Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Nytt Asus Radeon 7970 directcu 2 merkelige problemer

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har som emnetittelen sier kjøpt et nytt radeon 7970 som jeg ikke skjønner noe som helst av. Jeg satte kortet i pci express porten, kobler i begge strømkablene og slo maskinen på, og det skjedde ingenting. (fikk ikke noe bilde, skjermen gikk i standby modus) Det som er så rart er at jeg har bilde helt til jeg kommer forbi bootmenyen (fastboot for windows 8, men med en gang den blå windowslogoen kommer fram, så skjer det ikke noe mere. jeg slår da av maskinen, og neste gang jeg slår den på så kommer det opp at det maskinen må feilsøke for å "reparere" seg selv.

Hva jeg har prøvd:

- formatering (jeg har bilde under installasjonen, men når den er ferdig og skal starte på nytt så skjer det ikke noe mere),

- har koblet den til tv via hdmi og da får jeg bilde. Ikke fullskjerm, men bilde iallefall.

- Jeg har resatt bios og oppdatert bios på hk.

- Prøvd annen PCI port i tilfelle det skulle være feil med porten

- lastet ned og lagt inn nyeste ati drivere, både "vanlige" og beta drivere

- brukt intel hk`s eget skjermkort (i5 3570k), og da funker alt som det skal.

- Resatt cmos

- Startet opp med bare en rambrikke og minimalt med komponenter tilkoblet

Det skal sies at dette er mitt første ATI kort på mange år, så jeg har ikke hatt slike problem før.

Hardware og tilkoblinger:

Sabertooth z77

Intel 3570K

Corsair Platinum 16 gb ram

Dell U23hm med displayport til skjermkort

Har dere noe input på hva dette kan være? Alle tips mottas med takk :)

*Øyvind*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det DVI du har problemet med?

Fryser den på Windows logoen eller mister den signalet (Svart skjerm)? Hvis den fryser så hadde jeg tatt RMA på kortet eller brukt HDMI til skjermen hvis den har HDMI inngang. Hvis du mister signalet så kan du prøve et lite triks før RMA.

Koble til skjermen via den ene DVI porten på kortet. På den andre DVI porten så bruk en VGA adapter og koble den inn i VGA inngangen på skjermen. Du skal altså ha koblet skjermen til PCen med begge kabler samtidig. Start opp PCen og skjermen vil da først få signaler fra VGA før den bytter til DVI. Du kan da plugge ut VGA kabelen og det skal fortsette å virke fremover.

Det at du ikke får fullskjerm med HDMI er pga Overscan. Overscan er ofte på som standard med HDMI på grunn av at rammen på TVer ofte dekker en del av bildet. Ved å høyreklikke på skrivebordet og velge Catalyst Control Center så kan du endre Overscan som vist på bildet under.

1439583.jpeg

Lenke til kommentar

Hei Bjoolz, takk for raskt svar. Jeg kjører displayport mellom skjermkort og skjerm. (Skjermen støtter kun vga, dvi eller displayport) Det som er så merkelig er at jeg har bilde under post, og altvirker som at skal være i orden, inntil Windows 8 logoen (den blå logoen før innlogging) kommer fram. Dette skjer uten unntak. Da vil maskinen ikke loade lenger og det skjer ingenting mere. Restarter maskinen og sammeskjer på nytt, forskjellen er da at jeg får fram windows feilsøkingsmeny som skal skjekke hva som er galt med maskinen. Har prøvd formatering, tilbakestilling og gjennoppretting via backup men no go.

Oppdatering: har nå også prøvd et Radeon 7950 og samme problemstilling fortsatt. Kan det være noe med pcie portene som er defekt, eller bøyde cpubracket pinner? Dette skjønner jeg lite av... Jeg har ikke dvi kabel så får ikke testet dette før litt senere i dag.

Ps: hovedkort, cpu og minne er under 1 mnd gammelt så har ikke testet med nvidia kort på dette oppsettet.

Lenke til kommentar

Fant ut av problemet. Har testet ut 2 radeon kort 7950 og 7970 via displayportkabel. Det er forøvrig samme kabel som jeg brukte på hd4000 (intern grafikk). Så kabelen er helt i orden, men ser ikke ut til å virke på ati kortene. Bruker nå en dvi kabel jeg hadde liggende, og alt er ok :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...