Gå til innhold

Kjøpe egen leilighet - 19 år og student

Hylster

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal flytte til en storby til høsten. Er 19 år og skal studere i denne byen i minst 1 år. Mest trolig blir det mer enn dette også, utdanningen min krever 6 år. Ser også for meg at jeg vil ta 1-2 år av utdanningen i utlandet. Jeg har vært så "heldig" og fått en erstatning på et par hundre tusen kroner, noe som gjør at jeg har en del penger på konto. Noen innen min familie mener jeg burde bruke disse pengene til å kjøpe meg egen leilighet istedenfor å bruke 5000(+) kr på å leie hver måned. Argumentet deres er at jeg vil tjene på det osv, i forhold til boligpriser som øker og blabla.

Selv er jeg veldig usikker, føler meg veldig ung og dette er veldig ukjent for meg, da jeg enda går VG3 og bor hjemme hos mine foreldre. Noen som har noen råd til hva jeg bør gjøre? Bør kanskje legge til at jeg tenker å jobbe ved siden av studiene, da mitt første studieår bare innebærer 20 t i uka. Dette gjør også at jeg bare har mulighet til å få halvstipend av lånekassa. Samtidig - om jeg bestemmer meg for å kjøpe, har jeg lyst til å leie ut, slik at vi kan bo 2 sammen.

Håper på gode råd og innslag! På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, og velkommen til forumet! Jeg tok meg friheten til å flytte tråden din til en litt mer passende del på forumet, så får du kanskje litt fler treff :)

Jeg kjøpte selv leilighet når jeg flyttet til Trondheim for å studere som 21-åring. Lånet er på ca 1.5M og i studietiden er det satt opp avdragsfritt (dvs. jeg betaler bare renter, lånet er like stort etter studiene), betaler rundt 4400,- i måneden til banken. Sammenlignet med å leie til samme prisen sitter jeg da igjen kun med fortjenesten på leiligheten. I tillegg har jeg foreldre som kausjonister i tillegg til at lånet har sikkerhet i deres bolig.

Du bør være sikker på at du skal bo i denne byen i mer enn 1 år, da vil du sjeldent tjene penger på å kjøpe. Av det jeg har lest anbefales rundt 5 år som et minimum (det er dyrt å selge leilighet, og markedet svinger). Videre bør du være forberedt på å videreleie leiligheten det året du planlegger i utlandet (dette må du også sjekke med eventuelle vilkår der du kjøper, slik at det er tillatt). Personlig liker jeg ikke tanken på at noen skal bo i min leilighet et år.

Å kjøpe en 3-romsleilighet kan være en god idé for å få litt leie-inntekter. Det kommer derimot ikke uten ulemper. For det første blir leilighetene mye dyrere i innkjøp, og du må finne en person du kommer godt overens med der du skal flytte. Videre må du sannsynligvis regne med denne inntekten som ikke alltid kan være like sikkert.

Det rent økonomiske er ganske lett å beregne. Hvis du har 2-300k og tenker 3-roms i norsk storby kommer du til å måtte låne over 2M og vil da måtte betale minimum 6000 (avdragsfritt lån) hver måned. Dette kommer i tillegg til husleie, strøm, eventuelle kommunale avgifter osv. Det kan bli mye jobb på deg isåfall. Sett opp et budsjett og se hvordan du får endene til å møtes.

Selve boligmarkedet er en annen sak "boligpriser som øker og blabla" er fint og flott, men dagens økonomi kan ikke holde tritt med de ekstremt økende boligprisene. Det har vel nå økt med 9-12% i norske byer de siste 2-3 årene. Det er går da mot at det enten må stagnere, i ytterste fall vil det ende med nedgang i prisene.

Fyr løs med spørsmål om det er noe du lurer på! Håper innlegget var til hjelp :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Mixy i egentlig alt han skriver.

Hvis du tror du skal bli boende i bare ett år er det definitivt ikke lurt å kjøpe bolig. Mixy forklarer godt hvorfor. Mange tror at å eie i alle tilfeller er så mye bedre enn å leie. Det stemmer ikke helt.

For det første gjør leie deg utrolig mye mer fleksibel. Hvis du vil flytte så kan det bli utrolig kostbart og komplisert å bli kvitt leiligheten på et gitt tidspunkt.

Viktigere enn det kanskje, er at det koster penger å eie en leilighet også. Å leie er i dagens marked antakelig dyrere enn å eie. Men forskjellene er kanskje ikke så store som du/din familie tror.

Som Mixy påpekte må du betale rente på lånet ditt. Dette er en direkte kostnad, som faktisk kan sammenlignes med leiekostnaden. (Med unntak av at renter kan fraskrives på skatten). Dette er penger som, med unntak av en potensiell verdiøkning, går like mye "ut vinduet" som leieutgifter.

Hvis du i tillegg betaler avdrag på lånet, så er det jo dette ren sparing. Disse pengene kunne du i praksis ha satt rett inn på høyrentekonto, så det teller egentlig ikke i sammenligningen.

I tillegg kommer andre kostnader ved å eie bolig, som vedlikehold og kommunale avgifter. Kjøper du en selveierleilighet må du ut med 2,5% til staten i dokumentavgift, som på 2 mill er 50 000.

Poenget mitt er at å eie bolig sannsynligvis vil lønne seg rent økonomisk, men forskjellen på leie og eie er ikke nødvendigvis så stor. Når du i tillegg ikke er sikker på om du vil bli boende kan den lille økonomiske gevinsten du oppnår ved å kjøpe nå bli forspilt hvis du må selge på et ugunstig tidspunkt senere.

I tillegg er det ikke sikkert du får kjøpt den leiligheten du ønsker. Det er vel og bra at du har egenkapital, men hvis du ikke har millionen pluss så spørs det om du som student med begrenset inntekt får nok lån til å kjøpe deg en tre-roms. Bankene ser nemlig også på inntekten du kommer til å ha, og her er de fleste veldig strenge.

Nå vet jeg ikke hvor mye du kommer til å tjene på deltidsjobben din, hvor mye du kan få i leieinntekter og hvilken "storby" du skal flytte til. Akkurat dette med lån er jo mest kurant å ta opp med bankene.

Mitt råd er nok likevel å ikke kjøpe, hvis du ikke er sikker på at du kommer til å bli boende i minst fem år.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Tusen takk for så mange, flotte og nyttige svar! Jeg bestemte meg for å ikke kjøpe noe dette året. Tror og håper jeg gjorde rett i det. Har heldigvis ordnet seg med leilighet som jeg får leie. Blir uansett bare et år, tenker jeg. Så får vi se hvordan det blir senere. Uansett; tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...