Gå til innhold

SSB: Norge har tapt 71 milliarder på arbeidsinnvandring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har fyrt av en epost til redaksjonen i finansavisen og spurt om de har noen kilder tilgjengelig. Noen kan vel kanskje spørre talsmannen hos SSB direkte også om de ikke stoler på kildene. Sendte eposten for et par dager siden uten svar, så er ikke sikkert det kommer noe.

• Liker 3
Lenke til kommentar

αкαѕнα, med all respekt å melde, da begynner man gjerne med å sitere primærkilden og ikke en avis som ikke er bevis.

Jeg har lenket til den kilden jeg hadde for den informasjonen jeg la frem. At man ikke egentlig kan stole på noe som står i den aksepterte presse skal jeg ikke si noe på, for dette har jeg sagt selv lenge.

Jeg er selvsagt enig i at det ikke er noe bevis :D

Hvorfor blander du inn veibygging og bompengefinasiering? Du skulle ikke ha en skjult agenda?

Jeg har aldri lagt skjul på at jeg ikke støtter multikulturalisme slik den fremstår i dag. Det står ganske tydelig på min profilside også O.o

Det med veibygging var selvsagt bare et eksempel jeg kom på i farten.. Jeg kunne like godt tatt opp forfallet i skolen og manglende bevilgninger til politiet eller helsevesen...

Det er selvsagt dumt å sette ting opp mot hverandre slik, da det er lett å avfeie slikt med at man kan spare inn andre steder.. bla..bla..bla..

Det blir ingen diskusjon man kan vinne uansett, men det var som sagt bare et eksempel...

Tidligere har du hevdet at du befinner deg til venstre i politikken eller var det feil oppfattet?

Jeg føler egentlig ikke at jeg passer inn i noe etablert politisk system fordi jeg synes de fleste partiene står for ting jeg liker.

Det blir dog for enkelt å si at man bør tilhøre ett parti basert på noe så banalt som veiutbygging ol.

Jeg føler meg i alle fall husløs rent politisk...

Er det for mye folangt at du kommenterer veibygging og bompengefinansiering i den tråden og tar innvandringsdebatten i denne?

No fence, jeg føler ikke store behov for dette, jeg har hverken bil eller førerkort ^^

Lenke til kommentar

Regjeringen har vært veldig tydelige på at statsbudsjettet er en pott som må fordeles. Når innvandringen koster Norge mange titalls milliarder i året så er det klart at de pengene må komme ifra et sted. Vei og bilisme er en av de store melkekuene i Norge. Glad jeg bor i storby og har tilgang på diverse annen transport.

Klart er det en pott som må fordeles. Det gjør man i de aller fleste land som har et statsbudsjett. Det kan være lurt for frp-velgere som deg å ta et lynkurs i statsvitenskap før de møter opp på valglokalene. Denne populistiske kunnskapsløsheten er bekymringsvekkende.

Lenke til kommentar

Klart er det en pott som må fordeles. Det gjør man i de aller fleste land som har et statsbudsjett. Det kan være lurt for frp-velgere som deg å ta et lynkurs i statsvitenskap før de møter opp på valglokalene. Denne populistiske kunnskapsløsheten er bekymringsvekkende.

Så kommer man altså rekende med dette FRP-argumentet igjen da...

Først og fremst så finner jeg det veldig pussig at det brukes som en nedsettelse, nesten som om man burde være flau om man var en slik velger, at man kort og godt er mindre intelligent når man stemmer FRP.

Hva folk stemmer har da ingen ting med saken å gjøre når regnestykket skal gjøres opp vel??

Om du er en familie som har en gitt inntekt som skal foredels er det vel ikke så unaturlig at det setter spørsmåltegn dersom man sløser vekk masse penger på noe som ikke gir en verdi i retur.

Så sies det at vi har innvandringsstopp, javel.. men for meg er det revnende likegyldig om man kaller dem for innvandrere eller flyktning når det tross alt kommer flere titusener hvert år.

Det er det totale volumet som kommer som er relevant, ikke på hvilket grunnlag de fikk opphold.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så kommer man altså rekende med dette FRP-argumentet igjen da...

Først og fremst så finner jeg det veldig pussig at det brukes som en nedsettelse, nesten som om man burde være flau om man var en slik velger, at man kort og godt er mindre intelligent når man stemmer FRP.

Hva folk stemmer har da ingen ting med saken å gjøre når regnestykket skal gjøres opp vel??

Om du er en familie som har en gitt inntekt som skal foredels er det vel ikke så unaturlig at det setter spørsmåltegn dersom man sløser vekk masse penger på noe som ikke gir en verdi i retur.

Så sies det at vi har innvandringsstopp, javel.. men for meg er det revnende likegyldig om man kaller dem for innvandrere eller flyktning når det tross alt kommer flere titusener hvert år.

Det er det totale volumet som kommer som er relevant, ikke på hvilket grunnlag de fikk opphold.

Det spares heller ikke akkurat for kruttet fra motsatt side når det gjelder spekulasjoner til parti-tilhørighet når det kommer til politiske diskusjoner. Hvorfor er det egentlig mer akseptert at den ene siden gjør det, mens det er totalt fy-fy når det andre siden gjør det samme?

Og dessuten har arbeidsinnvandring bidratt med verdiskapningen i Norge i alle år. Vi kan gjerne be SSB sette opp samme regnskapet om nordmenn som gjerne jobber i topp-stillinger eller har andre høyt utbetalte kontor-jobber i offentlig sektor.

Du kan da pinadø ikke fortelle meg at de er så mye mer lønnsomme enn Muhammed Mustafa som jobber som bussjåfør til tross at han er utdannet lege i sitt hjemland (vi kan jo gjerne la overlege Ole Nordmann jobbe som servitør eller taxi-sjåfør, da kan du faen meg banne på at vedkommende heller ville NAVe).

Endret av Tollari
Lenke til kommentar

Hvorfor?

Det relevante - i denne trådens anledning - er vel om de er inntektsbringende eller ikke. Og da er det forskjell på arbeidsinnvandrere og flyktninger. De sistnevnte putter vi nemlig i asylmottak uten arbeidstillatelse i årevis.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor?

Det relevante - i denne trådens anledning - er vel om de er inntektsbringende eller ikke. Og da er det forskjell på arbeidsinnvandrere og flyktninger. De sistnevnte putter vi nemlig i asylmottak uten arbeidstillatelse i årevis.

Nettopp, et alternativt tiltak ville vært å gi dem arbeidstillatelse slik at de i det minste kan forsørge seg selv.

Det egentlige problemet med dagens innvandringspolitikk er ikke mengden vi slipper inn; det er mer at vi er mer opptatte av å kaste ut vel etablerte utlendinger som har faste jobber og betaler skatt her i landet enn å hive ut kriminelle ekstremister som Krekar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor?

Argumentet til hegnar.no er jo at regnestykket på dem som er definert som arbeidsinnvandrere går i minus... Siden denne gruppen bidrar til minus er det jo enda mer innlysende at de som sitter på asylmottak drar det enda lenger ned.

Nå er det jo etterlyst ytterligere kilder for hegnars regnestykke, men det foreligger jo ikke pr. i dag...

Du skrev i et tidligere innlegg at det muligens (eller sannsynligvis) var differansen mellom disse to gruppene, og det kan så godt være, men det er uansett et regnestykke.

Vi kan jo ikke sende folk som ikke en gang har lovlig opphold her ut i arbeidslivet uansett...

Lenke til kommentar
Vi kan jo ikke sende folk som ikke en gang har lovlig opphold her ut i arbeidslivet uansett...

Eh? Jo faktisk "kan" vi det, derimot "vil" vi det ikke.

"Vi" her er selvfælgelig ikke du og meg, men Jens & Co, så det du egentlig observerer her er:

Jens & Co VIL IKKE la disse folka jobbe for føda!

Ikke akkurat ett rasjonelt gjennomtenkt standpunkt, men, men ...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eh? Jo faktisk "kan" vi det, derimot "vil" vi det ikke.

"Vi" her er selvfælgelig ikke du og meg, men Jens & Co, så det du egentlig observerer her er:

Og det vil derimot Erna og Siv? Yeah, right... :p

Lenke til kommentar

Argumentet til hegnar.no er jo at regnestykket på dem som er definert som arbeidsinnvandrere går i minus...

Nei.

Du skrev i et tidligere innlegg at det muligens (eller sannsynligvis) var differansen mellom disse to gruppene, og det kan så godt være, men det er uansett et regnestykke

Ja, og da blir svaret på regnestykket et annet.

Hvorfor ikke?

Erna og Siv er "& Co" i "Jens & Co" i denne sammenheng.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Næsj... er jo ikke noen som vil slippe folk som ikke en gang har fått innvilget opphold ut i arbeidslivet... Det strider mot enhver logikk spør du meg...

De kunne eventuelt fått oppgaver i en arbeidsleir hvor de hadde muligheten til å arbeide og tjene inn til returbilletten og kost og losji.... Det ville i det minste vært rettferdig...

Lenke til kommentar

Næsj... er jo ikke noen som vil slippe folk som ikke en gang har fått innvilget opphold ut i arbeidslivet... Det strider mot enhver logikk spør du meg...

De kunne eventuelt fått oppgaver i en arbeidsleir hvor de hadde muligheten til å arbeide og tjene inn til returbilletten og kost og losji.... Det ville i det minste vært rettferdig...

Jeg må si jeg blir mildt sagt skremt når noen igjen begynner å prate varmt om arbeidsleirer for visse folkegrupper man ikke ønsker i samfunnet lenger.

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg blir mildt sagt skremt når noen igjen begynner å prate varmt om arbeidsleirer for visse folkegrupper man ikke ønsker i samfunnet lenger.

Jaja.. det var et lite utbrudd i kampens hete..

Men at man skal slippe identitetsløs flyktninger og folk som ikke engang har lovlig opphold ut i arbeidslivet fortjener en tilsvarende saklighet...

Lenke til kommentar

Jaja.. det var et lite utbrudd i kampens hete..

Men at man skal slippe identitetsløs flyktninger og folk som ikke engang har lovlig opphold ut i arbeidslivet fortjener en tilsvarende saklighet...

Det blir ikke mindre menneskeforakt i kommentaren for det. Det er fremdeles snakk om mennesker her som har like mye rett til liv og trygghet som du har. Fair enough at innvandringsmotstandere ikke vil slippe dem inn i arbeidslivet, men da bør de da holde kjeft om at de er en økonomisk belastning. Det er hyklersk å kalle de på den ene siden for en økonomisk belastning, men på den andre siden nekte dem å tjene penger for å forsørge seg selv.

Lenke til kommentar

Det blir ikke mindre menneskeforakt i kommentaren for det.

Vi ender visst opp i en sirkel her tror jeg :D

Men hvordan kan du mene at det er menneskeforakt å si at noen skal få jobbe innenfor ordnede former?

Vil ikke det faktisk gi deres ellers meningløse tid (som det må være å sitte på et mottak i årevis) en slags mening. Det er allerede en akseptert metode å la fanger jobbe mens de soner for at de skal få en BEDRE soning og slik gjøre overgangen til samfunnet lettere.

Om du mener det er menneskeforakt å gi folk en mening i hverdagen så synes jeg du bør ta en runde med deg selv..

Lenke til kommentar
Vil ikke det faktisk gi deres ellers meningløse tid (som det må være å sitte på et mottak i årevis) en slags mening. Det er allerede en akseptert metode å la fanger jobbe mens de soner for at de skal få en BEDRE soning og slik gjøre overgangen til samfunnet lettere.

Tør jeg spørre hvilke overgrep disse fangene har begått mot andre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...