Gå til innhold

Vil spillindustrien kollapse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke sjokkerende i det hele tatt, hvis du ser på antall spillere i forhold til SNES sin tid er det ikke overraskende...

Jeg syns fortsatt det er ganske drøyt, når det på ett år kommer like mange spill som ble fordelt over 8 år tidligere.

 

Det kan såklart nevnes at han sammenligner spill fordelt på alle dagens konsoller kontra alle spillene på 1 konsoll.

Så i den forstand sjekket jeg wiki og må nesten ta tilbake det jeg sa. Ifølge wiki finnes det 204 PS3-only spill og 244 Xbox 360-only spill.

 

204 og 244 fordelt på 6-7 år (PS3 og Xbox 360 levetid) er jo færre enn 710 SNES spill han nevnte i videoen. Gjorde han ikke nok research?

 

Dette skulle jo tilsvare at spillene, ihvertfall teoretisk sett at eksklusive spill har lengere utviklingstid (som er det han klager på), men desverre kommer alle multiplatform spillene inn mellom sprekkene og dermed får vi ikke den kvaliteten likevel.

Lenke til kommentar

Personlig trur jeg AAA spill kommer til å bli utvikles på lik linje med den nye trenden av folke finansierte prosjekter ala "Kickstarter".

 

Jeg vedder på at det ikke kommer til å ta mange år før f.eks Blizzard (eller lignende av de store) kommer til å lage en kjapp Alpha test av et spill, for så å vise dette til folket samt hva spillet handler om, hvilke planer de har for spillet osv for så å høre om det er generell interesse for å fortsette å lage spillet.

 

På denne måten går du vekk fra det å risikere mye på å satse på en ny IP, samt utviklingen av spillet kan bli finansiert allerede tidlig i utviklingen. Mengden som satses på spillet kan også allerede sees av interessen mot spillet og dermed kan du planlegge og tilrettelegge utviklingen av spillet der etter.

Lenke til kommentar

Jeg syns fortsatt det er ganske drøyt, når det på ett år kommer like mange spill som ble fordelt over 8 år tidligere.

 

Det kan såklart nevnes at han sammenligner spill fordelt på alle dagens konsoller kontra alle spillene på 1 konsoll.

Så i den forstand sjekket jeg wiki og må nesten ta tilbake det jeg sa. Ifølge wiki finnes det 204 PS3-only spill og 244 Xbox 360-only spill.

 

204 og 244 fordelt på 6-7 år (PS3 og Xbox 360 levetid) er jo færre enn 710 SNES spill han nevnte i videoen. Gjorde han ikke nok research?

 

Dette skulle jo tilsvare at spillene, ihvertfall teoretisk sett at eksklusive spill har lengere utviklingstid (som er det han klager på), men desverre kommer alle multiplatform spillene inn mellom sprekkene og dermed får vi ikke den kvaliteten likevel.

De fleste spill i dag er multiplatform siden spesifikasjonene er så like. De blir enda likere i neste generasjon da alle untatt wiiU bruker x86. Spill er også dyrere å produsere og er stort sett finansiert at uavhengige selskaper noe som gjør at de ønsker multiplatform.

 

Men det er veldig store forsjeller i markedet fra 84. Kansje hovedårsaken til crashet i 84 var at når spill ikke solgte lengere dumpet butikkene prisen, på den tiden var det vanligvis ikke tilbake kjøps avtaler så butikker og forhandlere brant inne med usolgte spill. De ble solgt i lekebutikker som ikke hadde mye peiling, det var også vanskelig å få info om spill så mange kjøp var tilfeldige. Da kjøpte du vanligvis de som var på 90% tilbud. Var også et problem at det ble lansert lassevis med nye kosoller som skulle konkurere noe som også forvirret kunder og forhandlere.

 

I dag er vi veldig godt informer om spill vi kjøper, har videoer av handling og bruker review samt forums.

 

Tilbuds spill er ikke en trussel slik det var i 84, er masse gratis spill samt veldig billige spill, samt pirat kopier, alt dette har vært slik i 20 år,

 

Det denne videoen tar opp er at vi får mange oppfølgere, for filmer er det kjent at oppfølgere synker i kvalitet. Dette har vært lettere å ungå med spill siden den tekniske utviklingen har gjort det mulig å lage oppfølgere som er bedre ut og har mer features.

Imidlertid har mye av utviklingen stoppet opp siden det allerede har vært flere oppfølgere på ps3/ xbox360. Eneste måten å få de til å se bedre og mer spetakulære på er å lage dem mer lineære og scriptede, at de ser bra ut er viktigere en at de er gode å spille.

Noe av dette vil løse seg med PS4, mer krefter og ikke minst mer ram som gir plass til mye mer content.

 

Sist er bransjen vanvittig mer robust en i 84, om EA og Activision gikk konkurs i morgen hadde det ikke påvirket spillerene særlig, Onde tunger ville si det ville være en fordel.

Lenke til kommentar

Personlig trur jeg AAA spill kommer til å bli utvikles på lik linje med den nye trenden av folke finansierte prosjekter ala "Kickstarter".

 

Jeg vedder på at det ikke kommer til å ta mange år før f.eks Blizzard (eller lignende av de store) kommer til å lage en kjapp Alpha test av et spill, for så å vise dette til folket samt hva spillet handler om, hvilke planer de har for spillet osv for så å høre om det er generell interesse for å fortsette å lage spillet.

 

På denne måten går du vekk fra det å risikere mye på å satse på en ny IP, samt utviklingen av spillet kan bli finansiert allerede tidlig i utviklingen. Mengden som satses på spillet kan også allerede sees av interessen mot spillet og dermed kan du planlegge og tilrettelegge utviklingen av spillet der etter.

Enig med deg om at en alpha/ demo vil være en good idee. Liten risiko for selskapet, liten eller ingen risiko for spilleren. Siste spillet jeg kjøpte ver Kerbal space program, først demo så kjøp at spill under utvikling.

Ingen problemer for store selskaper å gjøre dette også.

Lenke til kommentar

Personlig trur jeg AAA spill kommer til å bli utvikles på lik linje med den nye trenden av folke finansierte prosjekter ala "Kickstarter".

 

Jeg vedder på at det ikke kommer til å ta mange år før f.eks Blizzard (eller lignende av de store) kommer til å lage en kjapp Alpha test av et spill, for så å vise dette til folket samt hva spillet handler om, hvilke planer de har for spillet osv for så å høre om det er generell interesse for å fortsette å lage spillet.

 

På denne måten går du vekk fra det å risikere mye på å satse på en ny IP, samt utviklingen av spillet kan bli finansiert allerede tidlig i utviklingen. Mengden som satses på spillet kan også allerede sees av interessen mot spillet og dermed kan du planlegge og tilrettelegge utviklingen av spillet der etter.

 

Nå kjører de nok allerede denne modellen mot fokusgrupper for å sjekke om markedet er interessert i konseptene. Problemet med å vise frem en tidlig versjon er at selv om den gjennomsnittlige gamer er ekspert på å føle om et spill er bra eller ikke, er de er derimot ikke kompetente til å bedømme hvilke konsepter som fungerer. Videre er det å vise frem en spillbar versjon av spillet noe som krever lang utviklingstid, og da også en betydelig økonomisk risiko.

Lenke til kommentar

Tror ikke industrien vil kollapse, men større utgivere vil bli overflødige og etterhvert forsvinne.

Vi ser jo hvordan de tviholder på kunder ved påtvungen alltid-online og annet snacks for spill som rett og slett ikke er bra nok.

Hjelper ikke hvordan det kommer fraser som at det er kundegruppen sin skyld, og at vi har et ansvar for å betale for hva utgivere måtte spy ut.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke sjokkerende i det hele tatt, hvis du ser på antall spillere i forhold til SNES sin tid er det ikke overraskende...

 

Det finnes også langt flere spillsystemer og spillselskaper som lager spill for disse. Det er da bare logisk at en industri i vekst blir... større.

 

 

Jeg syns fortsatt det er ganske drøyt, når det på ett år kommer like mange spill som ble fordelt over 8 år tidligere.

 

Sammenlign antallet filmer som kom ut i 1910-tallet og antallet filmer som kom ut på 50-tallet. Altså sammenligner man antallet filmer som kom ut i løpet av filmindustriens begynnelse, og filmindustriens gullalder. Vi befinner oss sannsynligvis i hva man kan kalle en gullalder for spill, så denne sammenligningen er ganske passende. Så kan du sammenligne antallet filmer som kom ut i 1955 med det som kommer ut nå til dags.

 

I forhold til hvor ung spillindustrien er, så er SNES et temmelig gammelt spillsystem. Spillindustrien har hatt en eksplosiv utvikling. Det er ikke sjokkerende i det hele tatt.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg fått sett den filmen enda men spill industrien lager jo stort mye dritt for å være ærlig - Bioshock var elendig dårlig samme med tomb rider og det meste som er utgitt. "Nothing to new or intresting" er min feel til det meste som kommer ut idag. Håper disse selskapene går konkurs en gang i fremtiden så slipper vi å betale for søppel.

 

"Få kollapsen på plass, slik at vi kan få kvalitetsspill igjen."

 

Helt enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...