Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan ta backup av et webhotell med postnuke installasjon

Anbefalte innlegg

Jeg har et webhotell og domene hos Street4you. På domenet har jeg innstalert postnuke og har en del artikler osv lagt inn der.

I dag får jeg mail fra Street4you hvor de skriver blant annet:

Det har oppstått en feil på den server som du har ditt domene på og jeg må dermed be deg om legge alt du har på ditt nåværende webhotell  

over på ny Server.  

Så følger det en del info om ny ftp adresse osv og så skriver de dette:

Jeg beklager at dere må legge ut dette på nytt selv, men jeg kan IKKE bruke noen backup for da følger denne feilen med over.

Jeg har ikke vært mye borti webhoteller før, men syntes dette er litt merkelig..

Uansett, målet mitt nå er å redde den Postnuke drevne siden min over på den nye server plassen jeg har fått. Mitt spørsmål er da:

Hvordan gjør jeg dette uten at artikler, instillinger osv forsvinner?

Det jeg har planlagt å gjøre er å opprette de samme mysql databasene på det nye webhotellet jeg har fått, bruke samme navn, brukernavn og passord osv. For så å laste ned alle filene og mappene som ligger på min nåværende plass, ned på pcn og så uploade de igjen på den nye serveren.

Vil postnuke fungere akkurat som før etter dette med alle artiklene osv inntakt?

Jeg må vel da muligens chmode alle mappene og filene på nytt?

Er meget taknemmelig for svar.[/b]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker litt tvilsomt. De (han?) vet noe er feil, men ikke hvor, og legger jobben over på kundene. Men, men, det er vel en grunn til det.

Jeg har flere ganger brukt import/export-funksjonen i MySQLFront til å flytte databaser. Den tar både data og struktur, og kan brukes direkte eller via fil. Tror prosjektet er lagt ned, så det er mulig det er vanskelig å få tak i programmet for tiden.

Lenke til kommentar

ledigbrukernavn: jeg syntes også det var rart at kunden må nødt til å gjøre dette selv. Dette er jo igrunn en ganske stor jobb og gjøre og man skulle forvente at når man kjøpte seg webplass og domene (riktignok bare 300kr året) så fungerte ting tilfredsstillende og man slapp og gjøre slikt selv.

Jeg fikk en mail av fra de hvor de gav meg en oppskrift på hvordan jeg kunne ta backup med phpmyadmin:

Du går inn i ditt kontrollpanel, trykker på database, deretter på

phpmyadmin. Her trykker du på databasenavnet på venstre side. I det

vindu du får opp er det en rubrikk hvor du kan ta full backup av din

database.

Merk av

- Struktur og data ( under denne velger du "velg alle"

- Legg til drop table

- Komplette Innlegg

- Last ned og lagre som fil

Trykk fullfør

På denne måten tar du en komplett backup av hele databasen.

Du tar også en annen kopi hvor du fjerner "legg til drop table"

Men alt annet likt og bruker et annet navn på denne, når du lagrer

Den hos deg.

Dette har jeg nå gjort, men hvorfor skal jeg ta en kopi hvor jeg fjerner "legg til drop table" ? Hvilke av versjonene skal jeg uploade? Jeg uploadet den hvor jeg hadde med "Drop table", er dette riktig?

Så etter dette må jeg vel uploade alle filene jeg lastet ned fra den gamle serveren til den nye og så sette riktig chmod på alle filer og mapper?

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke phpmyadmin veldig godt, men 'drop' pleier å bety slett. Mulig dette alternativet sletter den originale databasen, i så fall må du ta kopi uten drop først. Det er også mulig det blir lagt til komandoer som sletter eksisterende tabeller før back-up'en blir kjørt tilbake, dette virker mest logisk for meg. Da blir det det samme hvilken fil du bruker, så lenge databasen du kopierer til er tom. Dette er sikkert dokumentert.

Ja, upload hele filstrukturen slik den var og endre rettigheter hvis det er nødvendig for at systemet skal fungere.

Lenke til kommentar

Dette viser vel hvorfor street4u er så billige. Det er uprofesjonelle folk som bare har leigd en server de deler ut plass fra.

Grunnen til at du må ta en backup med "drop tables", er at hvis du legger inn filen din i en database som allerede har de samme tabellene i seg, vil du få feilmeldinger om at dataene "allerede eksisterer" i tabellene.

Hvis du først legger inn den "drop tables" filen, tømmer den alle tabellene. Da kan du deretter legge inn den vanlige backupen.

Men for i ditt tilfelle høres det ikke ut som det er nødvendig med en drop table sql fil, siden databasen din sannsynligvis er tom når du har flyttet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...