Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

På utkikk etter en Alfa Romeo 159, 2008 -->


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er på utkikk etter en ny bil, og tenker å skaffe meg en Alfa 159.

 

Noen som har erfaring med denne? Sedan eller Sportswagon er det samme.

 

Krav jeg ser etter:

 

- Må ver den nye MY08, altså fra 2008 og oppover.

- Vil ha litt krefter, så 150 HK og opp.

- Stor NAVI

- Ikke gått mer en 100000 km

- Full service historikk

 

Har en som virker som et bra kjøp. Eneste er at den har automatgir, vil aller helst ha manuell, men ingen hindring viss bilen er bra.

 

http://www.finn.no/f...nnkode=34695625

 

Hva tror dere? :)

 

Edit: Leif..

Endret av mortenandre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fine biler å se på, men skeptisk som alltid til kvaliteten når det er snakk om Alfa Romeo. Du kan lese litt mer her. http://www.honestjoh...06/?section=bad

 

"Latest Update: Quite a few 159s are now suffering corrosion problems. The main issue seems to be the front subframe. The paint applied at the factory is poor, and some cars are now failing the MOT due to excessive corrosion in this area. Also the underseal applied to the florrpans seems hit and miss and some are starting to show beginnings of rust in this area."

Endret av Kent Touch This
Lenke til kommentar

Prøvekjørte en 159 2,4 jtd med automat for noen måneder siden. Hadde utrolig lyst til å kjøpe den, men for å være helt ærlig syns jeg girkassa ødela hele bilen. Vet ikke om jeg hadde for høye forventninger, men den føltes ikke som om den hadde over 200 hestekrefter. Syns den skiftet relativt hardt og ved kickdown tok det akkurat nok tid fra jeg trampet gassen i bånn til den reagerte til at det føltes som "lang" ventetid.

 

For all del. Bilen var aldeles nydelig å se på. Interiøret var flott og bare på det kvarteret jeg kjørte den merket jeg at folk langs gata snudde seg etter den når jeg passerte. Dessverre følte jeg at både girkassa og diesellyden ødela altfor mye til at jeg fikk meg til å inngå noen avtale. I forhold til de franske bilene jeg er vant til kom det altfor mye motorlyd inn i kupéen, og på cruising på tomgang eller fullt gasspådrag vil jeg faktisk kalle det for sjenerende. Det samme lydnivået fra en snerrende jts-motor eller V6 bensin er sikkert flott, men med diesel på tanken savnet jeg litt ekstra polstring.

Lenke til kommentar

Diesel i en slik stilig bil blir så feil at det er vanskelig å beskrive. Har hatt Alfa Romeo selv, det mekaniske var veldig bra, elektrisk og karosseri var ikke bra. Kan nok være greit å se etter en som er understellsbehandlet.

 

Denne hadde vært fin hvis den bare hadde vært litt billigere:

 

http://www.finn.no/f...nnkode=38191393

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Min far har en rød 159 Sportswagon (bensin, selvsagt) og jeg kjører Alfa selv, så jeg har mer enn nok av erfaringer å komme med. :)

 

Du bør ha mer enn 150 hester. Bilen er ganske stor og veier litt, og det merkes. Pappa har 1.9-literen med 160 hester, og selv om han tok meg på toppfart kjørte jeg fra ham med min gamle bil, en adskillig eldre Alfa Romeo 156 1.8 med 144 hester.

 

Når det gjelder navigasjon er det som oftest snakk om gammeldags navigasjon med CD. Hvis det er tilfelle er det nesten like greit, hvis ikke bedre, å bruke smarttelefon (hvis du har) eller kjøpe en ekstern enhet, for CD-ene oppdateres ikke så ofte og koster fort en del.

 

Alfa Romeo produserte mye rart før, men de nyere bilene er ikke så ille som ryktene skal ha det til!

 

Hva er prisgrensen din, og hvor i landet bor du?

Lenke til kommentar

Jeg hadde en splitter ny 159 Sportwagon 150hk i ca et år.

 

En lekker bil. Jeg syntes enda den har blant markedets råeste front.

 

Men jeg hadde forferdelig mye problemer med den fra første stund. Den lakk f. eks vann som en sil. Hvis bilen stod parkert en regnfull natt, var det så mye vann på gulvene bak at jeg kunne synke hele tommelen under vann...

 

Knotten som man trykker inn for å velge gir (automatgir) spratt ut rett som det var... Knappene på rattet "flasset" m.m.

 

Og serveicen jeg fikk var elendig. Bilen var inne tre ganger for å prøve å rette vannlekkasjen, noe som endte med at de klarte å dra en vannslage full av sand langs hele bilen, slik at den måtte omlakkeres.

 

Det endte med 40 000 i advokatkostnader, og en BMW 520 i stedet.

 

Men, som de sier; du kan ikke kalle deg bilentusiast før en Alfa står i porteføljen din ;)

Lenke til kommentar

Jeg kjenner dessverre ikke til noen forhandlere på den kanten av landet, men registrer deg på Norsk Alfa Romeo Forum, så vil du få hjelp til å finne den fremtidige bilen din. :)

 

Anbefaler å lage deg en bruker på forumet for det er mer kunnskap rundt disse bilene der (har selv en 02" 147 2.0 SS). 159 bilene er slettes ikke av dårlig kvalitet og kan ikke sammenlignes med Alfa av eldre generasjoner. Det er dessverre mye GM og saab i disse bilene og lite italiensk, hvis man ser bort ifra det fantastiske designet, men det er for all del ikke en dårlig ting.

Det om at de ruster er ikke riktig, er vel slik at engelskmenn og andre utenfor norge ikke har vettet til å tectyl beskytte bilene sine,slik jeg har oppfattet det så har de fleste 159'ene i norge blitt tatt godt vare på med tanke på rust.

 

Mulig de koster marginalt mer å eie enn andre merker, men det smilet du får når du går ut av døren er uvurderlig. Man forelsker seg på nytt hver morgen.

 

 

Og trenger du å overbevises om kjøp av Alfa så heng deg på Runar en tur i GTA'n, monster uten like finnes neppe under millionen i norge! :dribble:

Endret av Lyngaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde en splitter ny 159 Sportwagon 150hk i ca et år.

 

En lekker bil. Jeg syntes enda den har blant markedets råeste front.

 

Men jeg hadde forferdelig mye problemer med den fra første stund. Den lakk f. eks vann som en sil. Hvis bilen stod parkert en regnfull natt, var det så mye vann på gulvene bak at jeg kunne synke hele tommelen under vann...

 

Knotten som man trykker inn for å velge gir (automatgir) spratt ut rett som det var... Knappene på rattet "flasset" m.m.

 

Og serveicen jeg fikk var elendig. Bilen var inne tre ganger for å prøve å rette vannlekkasjen, noe som endte med at de klarte å dra en vannslage full av sand langs hele bilen, slik at den måtte omlakkeres.

 

Det endte med 40 000 i advokatkostnader, og en BMW 520 i stedet.

 

Men, som de sier; du kan ikke kalle deg bilentusiast før en Alfa står i porteføljen din ;)

 

Tør man tippe at det var en 06-modell...? Trådstarter unngår såvidt jeg vet de fleste barnesykdommene ved å velge 08 og oppover :)

Lenke til kommentar

Skal man ha Alfa må man ha bensin

 

Innenfor 300k så har man vel ikke valget på annet en de relativt gode diesel motorene eller den forferdelige 2.2jts...(GM produsert). Da ville jeg heller gått for diesel og spart noen kroner. Kan man strekke seg til TBI så er det jo vært pengene da det er en helvettes god motor.

Endret av Lyngaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...