RBW Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Neste generasjon med prosessorer gir deg friere tøyler enn tidligere.Intel vil gjøre det lettere å overklokke Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Bytt overskriften til "intel fjerner muligheter". Dette er tvangstrøye, vi trenger mer konkurranse i markedet! Lenke til kommentar
Mheetu Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Lettere å overklokke? Rett som det er, så har jeg ikke fulgt så nøye med siden jeg kjøpte en Bloomfield-prosessor for noen år siden, men kan ikke BCLK forandres fritt allerede? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Bytt overskriften til "intel fjerner muligheter". Dette er tvangstrøye, vi trenger mer konkurranse i markedet! Hvilke muligheter fjerner Intel med å gi oss muligheten til å justere base clock straps? Lettere å overklokke? Rett som det er, så har jeg ikke fulgt så nøye med siden jeg kjøpte en Bloomfield-prosessor for noen år siden, men kan ikke BCLK forandres fritt allerede? Sandy og Ivy Bridge mistet denne muligheten i Intels søk etter bedre ytelse per watt, og det ble da bare i5- og i7-prosessorer som kunne overklokkes. Haswell kommer nå med muligheten til å bruke base clock straps som det kalles til å øke base clock, og da vil i3- og pentium-modellene kunne overklokkes. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 (endret) Hvilke muligheter fjerner Intel med å gi oss muligheten til å justere base clock straps? Jeg misliker at Intel styrer hva jeg kan få lov til å fikle med av settinger på den cpu'en jeg har kjøpt. De får heller kansellere garantier. Etter et AMD falt av racet har de jo ikke gjort annet enn å låse oss inne. bclk har man fritt kunne endret tidligere, så var det brått slutt. Omtrent samtidig med AMD. Nå skal hauses opp som noe posititvt at de på enkelte modeller åpner opp litt ? Endret 15. april 2013 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Kunne man ikke gjort dette enklere? Dagens CPuer klokker jo seg selv opp og ned, hva med å bare kunne sett peak go gjennomsnittlig makseffekt i bios, så ordner CPUen resten selv? AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Kunne man ikke gjort dette enklere? Dagens CPuer klokker jo seg selv opp og ned, hva med å bare kunne sett peak go gjennomsnittlig makseffekt i bios, så ordner CPUen resten selv? Eh... cpu'ene er ulike. Noen kan dras lenger enn andre selv om det er samme modell. Eneste måten å finne grensene er å presse cpu langt nok er at den ikke funker lenger, men da er den jo selv ikke istand til å registrere hva som skjer. Dessuten funker det ofte i step's; dvs. cpu streiker, men dra den litt lenger og det funker igjen. Så en kan ikke uten videre konkludere med at en når taket når det stopper. En slik enkel fabrikk setting du er ute etter vil i beste fall bare være dårlig. Har du noengang sett ett auto-overklokk program (fra asus, gigabyte etc) som faktisk funker bra ? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Jeg misliker at Intel styrer hva jeg kan få lov til å fikle med av settinger på den cpu'en jeg har kjøpt. De får heller kansellere garantier. Etter et AMD falt av racet har de jo ikke gjort annet enn å låse oss inne. bclk har man fritt kunne endret tidligere, så var det brått slutt. Omtrent samtidig med AMD. Nå skal hauses opp som noe posititvt at de på enkelte modeller åpner opp litt ? Intel stopper deg ikke fra å endre base clock, det er måten systemarkitekturen er lagt opp som hindrer deg. Base clock i Sandy/Ivy Bridge (og Haswell tydeligvis) styrer minne-, PCIe- og SATA-klokkefrekvensen, dette ble gjort for å senke strømforbruket til plattformen. Med Sandy Bridge-E la intel inn en multiplier mellom base clock og PCHen som gjorde at man nå kunne kjøre enkelte base clock-frekvenser uten at PCIe- og SATA-frekvensen gikk til himmels, det samme vil også støttes i Haswell. Dette er noe som kun gagner overklokkere, og det er umulig å kalle det negativt at Intel viser støtte for entusiastene. Kunne man ikke gjort dette enklere? Dagens CPuer klokker jo seg selv opp og ned, hva med å bare kunne sett peak go gjennomsnittlig makseffekt i bios, så ordner CPUen resten selv? AtW Fremtiden ligger der ja, Intel tok det første steget med Lynnfield (Intel Turbo Boost) og har utviklet konseptet siden da. Nvidia har også begynt å implementere dette i form av GPU Boost, men her er det implementert så Nvidia kan bruke flere brikker som 680 og 690 framfor å øke ytelsen mest mulig. 1 Lenke til kommentar
OleAI Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Lettere å overklokke? Rett som det er, så har jeg ikke fulgt så nøye med siden jeg kjøpte en Bloomfield-prosessor for noen år siden, men kan ikke BCLK forandres fritt allerede? Du har heilt rett, BCLK kan endrast på fritt, til ein viss grad. Til døme på min i5 3550, som er ein låst prosessor, så kan eg forandre på BCLK Og turbo multiplikatoren opp til 41, men vist eg begynnar med endring å Vcore eller noko sånt vil han ikkje starte. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Synes det blir litt ensomt uten AMD jeg. :/ Er nok ikke bare fordeler med at Intel får styre skuta framover. Selv om vi får muligheter til å overklokke mer så blir nok overklokking aldri som det var før. Før kunne du kjøpe en relativt billig prosessor og overklokke den til den tilsvarte de dyreste. Endret 16. april 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå