Drugstar Genius Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Hei, er 20 år gammel og har tenkt til å ta busslappen får å kjøre min far sin campingbuss/festbuss og ikke tenkt til å kjøre rutebusser. Fant ut av att man må være 21år får å kunne ta lappen på C/CE men du må være 24år får å få ta busslappen. Hvis det er så viktig med alderen så hvorfor må man være eldre får å kjøre en buss privat enn en semitrailer som veier 3 - 4 ganger så mye og da kan man være mye yngre. Helt på trynet spør du meg Men uansett, kan jeg som 20åring får lappen på buss hvis det er privatkjøring? Finnes det ingen unntak? Lenke til kommentar
Samara Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Om du som 20åring kan få lappen på buss hvis det er privatkjøring? Nei. Denne klassen gjelder føring av motorvogn godkjent for transport av flere enn 8 passasjerer i tillegg til fører. Klassen gjelder også for føring av leddbuss. Minstealderen for klasse D er 24 år. Hvorvidt det gir mening for deg eller meg har ikke så mye å si. Dette er bestemmelser som er bestemt av folk som forhåpentligvis har grunner for det, og som vi ikke kan gjøre så mye med. Unntak: Fra 19. januar 2013 ble minstealderen for buss (klasse D og DE) hevet til 24 år. Minstealderen er lavere for den som tar obligatorisk yrkessjåførutdanning. Link til begge sitatene. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 For å kunne kjøre buss før du er 24 år må du enten 280 timers yrkessjåføropplæring for å få kjøre fra 21 år, eller 140 timer yrkessjåføropplæring for å kunne kjøre fra 23 år (21 år i rute max 50km) Uten dette er det 24 som gjelder. Her er mer informasjon: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Yrkessjafor/Utdanning+og+krav/Begrensede+rettigheter Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 16. april 2013 Forfatter Del Skrevet 16. april 2013 Jeg er ferdig utannet Industrmekaniker så har nok ikke tenkt å jobbe som yrkessjåfør, og skal kun kjøre min far sin buss og det var en plan å ha en egen camping/partybuss med tiden. Det blir jo litt tåpelig att en 21åring kan kjøre ett vogntog (Kl. CE) på egenvekt på 40 - 50 tonn. og man må være 24 får å kjøre en buss (Kl. D) på 10 tonn som den jeg skal kjøre veier i egenvekt. Og du må være 25 får å i det hele tatt kunne la en person uten (Kl. B) øvelseskjøre med deg i trafikken. Når man er 25år å ha (Kl. B) sammenhengende i 5år så er man vist nok så godt utlært i trafikken og regler att man kan lære til en annen person. Og hva med en rutebuss som man skal kjøre når man er 24 med 40 passasjerer som du har ansvar får. det er ett stort ansvar å ha. Ingen er verdensmestere i trafikken og man lærer noe nytt hele tiden. Ble litt rotete her og att folk skjønner hvor jeg vil fram til, att det tull att 21 åringer slippes løs i trafikken med en Semitrailer på 40 - 50 tonn i egenvekt og man må være 24 får å få kjøre en buss på 10 tonn. Det burde vært mostsatt men det burde vært unntak på hva du skal kjøre, hvis du skal ta (Kl. D) og kjøringen blir privat i egen buss eller leid buss med ett vist fåtall registrerte sitteplasser i bussen og hvis du skulle kjøre rutebuss så skjønner jeg veldig godt regelen med att man må være 24år. Kunne jeg foreslått ett unntak burde det vært å kunne tatt (Kl. D) som 21åring hvis man skal kjøre privat eid buss eller leid buss som ikke er eid av noen firma og iløpet av utdanningen så burde man fått flere sikkerhetskurs og flere timer. Det er tross allt ett svært kjøretøy som er krevende å kjøre. Kunne skrevet den eksamensstilen nå merker jeg men jeg gir meg nå så ingen på Diskusjon.no dør av kjedsommet Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Årsaken til at du må være 24 er at du plutselig har ansvar for opptil 50 ekstra personer i vogna di. Det er noe litt annet enn å være ansvarlig for deg selv, et par andre, og tung nyttelast. Jeg kjøper ikke "men, men, jeg skal ikke kjøre med folk!", og det gjør ikke Vegvesenet heller. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Er du sikker på at "bussen" er klasset som buss? Om den er campingrigga har den kanskje så få seter at den er/kan klasses som lastebil/kombi. Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 16. april 2013 Forfatter Del Skrevet 16. april 2013 Årsaken til at du må være 24 er at du plutselig har ansvar for opptil 50 ekstra personer i vogna di. Det er noe litt annet enn å være ansvarlig for deg selv, et par andre, og tung nyttelast. Jeg kjøper ikke "men, men, jeg skal ikke kjøre med folk!", og det gjør ikke Vegvesenet heller. Har skjønt det men jeg bare mener det burde vært unntak får hvis du skal kjøre en privat eid buss som er registrert får 13 pers som blir aldri full. Men det er jo ett ansvar men de kunne gitt noen flere obligatoriske kurs/kjøretimer. Men det er bare mimring fra min side som ikke blir hørt fra de høyere folket Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 16. april 2013 Forfatter Del Skrevet 16. april 2013 Er du sikker på at "bussen" er klasset som buss? Om den er campingrigga har den kanskje så få seter at den er/kan klasses som lastebil/kombi. Er helt sikker på att den er klasset som buss Den holdt på å havne som campingbuss tror jeg hvis jeg ikke tar helt feil fordi vi hadde får lite eller får mange sitteplasser iforhold til sengeplasser men det endte med 13 sitteplasser og 10 - 12 sengeplasser, mulig 13 sengeplasser men det er en improvisert seng så kan ikke huske hvor mange sengeplasser det egentlig er. Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 16. april 2013 Forfatter Del Skrevet 16. april 2013 Men holder på å lære meg reglene som gjelder alt rundt buss og lastebiler så er ingen ekspert så skyt meg hvis jeg tar feil altså Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Hvor lang er denne campingbussen da? Hvis den er maksimalt 8 meter lang (tvilsomt egentlig men..) kan du ta D1 (Minibuss) for å få kjøre denne. Minibusslappen har lengdebegrensning på 8 meter men ingen vektbegrensning. Den dekker buss med inntil 16 passasjerer i tillegg til fører. Endret 16. april 2013 av Snylter Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 16. april 2013 Forfatter Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Ser ut som att jeg får holde meg unna førestolen til bussen i 4 år til, ringte BIltilsynet og da kom vi fram til att den kunne registreres om D1 Minibuss og bussen hadde 13 sitteplasser fra før av, men skal nedregistreres til 10 seter får å få optimal plass i bussen, MEN så ble jeg rævkjørt av den regelen som alerede ble nevnt av Bruker Snylter om att lengden spiller jo inn og bussen er 12 meter så jeg får nøye meg med å sitte på siden av i de neste 4 årene. Kjipt å vente lengre, jeg mener man går mye dypere inn i trafikkregler og trafikksikkerhet når man skal ta førerkort på tyngre kjøretøy en på bil så de burde jo hatt ett opplegg de til som var får unge men samtidig veldig interissert mener jeg men det er jo bare min mening. Jeg fikk lært mye idag så takk får hjelpen dere Endret 16. april 2013 av Drugstar Genius Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Regges den ned til totalt 9 seter kan den klasses om til lastebil. Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 16. april 2013 Forfatter Del Skrevet 16. april 2013 Får legge planene på hylla litt og finne en bra å grei buss og det jeg ser spesielt etter er en dobbel dekker lik den fra Lavprisekspressen med sittegrupper nede med toalett og hele overetasjen med seter. Det er egentlig det samme hvordan den ser ut innvendig og utvendig fordi alt skal totalt renoveres. Må jo nesten gjøre det ordentlig å lage en grei festbuss. Men får som sagt legge de på hylla litt til jeg finner en plass å stå med den og økonomi nok til det uten få meg konkurs men iløpet av 4 år så burde den være klar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå