Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Renault Kangoo vs. Peugeot Partner


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Driver å vurderer en Renault Kangoo 2007 modell med 31000 km fra forhandler opp mot en Peugeot Partner 2007 med 30000 km privat. 75000 kr vs. 55000 kr.

 

Motorene er vel mer eller mindre identiske; 1,6l diesel 75 hk på Partneren og 1,5l diesel 75hk på Kangooen.

 

Den skal kort og greit bli en pendlebil til jobb (ca. 4,3 mil t/r hver vakt, 12- 15 vakter per måned) ellers en nyttebil på fritiden. Stikkord er en simpel og billig bil og drifte.

 

Mine erfaringer etter å ha sett begge biler er at de er svært like, men at Renaulten virker litt bedre bygd rett og slett. Den er også penere i lakken og har ikke bulker. Forøvrig mindre skranglete deler og mer solid følelse. Videre er Renaulten tectylbehandlet, noe som er et stort pluss på de salta veiene jeg kommer til å kjøre mye på.

 

Er det noen her som har kunnskap om disse bilene og har formeninger om hvilken man bør gå for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville tatt Partner framfor Kangoo any day. Har kjørt begge i jobbsammenheng og er ikke i tvil.

 

Partneren har etter min mening bedre førersete, bedre muligheter for justering av ratt, bedre hjuloppheng og litt lavere støynivå.

 

Hvis du bare har prøvd disse to bilene kan det utmerket godt være at Partneren er hardere kjørt og mere siltt, tross lik km-stand. Det reflekteres jo på en måte i prisen.. Disse bilene blir brukt på ganske forskjellig måte, og det er viktig å bruke litt tid på å finne et godt eksemplar.

Lenke til kommentar

Hold deg til det bilmerke som er kjent for bedre kvalitet, det vil si ikke Renault når du først skal velge fransk bil. Det er forresten Peugeot Partner vi bruker på jobb, og har ikke så mye negativt å si der.

 

Feelingen er at Renaulten er den heteste poteten av disse to. Reviews rundt om på nettet tilsier vel at det er dødt løp. Peugeoten er en pensjonert postbil. Den har sikkert kjørt faste korte ruter, derav den lave km- standen samt bulker. Peugeoten hadde skranglete håndtak og fullstendig ødelagt håndtak på bakluken. Ellers generelt en litt dårligere kvalitetsfølelse.

 

Er virkelig Renault så mye dårligere? På hvilken måte i så fall? Må ha noen gode argumenter her folkens - jeg kan ikke basere meg på alle fordommene mot fransk bil generelt...

Lenke til kommentar

Ville tatt Partner framfor Kangoo any day. Har kjørt begge i jobbsammenheng og er ikke i tvil.

 

Partneren har etter min mening bedre førersete, bedre muligheter for justering av ratt, bedre hjuloppheng og litt lavere støynivå.

 

Hvis du bare har prøvd disse to bilene kan det utmerket godt være at Partneren er hardere kjørt og mere siltt, tross lik km-stand. Det reflekteres jo på en måte i prisen.. Disse bilene blir brukt på ganske forskjellig måte, og det er viktig å bruke litt tid på å finne et godt eksemplar.

 

Tja, den lavere prisen på Peugeoten skyldes nok også at den selges privat og ikke via firma. Men selvfølgelig vil full tectylbehandling og alufelger bidra til noe høyere pris på Renaulten. Forsåvidt også penere lakk og nada bulker.

Lenke til kommentar

Feelingen er at Renaulten er den heteste poteten av disse to. Reviews rundt om på nettet tilsier vel at det er dødt løp. Peugeoten er en pensjonert postbil. Den har sikkert kjørt faste korte ruter, derav den lave km- standen samt bulker. Peugeoten hadde skranglete håndtak og fullstendig ødelagt håndtak på bakluken. Ellers generelt en litt dårligere kvalitetsfølelse.

 

Er virkelig Renault så mye dårligere? På hvilken måte i så fall? Må ha noen gode argumenter her folkens - jeg kan ikke basere meg på alle fordommene mot fransk bil generelt...

 

Til privat bruk har ihvertfall Renault vært et mareritt med tanke på driftsikkerhet. Da mener jeg mye feil på motor og drivverk.

Lenke til kommentar

Til privat bruk har ihvertfall Renault vært et mareritt med tanke på driftsikkerhet. Da mener jeg mye feil på motor og drivverk.

 

Og det gjelder hele modellaspektet? Og alle årganger?

 

Jeg tenker jo at disse små postvarebilene er så "back to basic" som man kommer. Virker rart om det må forventes kontinuerlig teknisk tull på dem.

Lenke til kommentar

For all del - ingen fordommer mot franske biler her i gården. Snarere tvert imot :)

Var jeg deg ville jeg i det minste prøvd et par andre Pug Partner og/eller Citroën Berlingo, som er samme bil, bare for å få litt mer perspektiv.

Ex postbiler er ofte kjørt av sjåfører som ikke bryr seg, i områder med mye fartsdempere. Ville heller hatt en Partner kjørt av én sjåfør i 100.000 km enn en ex postbil med 30k på telleren.

Lenke til kommentar

For all del - ingen fordommer mot franske biler her i gården. Snarere tvert imot :)

Var jeg deg ville jeg i det minste prøvd et par andre Pug Partner og/eller Citroën Berlingo, som er samme bil, bare for å få litt mer perspektiv.

Ex postbiler er ofte kjørt av sjåfører som ikke bryr seg, i områder med mye fartsdempere. Ville heller hatt en Partner kjørt av én sjåfør i 100.000 km enn en ex postbil med 30k på telleren.

 

Ok, jeg ser den. Det er en kar her på Nordvestlandet som driver å selger videre postbiler til en billig penge, men jeg tror nok du har rett i at de har hatt et hardt liv de få km som står på turtelleren.

 

Men Renaulten har kun hatt en eier og ser strøken ut, så jeg er fristet til å slå til. Men ikke viss motorlampen lyser 24/7 og det blir et vedlikeholdshelvette. Jeg tar nå farvel med en Honda CR-V 1997 - modell og er sånn sett vant til en bil uten motorrelaterte problemer. Men jeg ønsker naturligvis en nyere bil hvor ikke drivknuter, stabstag o.l. eksterne komponenter ryker støtt og stadig. Og ikke minst lavere drivstofforbruk!

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...