Nettulf Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Hei. Er på jakt etter et kamera til et spesielt formål. Det må ha god lys styrke, og ha mulighet til manuell fokus og eksponering. Stor zoom er ikke viktig, men den må ha bra makro og mulighet til å fokusere på kort avstand. Skal brukes i et mørkt rom, så er også en fordel om det er bra mulighet for å regulere ned lysstyrken på skjermen. Størrelse (diameter) på optikken bør ikke være for stor, da kamera skal plasseres tett inntil annet utstyr. Så om noen kjenner til et kamera eller to som kan være brukbare til noe slikt, så kom med det! Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Canon PowerShot S100 er godt i dårlig lys. Sony RX100 er mye bedre. Du må komme med prisgrense og forklare om du må være nært eller om der er stor forstørrelse du trenger. Det er ikke nødvendigvis det samme. Så trenger vi å vite hvilken avstand/forstørrelse som er bra nok. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 16. april 2013 Forfatter Del Skrevet 16. april 2013 Canon PowerShot S100 er godt i dårlig lys. Sony RX100 er mye bedre. Du må komme med prisgrense og forklare om du må være nært eller om der er stor forstørrelse du trenger. Det er ikke nødvendigvis det samme. Så trenger vi å vite hvilken avstand/forstørrelse som er bra nok. Pris er ikke noe stor begrensning, men det trenger ikke å være dyrere enn nødvendig da. Satt å leste litt om Sony RX100 selv faktisk. Skal fotografere en veldig liten skjerm gjennom en annen linse, så det må kunne fokuseres på overflaten til denne skjermen. Avstanden er nok nede på 2-3 cm, men er usikker på hvor mye den linsen mellom vil påvirke fokuseringen. Det er sikkert nok med 3x forstørrelse, det viktige er at den skjermen som skal fotograferes fyller hele bildeflaten. Meget mulig vi må prøve noen ulike modeller før vi finner et som passer perfekt, siden det er så pass spesielt. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Husk at enkelte av disse små kameraene kan ha god lysstyrke på vidvinkel, men dårlig når man zoomer til maksimal tele. Makro pleier ofte å være tilpasset vidvinkel, da bør man gjerne vurdere om man ekstra vid vidvinkel eller normal vidvinkel passer best til dette spesielle formålet. Hvis kameraet skal stå i ro kan man også tenke litt på hvilket type stativ som passer best. Jeg har selv Canon S100 og er godt fornøyd med det i dårlig lys. Innendørs får man ikke utnyttet GPS-funksjonen, men da er kanskje enklere å betjene det nye S110 som har touch-betjening på skjermen og WiFi-overføring. Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 NEX-F3 m/ 18-55mm + 30mm makro Olympus XZ-1 har ganske god nærgrense når den er zoomet ut til 24mm og den er lyssterk. Koster under 2000kr. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 (endret) NEX-F3 m/ 18-55mm + 30mm makro Det står "E 3,5 - 5,6" på objektivet. Det er da ikke særlig lyssterkt. Red: eh, jeg så på kitobjektivet. 30mm'eren er sikkert bedre Endret 16. april 2013 av eriknor Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Makroen har blender på f/3.5, men så har NEX F3 større sensor og mye bedre høy ISO egenskaper enn et kompaktkamera. Veldig vanskelig å anbefale et kamera uten å ha sett hvordan TS har tenkt å bruke det. Må han ha et kompaktkamera med 1cm nærgrense på vidvinkel eller er det mulig å stå lenge unna for å bruke en makro/tele og benytte seg av komprimeringsfaktoren? Ved sistnevnte er det mulig å kjøpe en brukt dSLR og en brukt makro på rundt 100mm. Det er mye som er mulig, men hva som er best er umulig å vite. Det er noe TS må finne ut selv. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 16. april 2013 Forfatter Del Skrevet 16. april 2013 Erfaringsmessig så er kamera med stor diameter (speilrefleks/systemkamera) på objektivet uegnet, da det jeg skal fotografere inn i er ganske lite. Det blir da typisk en mørk skygge rundt bildet, med brukbart bilde i senter. Litt vanskelig å forklare helt nøyaktig hva jeg skal, men kan prøve.... Skal sette objektivet så tett som mulig inntil en annen linse som er ca. 28mm i diameter. På innsiden (baksiden) av denne linsen er det en liten skjerm som viser et bilde. Denne har ikke så høy lysstyrke, derfor må kamera være brukbart i svakt lys. Kamera skal fokusere skarpt på denne lille skjermen, og fotografere denne med fast blender og lukkertid. Blender og lukkertid må det gjøres noen tester på for å finne optimal eksponering i forhold til lysmengden fra skjermen, og så blir dette en "fasit" for å sammenligne flere slike skjermer. Det er ønskelig at denne lille skjermen skal utfylle nesten hele bildeflaten på kamera, men det er ikke nødvendig at det går helt ut i kantene. Ser for meg en runding med bilde, så blir det sorte skygger i hjørnene. Som sagt tror jeg det må testes med ulike kamera, for jeg har en mistanke om at diameter på objektiv samt nærgrense vil ha mye å si her. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Da hjelper det nok ikke så mye om kameraet har stor blender - typisk skal du da blende ned for å ungå saftig vignettering. Så er det nok viktigere om sensoren er god enn om objektivet er lyssterkt - det er nemlig "lysstyrken" som gir vignetteringen. Prøv ut forskjellige kameraer (med forskjellig optikk) på forskjellige blendere og sammenlign. Endret 16. april 2013 av Trondster Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Ville nok brukt mindre blender "større tall" og lengre lukkertid hvis skjermen bildet er rolig, men jeg vet ikke hvordan 50 hertz'en vil påvirke bildet. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Ut fra det du har beskrevet tviler jeg på at det er helt enkelt å få til med godt resultat uten å beskjære bildet, og kanskje ikke da heller. LInsen på 28mm i diameter vil gjøre det vanskelig å unngå vignettering og muligens fortegning. Et annet spørsmål er om det er greit å stille inn på nytt for hver gang du skrur det hele av og på. De fleste kompaktkameraer og mange speilløse vil resette fokus og zoom hver gang kameraet skrus av. Er det et problem ville jeg sett på et hvilket som helst billig speilløst og kjøpt et gammelt helmanuelt makroobjektiv (+ adapter) til. Jeg ville også prøvd med et kompaktkamer hvis du har elelr kan låne det bare for å teste oppsettet. Test er ofte beste metodie for å finne ut om hva som kan fungere. Edit: Det du prøver på minner litt om digiscoping hvor bildet ofte tas gjennom et okular så kanskje du kan finne noe nyttig info hvis du søker på det. Endret 16. april 2013 av seriksen Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Et systemkamera har ikke noe problemer med å få 28 mm til å fylle hele bildebredden fra ganske god avstand. Hva er poenget med linsen som er i mellom skjermen og kameraet? Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 17. april 2013 Forfatter Del Skrevet 17. april 2013 Et systemkamera har ikke noe problemer med å få 28 mm til å fylle hele bildebredden fra ganske god avstand. Hva er poenget med linsen som er i mellom skjermen og kameraet? Den linsen er et okular som man ser inn i med øyet.... Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 (endret) Ja... men hvorfor ikke fotografere skjermen direkte og unngå problemene som linsen skaper? Det jeg mener er at sånne linser tenderer til å være der på grunn av bregrensningene til øyet og lager bare problemer når du skal fotografere. Endret 17. april 2013 av Kristallo Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 17. april 2013 Forfatter Del Skrevet 17. april 2013 Ja... men hvorfor ikke fotografere skjermen direkte og unngå problemene som linsen skaper? Det jeg mener er at sånne linser tenderer til å være der på grunn av bregrensningene til øyet og lager bare problemer når du skal fotografere. Hadde vært det beste, men det er beklageligvis vanskelig å fjerne denne. Har testet litt nå med et helt enkelt kompaktkamera, et Sony DSC-HX5 med 10Mp og 4,25-42,5mm optikk (10x) Klarer fint å fokusere skarp selv med autofokusen, og må zoome inn litt for å få skjermen til å fylle ut mest mulig av bildet. Er ikke noe problemer med flimmer på skjermen, siden det ikke er en vanlig videoskjerm. Bildet er bare grønt, og ikke så veldig lyst. Problemet med dette kamera som jeg prøvde nå er at det blir litt for mye bildeprosessering, slik at de feilene på skjermen jeg ønsker å få frem maskeres. Er litt støyfjerning og utglatting av bildet som sikkert gjør dette. Skal typisk se etter sorte og hvite prikker samt striper på denne skjermen, så da er det viktig at detaljer ikke pyntes på. Så bør vel slenge inn mulighet til RAW filer på kravene mine..... Ser for meg at det trengs noe spesialutstyr for dette, men får se om jeg får lånt meg noen flere kamera å teste med. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Prøv Canon S100/S110/G12 eller et annet lite entusiastkamera med RAW, de er i en helt annen klasse enn reisekameraet Sony DSC-HX5. Jeg er usikker på om det lenger finnes kompaktkamera med mulighet for å feste et adapterrør rundt objektivet for å bruke filtre eller solblendere, dette kunne vært brukt til å feste kameraet på okularet. Husker jeg brukte digiskopi med kikkert for 10 år siden, da var det dårlig med billige superzoomkamera. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå