samye83 Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Skal til Kina i sommeferien og tenkte å kjøre litt rundt selv. Taxi og kollektiv transport i Kina er billig, men man får ikke den samme friheten. Jeg har lest litt på nettet at i Kina så godtar man ikke internasjonal førerkort. Men noen steder står det at man kan få midlertidig førerkort hvis han har internasjonal førerkort. Blir litt forvirret av all informasjonene som ligger rundt på nettet. Tanken var egentlig å ta lappen i Kina, siden jeg ofte er på ferie der. Men ferien varer jo ikke evig, og tida strekker kanskje ikke til. Noen her som har erfaring på det jeg lurer på? Hvordan kan man kjøre lovlig i Kina? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Korleis reglane er for å ta førerkortet i Kina har eg ingen informasjon om. Anbefaler at du tar kontakt med den kinesiske amasaden eller likande for å finne ut dette. For å kjøyre i utlandet så må du ha internasjonalt førerkort, dette er enkelt å greit ein attest på fleire språk som bekrefter at du har tatt sertifikatet. Det som uansett er klart er at dersom du tar sertifikatet i Kina så vil det kun være gyldig i Kina. Du får ikkje bytta inn eit Kinesisk førerkort til eit norsk førerkort. Tar du sertifikatet i Hong Kong så kan du bruke det til å få norsk førerkort dersom du består ei praktisk oppkjøyring i norge etterpå. Forøvrig så har eg høyrt få fleire hold at trafikkulturen i Kina er kaotisk. Eg ville derfor ikkje ha sattsa på å kjøyre sjølv. Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 15. april 2013 Forfatter Del Skrevet 15. april 2013 Jeg har norsk førerkort, men vil også ha kinesisk førerkort. Kona mi har kinesisk førerkort, men det er så lenge siden hun har kjørt, så jeg er helt komfortabelt når hun skal kjøre i Kina. Man kan få innbytte av kinesisk førerkort til norsk førerkort ved at man tar oppkjøring på nytt, men da inndrar de førerkortet. Om man kan søke om det på nytt i Kina er litt usikkert. Får bare forhøre meg litt rundt, får håpe at det ikke blir for vrient. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå