Gå til innhold

Grønland, Oslo: Kan vi redde bydelen?

Anbefalte innlegg

Litt vanskelig å søke opp helt uten videre. Jeg baserer meg på alt som kommer fra nyhetene først og fremst og når hørte du egentlig en hyggelig nyhet fra Oslo sist? Ta dette feks:

Ni kriminelle handlinger i timen

http://www.osloby.no...ml#.UWr1BvY4XIU

Skjønner, så det er ren spekulasjon fra din side, basert på ikke-representative avisoppslag der du kanskje eller kanskje ikke husker antallet riktig?

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kriminaliteten har ikke blitt så fryktelig mye tøffere, men det er uansett ikke relevant siden det jeg skriver gjelder generelt for kriminelle i gatebildet.

Så du synes hverken at å true noen med pistol, true noen med kniv, slå ned noen, overfall, grove ran eller overfallsvoldtekter er tøff og grov kriminalitet? Og du mener ikke at noe av dette er kriminalitet som finnes på gaten i Oslo? Nyhetene fra de siste dagene er sterkt uenig med deg der...

Det er åpenbart at det samme fungerer i dag som for kun noen få år siden. Natteravnene har en direkte forebyggende effekt fordi de er godt synlige i bybildet med vestene sine, samt at kriminelle og andre vet at natteravnene er der for å hjelpe og observere, og at de har tett kontakt med politi og andre myndigheter.

Det fungerte aldri! Kriminaliteten forsvant jo ikke, men fikk bygge seg opp isteden. Og i dag er det bare verre!

At du legger alt ansvar på kriminalitetsutviklingen på natteravnene blir bare patetisk. Natteravnene er bare et av mange elementer i dette.

Jeg legger ikke på noen måte all skyld på dem. Jeg sier bare at det ikke hjelper. I alle fall ikke i det lange løp.

Eh, natteravnene kan ikke stoppe all kriminalitet i samfunnet. Natteravnene kan derimot gjøre gatene tryggere når de er ute og går

Så hvorfor har kriminaliteten blitt verre med årene da?

Lenke til kommentar

Om noen er ytterligere interesserte i mitt syn på Oslo skader det ikke å delta her i denne tråden hvor jeg har skrevet langt mer utfyllende om saken:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1298063

Riktignok er 52 sider og 1029 innlegg litt å lese igjennom, men det er en innholdsrik og interessang tråd (synes i alle fall jeg) og der har jeg redegjort svært klart for mitt syn på Oslo ikke bare ang. kriminalitet, men også for arkitektur, forsøpling, hærverk, forfall, tiggere, alkoholikere, narkomaner og uteliggere.

Lenke til kommentar

De er der for å forebygge kriminaliteten og garantere for sikkerheten til vanlige folk som feks. deg. (Går ut ifra at det var deg selv du mente da du skrev "en som blir fysisk uvel av å se masse uniformer og skarpladde våpen"). Dersom du føler deg uvel av at byen har en slik kriminalitet at den må sikres langt bedre så foreslår jeg at du flytter til en annen by hvor kriminaliteten ikke er et slikt problem.

Hva med om du heller flytter til mønsterbyen New York, siden jeg er ganske så fornøyd med Oslo slik som den er i dag? Og det til tross for at jeg bor i Groruddalen! 33. tryggeste byen i verden høres ikke så hakkendes galt ut når man vet hvor mange byer det er totalt. Jeg tror nok også mye av årsaken til at byen er utrygg er at vår egen rikdom tiltrekker seg uønskede elementer. Kan ikke ha det det ene uten at det andre også følger med.

Det jeg vil ha slutt på er krisemaksimering og irrasjonell frykt for at det skal skje dem noe. De aller fleste av oss gjør ting hver eneste dag som innebærer en langt større risiko enn risikoen for å bli utsatt for alvorlig kriminalitet. Lenge siden du var ute og kjørte bil i trafikken f.eks.?

Lenke til kommentar

Hva med om du heller flytter til mønsterbyen New York, siden jeg er ganske så fornøyd med Oslo slik som den er i dag? Og det til tross for at jeg bor i Groruddalen! 33. tryggeste byen i verden høres ikke så hakkendes galt ut når man vet hvor mange byer det er totalt. Jeg tror nok også mye av årsaken til at byen er utrygg er at vår egen rikdom tiltrekker seg uønskede elementer. Kan ikke ha det det ene uten at det andre også følger med.

Kan jo bli aktuelt å flytte til USA med årenes løp. Men det er så definitivt ikke aktuelt nå og ikke på de første årene framover. Om det skulle skje så ville absolutt New York City være førstevalget mitt. Men nok om det.

Du trekker fram en viktig ting her, nemlig at Norge tiltrekker seg en masse ønsket søppel. Imidlertid er dette en viktig sak og at det aldri blir gjort noe med er tragisk og en viktig del av det at Oslo går så voldsomt nedover! Spesielt siden Oslo er det stedet i Norge de fleste vil til. Løsningen er faktisk ikke så langt borte: Kast alle kriminelle utlendinger ut av landet på sekundet! Om de er skyldige i å ha stjålet en godtepose fra en kiosk eller truet folk med våpen og ranet dem så er det kriminelt og kriminelle utlendinger har vi ikke bruk for! Kast dem rett ut av landet uansett om de risikerer henrettelse i hjemlandet og la dem aldri noen sinne få komme hit igjen! Kast enhver kriminell nordmann i fengsel og innfør langt strengere straffer for kriminalitet samt innfør langt tøffere forhold i fengslene! Når det gjelder utenlandske tiggere bør de kastes ut av landet sporenstreks og aldri noen sinne få komme hit igjen! Det samme med utenlandske alkoholikere, narkomaner og uteliggere som bor på gaten og forsøpler by og gatelivet! De norske bør tvinges til å ta imot hjelp så de får et hjem og en jobb. Vil de ikke det så tvangssett dem på institusjon så de blir borte fra gaten!

Det jeg vil ha slutt på er krisemaksimering og irrasjonell frykt for at det skal skje dem noe. De aller fleste av oss gjør ting hver eneste dag som innebærer en langt større risiko enn risikoen for å bli utsatt for alvorlig kriminalitet. Lenge siden du var ute og kjørte bil i trafikken f.eks.?

Kriminalitet er alvorlig og kampen mot kriminaliteten er ikke bare en kamp, men en krig! Og det er på tide at det slås hardt og nådeløst til en gang for alle! Når det kommer til andre ting enn kriminalitet (feks. bilkjøring som du nevner) så er det klart at det er mye i hverdagen som er farlig, men man kan ikke leve i frykt, på tå hev og i en blastboble hvert sekund heller.

Endret av M-Mathias_coca-cola
Lenke til kommentar

Min tankegang er utmerket: Kriminaliteten er altfor høy og det er på tide å innføre nulltoleranse for kriminalitet en gang for alle! Kast alle kriminelle nordmenn i fengselet samtidig som det innføres langt strengere straffer og langt tøffere soningsforhold! Kast alle kriminelle innvandrere ut av landet for godt!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Min tankegang er utmerket: Kriminaliteten er altfor høy og det er på tide å innføre nulltoleranse for kriminalitet en gang for alle! Kast alle kriminelle nordmenn i fengselet samtidig som det innføres langt strengere straffer og langt tøffere soningsforhold! Kast alle kriminelle innvandrere ut av landet for godt!

Jeg synes dette minner om signaler vi får fra stater som holder Sharia som høyeste verdi. og hva angår nulltoleransen, så gjelder den allerede, fordi du tror vel ikke at noen oppegående virkelig tolerer kriminalitet og fusk, eller gjør du? Vi har nulltoleranse for trafikkdrepte, men det betyr jo ikke at vi kaster alle i fengsel som ikke klarer å kjøre helt perfekt, hele tiden - nei, det er en visjon som vi streber etter, men vi vet jo at vi aldri kan garantere noe.

Lenke til kommentar

Flere skoler har nulltoleranse for mobbing. Den som mobber blir umiddelbart utvist.

Det samme tiltaket bør vi ha ift. kriminalitet. Den som begår kriminalitet blir umiddelbart utvist, evt. fratatt sitt statsborgerskap og deretter utvist.

Det kan ikke fortsette å være slik at hensynet til asylsøkeren på individnivå skal være større enn hensynet til borgerne som gang på gang blir voldstraumatiserte, og altså fysisk og psykisk skadde, på grunn av nevnte individs kriminalitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Så du synes hverken at å true noen med pistol, true noen med kniv, slå ned noen, overfall, grove ran eller overfallsvoldtekter er tøff og grov kriminalitet? Og du mener ikke at noe av dette er kriminalitet som finnes på gaten i Oslo? Nyhetene fra de siste dagene er sterkt uenig med deg der...

Det jeg skrev er at kriminaliteten ikke har blitt så fryktelig mye tøffere på bare noen få år. Pistol- og knivran og annet er ikke noe nytt, gutten min.

Det fungerte aldri! Kriminaliteten forsvant jo ikke, men fikk bygge seg opp isteden. Og i dag er det bare verre!

Nå har Natteravnenes misjon aldri vært å ta seg av all kriminalitet heller. Det er politiets oppgave å ta seg av kriminalitet direkte. Det Natteravnene gjør er å forebygge og gi trygghet.

At kriminaliteten ikke er borte betyr ikke at det Natteravnene gjør ikke fungerer. Det er et faktum at det fungerer, fordi kriminelle elementer skyr oppmerksomhet, og Natteravnene er nettopp voksne, edru mennesker som er oppmerksomme på det som skjer rundt dem. Dette forstyrrer kriminelle, og forebygger kriminelle handlinger.

Så hvorfor har kriminaliteten blitt verre med årene da?

Det er ikke relevant, da ingen har påstått at Natteravnene skal ta seg av all kriminalitet. Det de gjør er å skape trygge lokalsamfunn, altså f.eks. på Grønland som omtales i denne tråden. Hvis flere går som natteravn i lokalmiljøet sitt vil det bli tryggere der. Problemet er vel heller at Grønland er dominert av fremmdekulturell innvandrere, og disse deltar ofte/som regel ikke i frivillig arbeid.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Disse bør vel heller oppsøke psykolog, da det er de som har problemet.

Motsatt. Ingen av oss er født med full feltutrustning inkludert skarpladde våpen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...