarkoplasmisk hypertrofitrening lavreps for fokus på styrke. Blir ikke støl. Stølhet er ikke et tegn på treningseffekt.

Musce memory er noe helt annet...

Hvorfor skal du hindre at musklene blir vant med en øvelse? Det finnes mange eksempler (meg selv inkludert) der folk har fått svært gode resultater ved å kjøre samme programmet uten endring over lang tid. F.eks SL5x5.

Mange øvelser skal ha samme "vinkler", som du kaller det, i leddene, og å endre på disse vil føre til skader over tid.

Hvilken tulling har fortalt deg dette, om jeg tør spørre?

Jeg skrev ikke at man ikke har fremgang hvis man ikke blir støl men DOMS er et tegn på muskel adaptasjon. Man kan fint ha fremgang uten å bli støl men hvis man driver med volumtrening er det uansett en fordel å sjokke muskelen og sette opp treningsprogram med periodisering(som vil gjøre at man blir støl av en eller fler av punktene jeg listet opp). Du kan alltids trene samme øvelser over lang tid men å sammenligne 5x5 og volumtrening er to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Man kan fint ha fremgang uten å bli støl
Hvis man trener med høye repranges uten å bli støl er det et tegn på at man gjør noe feil

Jeg skrev ikke at man ikke har fremgang hvis man ikke blir støl men DOMS er et tegn på muskel adaptasjon. Man kan fint ha fremgang uten å bli støl men hvis man driver med volumtrening er det uansett en fordel å sjokke muskelen og sette opp treningsprogram med periodisering(som vil gjøre at man blir støl av en eller fler av punktene jeg listet opp). Du kan alltids trene samme øvelser over lang tid men å sammenligne 5x5 og volumtrening er to forskjellige ting.

Jeg sammenlignet aldri SL5x5 med volumtrening (selv om du stimulerer både sarkoplasmisk og myofibrillær hypertrofi med SL5x5. Du skriver at ved volumtrening er det en fordel å sjokke muskelen. La oss ta RYP-EM, da, eller lignende programmer. Hvorfor fungerer de så godt over lang tid, dersom det du sier er sant? Hva tror du fordelen med "muskelsjokking" er?

Klart DOMS er en følge av adaptasjon, det sa jeg jo selv. Men dette fører ikke til at det er en fordel å sjokke musklene ved å endre program for å å maksimal fremgang.

Lenke til kommentar

Jeg har trent styrke i et år, uansett når jeg trener bein så bli jeg stiv, vet ikke om det er bare vanlig, men det er kjipt, samme skjer med en venn han blir stiv i beina også etter at han har trent bein. De eneste gangen jeg blir stiv for eksempel i brystet eller biceps er når jeg ikke har trent på uker,men beina uansett når jeg trener de så føler jeg det etterpå..

Lenke til kommentar

Jeg sammenlignet aldri SL5x5 med volumtrening (selv om du stimulerer både sarkoplasmisk og myofibrillær hypertrofi med SL5x5. Du skriver at ved volumtrening er det en fordel å sjokke muskelen. La oss ta RYP-EM, da, eller lignende programmer. Hvorfor fungerer de så godt over lang tid, dersom det du sier er sant? Hva tror du fordelen med "muskelsjokking" er?

Klart DOMS er en følge av adaptasjon, det sa jeg jo selv. Men dette fører ikke til at det er en fordel å sjokke musklene ved å endre program for å å maksimal fremgang.

For det første: Sitatet "Hvis man trener med høye repranges uten å bli støl er det et tegn på at man gjør noe feil" var ment for nybegynnere som jeg antok OP er.

RYP-EM er jo et lineært periodiseringsprogram der de endrer reprange hver 1-2 uker. Først 12reppere så ned til 4. Da vil man sjokke muskelen med volum og styrketrening i løpet av de 6 ukene. Det finnes også studier som konkluderer med at linær eller ikkelinær periodisering er bedre enn ingen periodisering. Vil du ha flere studier kan du søke på pubmed selv.

I tillegg gir 5x5 eller trening i reprange 1-6 liten effekt på sarkoplasmisk hypertrofi. Orker ikke å finne frem studier på dette nå men ta en titt på dette bildet.

Endret av fenele
Lenke til kommentar

Bildet du linker til har jeg sett utallige ganger, og jeg vet veldig godt at det gir mindre effekt enn det høyreps gjør. Det trenger du ikke fortelle meg. Men å si at det har ingen effekt, det blir feil.

Det eneste jeg egentlig reagerte veldig på, var da du sa at TS gjør noe feil om han ikke blir støl etter trening. For det er trenger IKKE være sant.

Viss det er det du mener med å sjokkere musklene, så misforstod jeg deg. Jeg trodde du mente at man måtte alternere mellom f.eks 5x5 og 3x12 typ. hver måned for å få noe ut av treningen. Det er også feil.

Tror egentlig vi prater litt forbi hverandre, og begge to er litt upresise i de bastante påstandene... :)

Lenke til kommentar

Tror egentlig vi prater litt forbi hverandre, og begge to er litt upresise i de bastante påstandene... :)

Sant nok. Ble kanskje litt dårlig formulering av den første posten.

La oss konkludere diskusjonen med det.

----

med stiv mener jeg at musklene mine blir ømme etter trening

http://nhi.no/foreld...ening-1477.html

Som det står på linken din "Etter en hard trening kan det være nyttig å ha en periode med rolig aktivitet slik at kroppen kan fjerne en del av avfallsproduktene." kan du prøve å kjøre rolig gange/jogg etter beintreningen, enten samme dag eller dagen etter. Det kan hjelpe litt på stølheten.

Lenke til kommentar

Du er i elendig form bare, neida, joda litt. Stølheten forsvinner når kroppen vender seg til mengden. Ved nye programmer eller opphold fra treningen, eller ved harde og spesielt i den eksentriske fasen (f.eks der du senker den sakte ned i benkpress) vil ofte gjøre at du blir støl. Det er altså ingen ting og bry seg om, for det sier (som nevnt) ingen ting om hvilken resultater du vil få. Stølhet kan uansett reduseres med bedre oppvarming, egenmassasje - og det og trene oftere og noe lettere. Du kan uansett trygt trene dersom du er støl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...