Morfeo Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Det er riktig at mye i dag skaleres ned - så den gevinsten vil vi få uavhengig av økte kostnader. Men tror du ikke de ønsker å bruke mer av prosessorkraften enn det? Skal dette vesentlig bedres, krever det mer ressurser. Lenke til kommentar
aebriol Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Hvis en haug med selskaper går overende kan jeg ikke se at spillindustrien skulle kollapse på noen som helst måte ... Digitalt salg ... er så mye å bruke penger på uansett. Lenke til kommentar
Fnix Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Satt å nikket til alt som ble sagt i videoen, og jeg tror en kræsj ville ha vært sunt for forbrukermarkedet. Men det kommer nok ikke til å skje, fremdeles store summer å hente i gaming industrien. Og om det skulle tilnærme seg en kollaps, så er vel markedene uansett litt mer robuste nå, enn de var den gangen. Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Det er riktig at mye i dag skaleres ned - så den gevinsten vil vi få uavhengig av økte kostnader. Men tror du ikke de ønsker å bruke mer av prosessorkraften enn det? Skal dette vesentlig bedres, krever det mer ressurser. Skyrim high resolution texture pack er et eksempel her, de har rett og slett brukt orginal versjonen eller en lettere nedskalert versjon av textures og gitt ut som en gratis dlc. Ganske smart siden du kunne kjøre standard texture om du hadde en svak pc. Er rimelig vanlig på pc versjonen spill at de slippes med bedre textures. Lenke til kommentar
treigzak Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 (endret) http://www.youtube.com/watch?v=XZxXEidtxHk Kort svar: Antageligvis ikke med det første. Syntes det ble mye vissvass i CleverNoobs videoen. Det påpekes en del saker ang CleverNoobs videoen i Smudboy sin video. Smudboy sin video ikke lenger på youtube eller vimeo ettersom CleverNoobs klagde seg til å få videoen blokkert på disse sidene, så her er en link til et russisk video site hvor den er hostet istedet. Han er mye mer informerende enn CleverNoobs. http://smotri.com/vi...d=v2429773bb91# Endret 16. april 2013 av treigzak 2 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Jeg har begge deler, og ps3en ble bare brukt til blu-ray filmer. 360en spiller jeg på jevnt og trutt forsatt, og de par kronene per dag lever jeg fint uten. Haha du sier jeg er av generasjon GIMMEGIMME? for en løk... 1 Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Skyrim high resolution texture pack er et eksempel her, de har rett og slett brukt orginal versjonen eller en lettere nedskalert versjon av textures og gitt ut som en gratis dlc. Ganske smart siden du kunne kjøre standard texture om du hadde en svak pc. Er rimelig vanlig på pc versjonen spill at de slippes med bedre textures. Så du tror ikke "next-gen" vil bli heftigere enn high resolution texture patch for Skyrim? Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Nå kjører de nok allerede denne modellen mot fokusgrupper for å sjekke om markedet er interessert i konseptene. Problemet med å vise frem en tidlig versjon er at selv om den gjennomsnittlige gamer er ekspert på å føle om et spill er bra eller ikke, er de er derimot ikke kompetente til å bedømme hvilke konsepter som fungerer. Videre er det å vise frem en spillbar versjon av spillet noe som krever lang utviklingstid, og da også en betydelig økonomisk risiko. Hele poenget er at spill koster mer og mer penger å utvikle. Det å få finansiert et spill gjennom generell interesse og bruke de som faktisk skal spille spillet til å betale for utviklingen gjør jo at utviklere på den måten kan slippe å måtte forholde seg til folk med penger som kun har for øye å få de pengene tilbake på et tidspunkt med renter. Hele industrien er jo stappfult av historier der spill har blitt kastet ut døra halvverdig og full av hull rett og slett pga pengene tok slutt. En spillbar versjon av et spill er isåfall ifølge deg og meg avhenige av forskjellige ting. Jeg trenger ikke ha modeller med animasjoner for å se gameplay om skyting f.eks. For meg er det ikke viktig at animasjonene må være plettfrie for at jeg skal forstå gameplay elementer av en Alpha build. Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Så du tror ikke "next-gen" vil bli heftigere enn high resolution texture patch for Skyrim? Selvsagt, det var bare et godt eksempel på nedskalering. Vet det blir gjort på modeller også fra 3d milliøet. Er selv mest spent på hvilken effekt alt minnet får, rene pc spill bruker mye minne, det gir plass til mye innhold på en gang, ingen problem å bruke massevis ulike modeller osv samtidig, Lenke til kommentar
per17 Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Tenk om EA hadde gått konk... Lenke til kommentar
aebriol Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 http://smotri.com/vi...d=v2429773bb91# Greit bevis: originalvideoen er ren bullshit og tar feil. 2 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Haha du sier jeg er av generasjon GIMMEGIMME? for en løk... Jeg er gammel nok til å kjøpe ting selv og er ikke redd for å betale noen usle kroner , noe som du tydeligvis er. Så ja, du er en boms som forventer alt gratis. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Jeg er gammel nok til å kjøpe ting selv og er ikke redd for å betale noen usle kroner , noe som du tydeligvis er. Så ja, du er en boms som forventer alt gratis. Det handler jo ikke om 49,- måneden, det handler om utnytting, dette er akkurat som EA og deres "smarte løsninger", hvis ikke vi slutter å godta slikt slutter de heller ikke med det, vennligst tenk før du uttaler deg, spesielt siden du er gammel nok til å kjøpe ting selv. 3 Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Dette varierer selvsagt fra spill til spill, noen spill bruker jo enormt mye penger på promotering (GTA osv), men i hovedak er det ikke riktig. Som jeg skrev i parantes, gjelder kun AAA-titler. Og det er et stort hopp fra "ingen promotering" til "bruke dobbelt så mye penger på promotering som det ble brukt på selve utviklingen av spillet". Min mening er at AAA-spill i dag lages kun for å se bra ut ved første øyekast/review/reklamesnutt, men graver man dypere ned finner man alle snarveiene og dritten slengt inn fra distributør. Desverre har man da allerede gitt bort pengene sine, så distributør gir virkelig blanke, rince and repeat. Tragisk at man må gå til indie-selskaper for kvalitet disse dager. Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Nå er den lista relativt missvisende da den kun lister utvalgte filmer. Filmproduksjonen i dag er selvfølgelig veldig mye større en i 55. Forsjellen er at mesteparten i dag får rett til tv. Også filmer som ville gått på kino i 55, er ikke filmen AAA+ eller en kjempehitt går den ikke på kino internasjonalt. Listen er ikke misvisende, det står svart på hvitt at dette er en liste over utvalgte filmer, og ikke alle. Men selv dette lille utvalget er langt større enn alle filmer utgitt på 1910-tallet. Det er godt mulig at de fleste filmer går rett til TV eller DVD. Men omtrent det samme gjelder i spillindustrien. Mesteparten av spill i dag kommer rett på nettet, på digitale distribusjoner. De blir ikke lansert i butikker. Lenke til kommentar
aebriol Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Tragisk at man må gå til indie-selskaper for kvalitet disse dager. Din mening. Jeg er selvsagt 100% uenig. Selvsagt kan indie ha skyhøy kvalitet (Journey er det første som faller meg inn) men det aller meste av indie er dårligere enn AAA spillene: de er bare billigere og man har mindre forventninger til de. Det gjør de ikke bedre eller av høyere kvalitet i gjennomsnitt. Det meste av indie er lett forglemmelig søppel. 3 Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Tragisk at man må gå til indie-selskaper for kvalitet disse dager. Hvorfor det egentlig? Man skal ikke gå lenger enn et par år tilbake før det omtrent ikke kom ut et eneste bra spill, men nå kommer det jo ut massevis av gode titler, og det er bare indie-selskapenes fortjeneste. Selvsagt kan AAA-spill ha skyhøy kvalitet (Selv om man vel må 10 år tilbake i tid for å finne noe) men det aller meste av AAA-spill er dårligere enn indie-spill: de er bare dyrere og man har mindre forventninger til de. Det gjør de ikke bedre eller av høyere kvalitet i gjennomsnitt. Det meste av AAA-spill er lett forglemmelig søppel. Spillindustrien vil nok forøvrig ikke kollapse, men det vil nok bli færre AAA-spill. Vi vil nok se enda mer resirkulering, neddumming og oppfølgere (om det er mulig), for det er den eneste måten å tjene penger på når budsjettene er så skyhøye. På den andre siden vil det bli mange flere indie-spill, som gir ut spillene sine selv ved hjelp av digital distribusjon fordi det siste året + kickstarter har vist at man kan overleve ved å lage "billige" spill. Dette blir uansett en win-win situasjon for spillerne. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Dette blir uansett en win-win situasjon for spillerne. Hvor er det vi vinner? Jeg synes temaet som tas opp her er interessant. Jeg tror ikke på et ordentlig krasj, ettersom det bare blir flere og flere gamere selskapene kan utnytte. Det jeg tror er at den tradisjonelle AAA-modellen, med vanvittige budsjetter, multiplattform og millioner i budsjetterte salg blir mindre relevant, til fordel for spill på sosiale medier, telefoner/nettbrett og indiespill. De få store titlene som kommer ut vil være skyte- og sportsspill. Deprimerende for alle med litt lidenskap for spillmediet med andre ord. Man merker det godt allerede. Spillene blir dyrere og dyrere å lage,men profitten til selskapene øker ikke tilsvarende. (Spillene er historisk sett svært billig i dag, spesielt hvis man tar hensyn til inflasjon o.l) De store selskapene er dermed redde for å ta sjanser, og gir bare ut spill som er sikre suksesser. I tillegg gjør de alt de kan for å vri ekstra penger ut av spillerne, ved å inkludere større og større deler av spillet som DLC, og gjør alt de kan for å hindre piratkopiering. (Haha, sier jeg bare) Den eneste løsningen som ikke går direkte utover oss forbrukere er hvis spillselskapene toner ned budsjettene sine litt. Men da kan vi si farvel til episke set piece-øyeblikk i Tomb Raider, og grensesprengende grafikk i BF4. At fantastiske spill som Tomb Raider og Bioshock: Infinite ikke klarer å tjene nok penger er utrolig trist. En bransje uten denne typen spill er lite appellerende for min del. Skulle det jeg spår komme til oppfyllelse kommer jeg til å forkaste spill som hobby, og heller plukke opp en god bok eller 10. Endret 16. april 2013 av Jakoozie 2 Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Jeg skjønner ikke hvorfor det er så stor fokus på grafikk hele tiden når man skal snakke om de økonomiske aspektene ved det å lage spill. Det er ikke det å ha god grafikk i et spill som koster penger. Det er innhold. Eneste unntaket er tilfellene der en spillmotor blir laget fra scratch til et spesifikt spill. Spillmotorer som CryEngine, UDK osv vil uansett alltids utvikles uavhengig av spill ettersom de som lager det tjener penger på å utvikle dem. Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Veldig bra video. Ble veldig sjokkert over at over 500 spill ble lansert i 2012, noe som tilsvarte nesten 70% av alle SNES spill som ble lansert i konsollens levetid! Sjekk svar videon som er postet i tråden, den videon der er fullt av faktafeil! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå