Gå til innhold

Jeg vurderer Irland i år. Noen som har vert der?

Anbefalte innlegg

God kveld!

Jeg har tenkt litt på ferien i år. Jeg har vanligvis aldri noen planer. Liker bare å kaste meg uti det når den tid kommer. Men nå har jeg begynt å tenke litt på å kanskje ta turen til Irland. Jeg har aldri vert i landet før, men har blitt veldig nysgjerrig på kulturen når det kommer til øl, musikk, og folk generelt.

Jeg vil gjerne oppleve "utkanten" av Irland. Landskapet, pubene osv. Men også ha muligheten til å dra inn i byen for litt shopping og den slags.

Så jeg lurte på om noen har vert i Irland og kan komme med noen tips og forslag? Og kanskje hvor man kan finne hoteller, vertshus, hytter e.l samt fly?

Takker for alle innspill! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreslår noen dager i Dublin for en skikkelig irsk storbyfeeling. Deretter lei en bil, og opplev landet. Det er virkelig et nydelig og innholdsrikt land!

Her finner du en oversikt over noen ting som kan være verdt å få med seg på ulike steder.

Kan evt komme tilbake med egne erfaringer senere når jeg har bedre tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var i Irland for noen år siden på familieferie, og det kan faktisk virkelig anbefales!

Vi kjøpte busspass og reiste rundt hele landet omtrent, med noen dager i byene innimellom. Er du i Irland MÅ du innom Cliffs of Moher, og et par brunpuber andre plasser. Ellers er det bare å prate med lokalbefolkningen, triveligere folk skal du lete lenge etter :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg og kjæresten skal til Irland nå i August.. Har TS vært der enda?

Flere tips mottas med takk! Vi har bil noen dager, ellers skal vi være et par dager i Dublin også i slutten av uka, og jeg notert meg Cliffs of Moher, og har tenkt på Guinness-bryggeriet..

Andre ting? :)

Lenke til kommentar

Jeg var 6 dager i Dublin og 1 dag i Belfast for 2 uker siden. Utrolig fin ferie! Fikk med meg den utrolige store demonstrasjonen mot abort som beveget seg gjennom hele hovedgata også. Meget rar opplevelse.

Uansett; Dublin (og Irland generelt) er fantastisk fint. Er en av mine favorittplasser å være på. Så uansett hvor du drar vil du finne noe fint å se på. Da jeg var der kjøpte jeg et busspass som jeg kunne bruke i to dager. Da fikk man se ulike steder i Dublin, og bli litt bedre kjent. Dette er til å anbefale. Området rundt Dublin Zoo er også veldig fint. Hadde jeg tatt meg tid, ville jeg stoppet der. Utrolig fint der.

Jeg vil også anbefale å dra til Belfast. Om dere har bil, kan dere jo kjøre selv. Jeg tok buss (kostet 20 euro tur/retur), og dette tok litt over 2 timer. Fungerte veldig bra, fikk sett litt av landskapet på turen også. Belfast er i seg selv en utrolig fin by, og folk er utrolig vennlige! Jeg var der som sagt bare en dag, og angrer på at jeg ikke valgte å overnatte noen netter istedet. Veldig begrenset hva man har tid til å se på iløpet av en dag, man får bare sett det mest generelle. Jeg så plassen Titanic ble bygd på og alle veggmaleriene som er kjent verden over, samt inndelingen i de politiske områdene. Veldig spesielt, men også interessant. Det er nesten så jeg likte meg bedre i Belfast enn i Dublin. Det er mindre folk, mindre turister - noe som for meg betyr mindre stress. Folk er utrolig vennlige og kan ta kontakt med deg bare du venter på grønt lys på gangoverfeltet. Det er mer vanlig å ta kontakt med ukjente på gata bare for å slå av en prat. Dette er noe som for meg var utrolig uvant, men som jeg satt utrolig pris på. Jeg har ikke møtt mer trivelige folk enn de i Irland.

Nå snakket jeg meg litt bort, men jeg garanterer at dere vil få en fin tur uansett hvor dere er. Irland er flott bare i seg selv! God tur!

Lenke til kommentar

Dersom du er i Dublin og det er fint vær så anbefaler eg at du tar toget til Howth. Er berre ein liten halvtime eller noke slikt med toget/bybanen. Der er det veldig fint med gode turløyper og utsikt over Eye of Ireland.

Alternativt kan du reise like langt den andre vegen til Dalkey.

Guinness bryggeriet er ein fin serverdigheit, men strengt tatt så syntest eg at opplegget på Jameson destilleriet var betre lagt opp og meir informativt.

I Dublin så vil eg anbefale at du velger eit hotell på sydsida av elva. Lokalbefolkninga rekner nordsida som eit meir urolig område med stor sosial uro i form av fattige og alkoholikere. Sjølv opplevde eg ikkje noke antydning til dårlig stemmning på nordsida, men det var opp til fleire som kom med vitser om kor dårlig nabolaget var. Var f.eks ein gjest som kunne fortelle at akkurat denne pubben var trygg og grei fordi all knivstikkinga foregikk på bakrommet :)

Så sjølv om dette var fortalt som ein vits så antar eg at det var ei lita rot av sannheit i det.

Nordsida kan sikkert på mange måter samanliknast med Austsida av Oslo, berre større.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...