Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

volvo 940 sedan


B17a

Anbefalte innlegg

hei!

 

det har seg sånn at jeg snart får meg lappen og skal ha meg bil, har sett litt på de forskjellige volvo bilene og volvo 940 sedan er noe jeg kunne tenkt meg. Hvordan er dette som en førstebil? hvordan er bilen å kjøre generelt.

tenkte litt på det med hvor langt bilen har kjørt og ser på finn.no at de fleste av denne typen har kjørt over 200.000 km. er det mye for en bil som detta? noen tips?

 

takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en meget kurant førstebil.

De er lettskrudde, deler er billig og lett tilgjengelig i tillegg til at de er mye sikrere enn tilsvarende biler fra samme tidsperiode

940'r er relativt komfortable, litt båtfølelse som all volvo har da men :)

Min 98mod har gått 356k km i skrivende stund, å den går sikkert mange 100k til. Så ikke se deg blind på KM stand, se heller om den er godt vedlikeholdt

 

Hvis du har har råd - Finn en lavtrykksturbo som er nyere enn 95 modell. Da helst en som ikke er ungdomskjørt.

Med chip, 3" eksos og litt ladetrykk har man i underkant av 200hk, hvis man syntes de går for dårlig.

 

Se etter rust. Hjulbuer bak, bakerst på kanalene og i skjøten mot fører/passasjersiden i hjulbuen foran er typiske steder de ruster.

Lenke til kommentar

ok :)

 

om jeg kommer til å kjøpe en volo 940 hva er det høyeste jeg bør se på kilometer avstanden i det hele tatt? og et annet spm, er denne type bil en stor bil? den ser litt lang ut, men har ikke sammenlignet så mye med andre biler.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Spørs hva du mener med det? I min 740 har jeg ikke opplevd noen problemer med girkassen. Både 240, 740 og 940 har samme girkassene i prinsipp. Alle er basert på den gamle 4-trinn girkassen (M45) fra sent 70-tall/tidlig 80-tall, hvor nyere modeller har fått skjøtet på et femte gir (M47) eller en overdrive modul (M46). De siste årsmodellene av 940 har en annen girkasse (M90) som av mange er ansett som den "beste" girkassen man kan få tak i til bakhjulsdrevet volvo av original type.

 

Jeg vil tro du nok har hørt feil. Kjører man pent så er det ingenting galt med disse girkassene. Kjører man stygt (spinne på tørr asfalt og slikt) så ryker dem kjapt, som det ville gjort på de fleste andre biler.

Lenke til kommentar

Ok takk for bra svar! :) når jeg skal se etter årsklase på volvoer er det noe spesielt å anbefale? har hørt noe om at 95 modellene og utover er bedre osv? vil f.eks en 1992 model være noe bra?

Lenke til kommentar

Jeg ville satset på en fra 1995 og nyere, helst en 1998 modell. Dem som heter 940LT. Disse ble levert med lavtrykksturbo som er veldig fint. Helt annen kjøreopplevelse enn bilene uten vil jeg tro. Disse har 135HK mener jeg å huske. En 1992 modell vil mest sannsynlig ha vanlig motor og gammel type girkasse, med mindre det er en spesiell turbo utgave. Volvo var ganske konservative på den tiden når det kom til motor og drivverk, det meste er likt og til dels gammeldags.

 

Ville prøvd å unngå å kjøpe en slik bil fra en ungdom. Dessverre strekker ikke alltid penger til i den alderen, så du kan få deg noen kjipe overraskelser ved senere reparasjon/vedlikehold. Dårlige reparasjoner, feilmonteringer, slurvete vedlikehold osv. Snakker selv av erfaring.

 

Husk også på at disse er ganske dyre å forsikre. Hør med mange forsikringsselskap om pris. Siden dette er typiske ungdomsbiler med "høyt" motorvolum så er dessverre statistikkene i mot deg på pris.

 

Jeg selv kjører en gammel Volvo 740 Turbo Intercooler. Disse er ikke spesielt ulike 940 i karosseriet. Min erfaring er at det er en stor bil, men god å kjøre. Er mange som sier disse er som å kjøre en båt pga lange og relativt myke dempere. Ved normal kjøring er det ikke ille, og faktisk ganske behagelig bil å kjøre. Er ting vedligeholdt så varer disse lenge. Som alle andre biler går disse i stykker om dem ikke blir passet på.

 

Finner du tak i en pen 940 av sen årgang ville jeg ikke nølt med å kjøpe det. Gode biler. Kjenner flere som har eid slike og vært veldig fornøyde!

Endret av samaron
Lenke til kommentar

Du vil få en ganske pen 940 for så mye penger. En bekjent av meg kjøpte en 1998 modell 940 (med lavtrykksturbo) for noen få år siden. Kostet han 70.000kr, men den var så og si helt strøken til alderen å være.

 

Bare husk å sjekke bilen nøye før du eventuelt bruker 50.000kr. Dette er gamle biler nå, så kan være en del feil og slittasje med dem. Ikke la første øyekast lure deg.

 

Bensinforbruket er heller ikke bra per dagens standarder. Min 1986-modell 740 bruker ca 1,1 liter per mil ved normal hverdagskjøring. 940 har et forbedret innsprøytningssystem, men vil tro forbruket fortsatt vil ligge rundt 0,8 liter per mil. Trimmer du bilen eller er litt hard på gassen så går det nok raskt over 1 liter per mil.

 

Husk derfor på at dette kan være en dyr bil å holde i drift. Har du ikke særlig med inntekt ville jeg frarådet denne bilen til tross for at det er gode biler. Da ville jeg nok satset på en "råttebil" de første årene som er billig i drift. Ikke bare se kjøpssummen, regn med forsikring, vedlikehold og drivstoff også.

Lenke til kommentar

skjønner. Ser det er mye å tenke på når det gjelder valg av bil. Har undersøkt litt rundt etter hvilke biler jeg har vært interesert i og, ser ut som volvo 940 og mercedes benz c klasse er det jeg har falt mest mot. Har sett både på passater og audier, men fått inntrykk av at de ikke er så gode for summen jeg har tenkt til å bruke.

 

Synd det ikke ligger noe særlig av versjoner av verken 95 eller 98 modelene på volvo 940 sedan manuel på finn nå.

Endret av B17a
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Strengt tatt er 850 arvtakeren til 200 og 700-serien, mens 900-serien er også arvtaker til disse. Så er S80 arvtager til 900-serien og 800-serien, mens S60 faller litt mellom 800/900 og 400 størrelsesmessig, siden 850, 940 og S70 er større enn S60.

 

Totalt sett endret Volvo hele modellrekka si, og i mellomperioden på 90-tallet var det på sett og vis ingen direkte arvtakere, også grunnet overgangen fra RWD til FWD og AWD.

Lenke til kommentar

Jakke, her tar du feil.

850 er en direkte arvtaker til 200-serien som folk liker å kalle den.

Så kom V70/S70 som avløste 850.

S70 ble så borte, og ble delvis erstattet av S60, mens V70 altså fortsatt er på markedet.

 

 

940/960 er direkte arvtakere til 740/760.

Disse ble så erstattet av S90/V90.

Så kom S80 som man kan si at erstattet S90.

V90 ble aldri erstattet.

 

Når du nå begynner å blande inn 400-serien ble denne erstattet av V40/S40.

V50 erstattet V40, mens S40 aldri ble erstattet, alternativet for de som ville ha sedan var da S60.

 

Hvordan du får det til å ikke ha vært direkte arvtakere er mer enn jeg kan fatte og begripe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Hvordan? S70 er år og dag større en S60 innvendig. S70 er nærmere S80 i størrelse innvendig enn S60. S70 ble ikke erstattet av en mindre bil, for S70 var ikke en kompakt sedan som S60 er, den var en medium-størrelse sedan. Samtidig var ikke 940 og 960 noe større enn S70 igjen, og S90 er jo en 960 med nytt navn og små forandringer.

 

Så teknisk sett, klassemessig, tok ikke S60 over for S70, for det var en klasse lavere størrelsesmessig. Samtidig var S90 ikke spesielt større enn S70, og var i samme klasse, så der tok S80 over for begge.

 

240 ble den gang regnet som større enn en stor familiebil, også kalt executive car. 740 og 940 ble regner som medium size, 850 og S/V70 også medium sized, S60 compact og S80 medium sized.

 

Mao. når Volvo endret fra tresifferseriene til S/V-seriene, så ble alt omrokkert, blant annet med helt ny plattform med FWD og AWD.

 

At Volvo SIER det er slik, betyr ikke at det er nøyaktig slik. Ikke størrelsesmessig, og da også klassemessig. Har du en 850, og ønsker en ny bil i samme størrelse/klasse fra Volvo, og ser på det som er "direkte avtager", så blir du skuffa når du kjøper en S60, som ikke eier beinplass bl.a. Det er en mindre bil rett og slett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...