Gå til innhold

Vil spillindustrien kollapse?

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke spillmarkedet krasjer, men jeg tror definitivt det vil bli produsert færre store AAA-spill i tiden fremover når selv spill som Tomb Raider og Bioshock Infinite sliter med å tjene penger.

Var det ikke slik at Tomb Raider ikke tjente nok penger på grunn av forventingene til Square Enix?

Når 3.5 millioner solgte kopier ikke er nok.. :p

Har det blitt annonsert hvor mye Bioshock Infinite solgte da? Fra alt jeg har hørt, så gjorde den det bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det ikke slik at Tomb Raider ikke tjente nok penger på grunn av forventingene til Square Enix?

Når 3.5 millioner solgte kopier ikke er nok.. :p

Har det blitt annonsert hvor mye Bioshock Infinite solgte da? Fra alt jeg har hørt, så gjorde den det bra.

De trengte mellom 5 og 6 millioner for å tjene penger, så til tross for gode tall, så har de altså tapt store penger på spillet. Hvorfor har de tapt penger? Fordi de har brukt alt for mye på å utvikle det, hovedsaklig på å utvikle heftig grafikk. Nettopp derfor tror jeg vi vil få se mindre store AAA-spill fremover - når selv ikke en serie som Tomb Raider forsvarer AAA-utvikling.

Infinites salg vet vi foreløpig ikke alt om, men ting tyder på at salget har gått tregere enn forventet.

Lenke til kommentar

@tater

Det er vel strengt tatt dårligere salg pga spillene er dårligere, og spillere er mer beviste på hva dem kaster penger etter.

Global økonomi, og nye konsoller på trappene spiller også inn her.

Endret av jihn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@tater

Det er vel strengt tatt dårligere salg pga spillene er dårligere, og spillere er mer beviste på hva dem kaster penger etter.

Global økonomi, og nye konsoller på trappene spiller også inn her.

Det spiller ingen rolle om spillene er dårlige eller gode. Det som spiller en rolle er om de tjener penger eller ikke. Og de fleste kritikere vil være uenig med deg i at Tomb Raider og Bioshock var dårlige.

Lenke til kommentar

Herregud, spillene selger jo ikke som hakka møkk om dem er laga av akuratt det, hakka møkk. Blir ikke salg og profitt av slikt Tater.

Ser ingen tall på at Bioshock har tapt penger jeg. Vi får se. Tomb Raider har dog et lite pent rykte på seg. Har selv ikke kjøpt spillet siden jeg har prioritert andre titler, dog mange smalere titler som appelerer mer.

Endret av jihn
Lenke til kommentar

Jeg har begge deler, og ps3en ble bare brukt til blu-ray filmer.

360en spiller jeg på jevnt og trutt forsatt, og de par kronene per dag lever jeg fint uten.

Har begge selv (pluss en gamer-pc og en Wii), og her har jeg kun skrudd på 360en en gang på et par års tid. Og det var for å føre over Mass Effect 2-saven min til Pcen. Hadde nok ikke vært slik om det ikke var for pcen min hadde det nok ikke vært slik, men det har vært dårlig med interessante eksklusiver på 360en de siste par årene, og miltiplattform blir (for det meste) spilt på Pcen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle om spillene er dårlige eller gode. Det som spiller en rolle er om de tjener penger eller ikke. Og de fleste kritikere vil være uenig med deg i at Tomb Raider og Bioshock var dårlige.

Jeg personlig syntes Bioshock Infinite var fantastisk, og det virker som at majoriten mener det også. Om det blir reflektert i salg av spillet vet jeg ikke, jeg håper vi får noe tall av det, men inntrykket mitt er at det solgte bra i begynnelsen, for å være et SP only spill.

Tomb Raider har jeg ikke prøvd, men jeg var overrasket over at det var så mange som kjøpte det, det er tydeligvis mange som var interessert i et sånt spill. Fikk ikke spillet relativt god kritikk der også?

Er kanskje problemet for disse spillene da bedre budsjett håndtering? Få mer ut av pengene man har.

Lenke til kommentar

Her er noen ferske tall som underbygger min påstand:

http://www.gamesindu...-sales-in-march

Vel industrien var idioter og lot konsollene leve alt for lenge.

Jeg har selv solgt min wii, 360 og ps3 for en stund siden - gamer PC er bare så mye bedre til det aller meste.

Jeg orker ikke stresse med trege utdaterte systemer med dårlig... alt av ytelse.

Gleder meg til ny generasjon (endelig) og ellers har jeg det fint med gamer PC.

http://www.techspot.com/news/52070-pc-game-sales-hit-20-billion-last-year-no-signs-of-slowing.html

Further highlighting PC gaming's strength, the PCGA noted that the market has grown 90% since the group's first report in 2008.

Lenke til kommentar

Herregud, spillene selger jo ikke som hakka møkk om dem er laga av akuratt det, hakka møkk. Blir ikke salg og profitt av slikt Tater.

Ser ingen tall på at Bioshock har tapt penger jeg. Vi får se. Tomb Raider har dog et lite pent rykte på seg. Har selv ikke kjøpt spillet siden jeg har prioritert andre titler, dog mange smalere titler som appelerer mer.

Det er subjektivt om disse spillene er gode eller ikke. Helt greit at du ikke mener det, men du er altså ikke i flertall. Dette handler om utviklere får igjen det de har investert i spillene, i den artikkelen jeg linket til er det altså tall for fire såkalte AAA-titler som alle ser ut til å styre mot underskudd. Den logiske slutningen å treffe av dette, vil være å være mer forsiktige med budsjettene fremover, slik at en kan tjene penger med lavere salg. Da vil grafikken måtte nedjusteres - og en stryker en A eller to fra AAA-tittelen. At du synes det er "hakka møkk" er helt irrelevant og har absolutt ingenting med diskusjonen å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg personlig syntes Bioshock Infinite var fantastisk, og det virker som at majoriten mener det også. Om det blir reflektert i salg av spillet vet jeg ikke, jeg håper vi får noe tall av det, men inntrykket mitt er at det solgte bra i begynnelsen, for å være et SP only spill.

Tomb Raider har jeg ikke prøvd, men jeg var overrasket over at det var så mange som kjøpte det, det er tydeligvis mange som var interessert i et sånt spill. Fikk ikke spillet relativt god kritikk der også?

Er kanskje problemet for disse spillene da bedre budsjett håndtering? Få mer ut av pengene man har.

Nettopp! Problemet er at disse spillene koster for mye å lage. Det ryktes feks at Infinite kostet rundt 100 millioner dollar - i så fall må de selge ca 6 millioner for å gå i null - noe de aldri vil klare. Hvordan skal vi så redusere budsjettene? Jo, som jeg nettopp skrev - ved å gå fra AAA til AA eller A. I praksis betyr det å bruke mindre penger på grafikken siden det er her hoveddelen av kostnadene ligger.

Vel industrien var idioter og lot konsollene leve alt for lenge.

Dette er kanskje sant, blir dog spennende å se om en ny generasjon med sannsynligvis økte utviklingskostnader kan hjelpe mot budsjettunderskuddene dog.

Lenke til kommentar

Det finnes også langt flere spillsystemer og spillselskaper som lager spill for disse. Det er da bare logisk at en industri i vekst blir... større.

Sammenlign antallet filmer som kom ut i 1910-tallet og antallet filmer som kom ut på 50-tallet. Altså sammenligner man antallet filmer som kom ut i løpet av filmindustriens begynnelse, og filmindustriens gullalder. Vi befinner oss sannsynligvis i hva man kan kalle en gullalder for spill, så denne sammenligningen er ganske passende. Så kan du sammenligne antallet filmer som kom ut i 1955 med det som kommer ut nå til dags.

I forhold til hvor ung spillindustrien er, så er SNES et temmelig gammelt spillsystem. Spillindustrien har hatt en eksplosiv utvikling. Det er ikke sjokkerende i det hele tatt.

Nå er den lista relativt missvisende da den kun lister utvalgte filmer.

Filmproduksjonen i dag er selvfølgelig veldig mye større en i 55.

Forsjellen er at mesteparten i dag får rett til tv. Også filmer som ville gått på kino i 55, er ikke filmen AAA+ eller en kjempehitt går den ikke på kino internasjonalt.

Lenke til kommentar

I tilfelle med Bioshock Infinite, tror jeg at de ombestemte seg for mange ganger, til spillet ble ferdig. Og da blir det veldig dyrt, hvis det er snakk om 100 millionar dollar, er det snakk om ca 20 mil hvert år (tok 5 år å lage ferdig), det er veldig mye penger spør du meg.

Jeg tror ikke Kickstarter er løsningen i det hele tatt, selv de best og mest støttet prosjektene er ikke i nærheten til å lage spill på nivå som Bioshock eller Tomb Raider. Merk nivå, ikke kvalitet. Jeg har spilt en del spill som ikke kostet så mye å lage.

Chivalry: Medieval Warfare er et kickstarter spill jeg likte veldig godt.

Lenke til kommentar

I praksis betyr det å bruke mindre penger på grafikken siden det er her hoveddelen av kostnadene ligger.

Hoveddelen av kostnaden ligger i promotering og "distribusjon"(Merk: Gjelder kun "AAA").

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Hoveddelen av kostnaden ligger i promotering og "distribusjon"(Merk: Gjelder kun "AAA").

Dette varierer selvsagt fra spill til spill, noen spill bruker jo enormt mye penger på promotering (GTA osv), men i hovedak er det ikke riktig. De fleste analytikere mener vel også at reklame/promotering er vel anvendte penger for å øke bevistheten rundt spill - ingenting som er mer meningsløst som å sende spill med potensiale ut "for å dø" slik feks MS gjorde med Judgement eller Sony gjorde med Twisted Metal.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Nettopp! Problemet er at disse spillene koster for mye å lage. Det ryktes feks at Infinite kostet rundt 100 millioner dollar - i så fall må de selge ca 6 millioner for å gå i null - noe de aldri vil klare. Hvordan skal vi så redusere budsjettene? Jo, som jeg nettopp skrev - ved å gå fra AAA til AA eller A. I praksis betyr det å bruke mindre penger på grafikken siden det er her hoveddelen av kostnadene ligger.

Dette er kanskje sant, blir dog spennende å se om en ny generasjon med sannsynligvis økte utviklingskostnader kan hjelpe mot budsjettunderskuddene dog.

Jup, bedre grafikk i form av bedre texture og modeller med en moderne grafikkmotor som DX11 koster ikke mer.

Det som koster penger er features, hvor mye innhold og egenskaper du legger inn i spillet.

Hvor stor og detaljert er verdenen, hvor mange ulike animasjoner skal inn. hvor mange helt unike våpen som krever egene effekter og animasjoner osv. Dette koster penger.

Men det koster også penger å presse inn mest mulig på 7 år gamle systemer så de ser bra ut uten å lagge for mye.

Mye av fordelen med pc mods er at de kan få til veldig mye enkelt siden de ikke har disse begrensningene.

Lenke til kommentar

Dette er ikke sant. Bedre teksturer og modeller er nettopp det som må lages for hånd, helt uavhengig av motoren, og derfor det som krever mest penger. Det er nok en del å hente på andre ting med nye motorer og bedre hardware, men skal vi ha finere bakgrunner, mer realistiske ansikter osv, så vil det koste mer. Noe annet er drømmeri.

Uansett om vi blir enige eller uenige om dette: Hadde det eksistert skikkelige spilljournalister, så ville de tatt tak i denne problematikken og synliggjort den for alle de som ikke orker eller gidder å sitte seg inn i det - der er definitivt noe av det mest interessante som skjer i spillmediet i disse dager - men helt fortiet i spillmedia.

Lenke til kommentar

- og ironisk nok: Der var dette havnet på forsiden av gamer.no. Får vel bare berømme TST for det. Neste skritt vil være å bruke en av deres profesjonelle journalister til å faktisk gjøre litt research inn i denne problematikken - da snakker vi spilljournalistikk.

Lenke til kommentar

Dette er ikke sant. Bedre teksturer og modeller er nettopp det som må lages for hånd, helt uavhengig av motoren, og derfor det som krever mest penger. Det er nok en del å hente på andre ting med nye motorer og bedre hardware, men skal vi ha finere bakgrunner, mer realistiske ansikter osv, så vil det koste mer. Noe annet er drømmeri.

Uansett om vi blir enige eller uenige om dette: Hadde det eksistert skikkelige spilljournalister, så ville de tatt tak i denne problematikken og synliggjort den for alle de som ikke orker eller gidder å sitte seg inn i det - der er definitivt noe av det mest interessante som skjer i spillmediet i disse dager - men helt fortiet i spillmedia.

Textures og modeller lages i bedre oppløsning og skaleres så ned så det koster ingenting, men du har rett i at kravene til et AAA spill øker, voice acting, bedre animasjoner osv.

Hadde egentlig vært litt morsomt å vist hvor mye Morrowind kostet å lage sammenlignet med skyrim.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...