Cooky Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 (endret) Er det sovemedisiner man kan få på resept av lege som gjør en trøtt(ere), og som ikke faller innom kategorien benzodiazepiner, eller har krysstoleranse med slike medikamenter? - Hvor effektive er disse medisinene? - Eventuelle tips til medisiner dere selv har prøvd, og fått god effekt av? Har nemlig en del problemer med å bli trøtt, og dermed få sove. Jeg kan gjerne være oppe i over 48 timer uten å bli trøtt nok til å få sove. Endret 15. april 2013 av Cooky Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Tja, du kan jo høre med legen din om å prøve Circadin som er et melatoninpreparat eller Vallergan som er et antihistamin. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Skulle til å nevne Vallergan og Circadin. Den første (Vallergan) er et anti-histamin som det ble oppdaget at hadde en søvndyssende effekt. Det er i dag bedre anti-histaminer som skal ta allergier, så vallergan brukes kanskje mer som sovemedisin nå, enn til noe annen bruk, selv om det er et anti-allergi middel. Du kan forvente at du utover dagen føler deg bakfull, eller de effektene tømmermenn gir. Men, om det er middelet som skal til for at du får det bedre, så er kanskje det en liten pris å betale sånn nå i starten. Circadin, der er virkestoffet melatonin. Det tas et par timer omtrent før du planlegger å legge deg til å sove. Kan hende kroppen din ikke har nok melatonin til å gjøre deg søvning? Du blir da søvning. Alle medisiner har bivirkninger. Noen som er disponert, kan oppleve migrene av Circadin, men det skjer nok ikke alle. For meg var det helst vane, og jeg ble egentlig søvning nok, men dårlig vane gjorde at jeg tvang meg selv til å sitte oppe om nettene fordi det var så gøy eller tilfredstillende, og døgnet snudde seg. Så jeg fant ut at Circadin for meg var tull og tøys. Jeg, måtte bare være streng og gå og legge meg ikke senere enn kl 00 - 01. Det hjalp mye! kl 22 - 23 er kanskje noe å sikte etter sånn på lengre sikt! Døgnet kan fort snu seg om du er arbeidsledig, ufør, sykemeldt fra arbeidslivet. Arbeidsliv kan virke som en naturlig måte å snu døgnrytmen til det bedre for mange. For du må jo på jobb da.. Når du så kommer hjem fra jobb trøtt og jævlig, så er det et stort poeng i å unngå å legge seg ned for en kort ettermiddagshvil. Denne har fort for å snu til en 3-4 timers søvn, og du våkner lang utover kvelden og er svært lite tilfredstilt med deg selv. Samt du klarer ikke å snu døgnrytmen om det fortsetter i det sporet. Du kan ta power-naps, men da med vekkerklokke! Alt fra minimum 15 min. Opptil maks. 20 - 25 min. Det skulle funnes vekkerklokke med tazer gun Anonym poster: be236693db54f715e015a8d373d1b271 1 Lenke til kommentar
JokerN_ Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Er du sikker på at du ikke blir trøtt? Mange sliter med å sovne om kvelden fordi de tar med seg bekymringer og tanker til sengs, som de ikke orker å tenke på på dagtid. Om du sitter å drukner deg selv i PCn hver dag, så kan det ofte føre til at man sliter med å sove i seg selv. Jeg har brukt innsovnings medisin selv, noe som kobler ut hode ditt rett og slett (kan virker litt skummelt i starten om man sitter våken og venter på at de skal funke), de funker bare ca 2 timer men er altså bare for å hjelpe deg å sovne. Disse heter Stilnoct. Jeg ble ganske avhengi av disse, så vil ikke anbefale å ta dette hver dag. Det fungerer også dårligere og dårligere jo mere man bruker det. Jeg har også prøvd noe annen form for vanlig sovemedisin, men disse hang igjen dagen etter og gjorde at jeg følte meg bakfull. 1 Lenke til kommentar
Cooky Skrevet 16. april 2013 Forfatter Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Disse heter Stilnoct. Jeg ble ganske avhengi av disse, så vil ikke anbefale å ta dette hver dag. Det fungerer også dårligere og dårligere jo mere man bruker det. Nettopp. Som jeg sa i første post, så ønsker jeg ikke et benzodiazepin, eller noe som har krysstoleranse med benzo. Stilnoct som er et B- preparat er et benzodiazepin, så ikke rart du ble avhengig og at de funket dårligere over tid.. Endret 16. april 2013 av Cooky 1 Lenke til kommentar
Cooky Skrevet 17. april 2013 Forfatter Del Skrevet 17. april 2013 Var da til legen idag, og overraskende nok så skrev han heller ut Imovane til meg Lenke til kommentar
kattungen Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Var da til legen idag, og overraskende nok så skrev han heller ut Imovane til meg Imovane/Zopiclon brukes ofte ved kortvarige insomnia-tilfeller. Det er et benzo-derivat, men ikke i samme benzo-kategori som Rivotril etc. Lenke til kommentar
Mer0vingian Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Var da til legen idag, og overraskende nok så skrev han heller ut Imovane til meg Alimemazin (Vallergan) og andre antihistaminer kan forverre tilstander som clonazepam (Rivotril) reduserer. 1 Lenke til kommentar
Cooky Skrevet 17. april 2013 Forfatter Del Skrevet 17. april 2013 Det er et benzo-derivat, men ikke i samme benzo-kategori som Rivotril etc. Men det er i slekt med denne gruppen medikamenter, og har krysstoleranse med benzodiazepiner. Non-benzodiazepiner, tror jeg de kalles. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Bruk av melatonin i Norge er ikke særlig vanlig, det ble godkjent for 5-6år siden og mange leger henger etter for å ta det i bruk. Jeg kunne ligge 4 timer uten å få sove på det verste, til jeg enten fikk søvnunderskudd eller døgna for å snu døgnrytmen. Heldigvis hadde jeg en lege som hadde vært borti melatonin før og det ordna mine søvnproblemer (mulig forsinket søvnfasesyndrom). Circadin (melatonin) er ca. 1500x ganger dyrere i Norge per mg enn i utlandet hvor det stort sett selges som reseptfritt helsekost. Takket være EØS har jeg heller aldri blitt bedt om resepten min av tollen når jeg bestiller fra Storbrittania. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Veit nokon om kraftige sovetabletter, som holder deg i søvn, samt gjør at du sovner fort, uten resept? Hadde vert glad for svar Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Veit nokon om kraftige sovetabletter, som holder deg i søvn, samt gjør at du sovner fort, uten resept? Hadde vert glad for svar Postafen er reisesyketabletter uten resept. Hvis du dobler dosen vil du sove ganske greit, men ikke gå så mye mer over det.Ellers kan du kanskje gå til legen og be om Polaramin for allergi. De er ganske sløvende på mange. Jeg går på de fast og reagerer ikke særlig, men om dama tar en kan jeg bare si natta. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå