Achylles Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Ordningen med natteravner kunne i grunnen vært helt overflødig om bare folk hadde brydd seg når de så hendelser som skjedde rundt dem. Natteravnene gjorde (og gjør fremdeles) en fantastisk bra jobb med å forebygge kriminalitet, eller i det minste med å få kriminaliteten vekk fra der vanlige folk oppholder seg. Desverre er det for få av dem. Et samfunn hvor det står bevæpnet politi på alle gatehjørner og ITV-kameraer i alle bakgater er definitivt ikke et samfunn jeg ønsker meg! Willkommen auf der Festung Norwegen! 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Grønnland i Oslo ser jeg ikke noe håp for, det har blitt en ghetto, og vil nok bare vokse videre inn i fremtiden. Igjen, New York City som er en langt, langt større by enn Oslo både i utstrekning og i folketall klarte å få bukt med kriminaliteten ved å innføre nulltoleranse for kriminalitet. Det er svært imponerende at New York City som er USAs klart største by nå er den fredeligste storbyen i hele landet. Det ville være en smal sak å innføre og gjennomføre det samme i en (lands)by som Oslo bare man slår til med skikkelig makt og holder situasjonen stabil. Hadde i grunnen vært fornøyd om det var mulig å grave opp grønnland, og flytte hele bydelen tilbake til Midtøsten. Hvorfor ikke bare kaste ut alle de kriminelle utlendingene og fengsle alle de norske!? 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Du baserer erfaringene dine her fra "noen år tilbake". Hvor mange år er det siden du gikk natteravn? På de siste årene har kriminaliteten gått opp og de kriminelle har blitt tøffere. Det er langt ifra sikkert at det samme systemet som "noen år tilbake" vil hjelpe så godt i dag. Det er i det hele tatt all grunn til å tvile på om natteravnene har vært et så godt system som du hevder siden kriminaliteten ikke bare har fått fortsette, men utviklet seg med årene. Siden utviklingen altså har vært negativ istedenfor positiv er det på tide å ta et langt kraftigere grep og denne gangen KNUSE kriminaliteten med klar makt! Har du noen tall på dette? At kriminaliteten har gått opp og blitt tøffere? Sier ikke at det er feil, men det er påstander som kommer hele tiden, og ofte er det ikke riktig. AtW Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Du baserer erfaringene dine her fra "noen år tilbake". Hvor mange år er det siden du gikk natteravn? På de siste årene har kriminaliteten gått opp og de kriminelle har blitt tøffere. Det er langt ifra sikkert at det samme systemet som "noen år tilbake" vil hjelpe så godt i dag. Det er i det hele tatt all grunn til å tvile på om natteravnene har vært et så godt system som du hevder siden kriminaliteten ikke bare har fått fortsette, men utviklet seg med årene. Siden utviklingen altså har vært negativ istedenfor positiv er det på tide å ta et langt kraftigere grep og denne gangen KNUSE kriminaliteten med klar makt! Kriminaliteten har ikke blitt så fryktelig mye tøffere, men det er uansett ikke relevant siden det jeg skriver gjelder generelt for kriminelle i gatebildet. Det er åpenbart at det samme fungerer i dag som for kun noen få år siden. Natteravnene har en direkte forebyggende effekt fordi de er godt synlige i bybildet med vestene sine, samt at kriminelle og andre vet at natteravnene er der for å hjelpe og observere, og at de har tett kontakt med politi og andre myndigheter. At du legger alt ansvar på kriminalitetsutviklingen på natteravnene blir bare patetisk. Natteravnene er bare et av mange elementer i dette. Igjen: Da kriminaliteten ikke har stoppet opp, men fortsatt samt utviklet seg er det helt tydelig at effekten langt ifra har vært god nok. Eh, natteravnene kan ikke stoppe all kriminalitet i samfunnet. Natteravnene kan derimot gjøre gatene tryggere når de er ute og går Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Igjen, New York City som er en langt, langt større by enn Oslo både i utstrekning og i folketall klarte å få bukt med kriminaliteten ved å innføre nulltoleranse for kriminalitet. Det er svært imponerende at New York City som er USAs klart største by nå er den fredeligste storbyen i hele landet. Det ville være en smal sak å innføre og gjennomføre det samme i en (lands)by som Oslo bare man slår til med skikkelig makt og holder situasjonen stabil. De har vel strengt talt ikke fått bukt med kriminaliteten vel? Selv om drapsraten har falt, betyr det jo ikke at byen nødvendigvis er tryggere. Hvorfor ikke bare kaste ut alle de kriminelle utlendingene og fengsle alle de norske!? Fordi ingen lenger tør å definere "norske". Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Jeg bodde og jobbet i Oslo den gangen Grønland var relativt innvandrerfri. Det var en trist bydel. (Alkohol, stoffbruk, sosiale problemer.) Vi hade verkstedet vårt der, det var billige husleier. De norske som bodde der og hadde råd og mobilitet til det flyttet til Groruddalen, og innvandrere flyttet inn istedet. Så fikk innvandrerne familie og jobb, og så flyttet de også til Groruddalen. (Og til Holmlia, der jeg bodde i flere år.) At Grønland ble hengende etter skyldes byplanleggerne, de bodde og planla på vestkanten. Det sentrale Oslo Øst hadde alltid vært et høl, og ingen så for seg at det skulle være noe annet. Før kaksene la sin elsk på Bjørvika, selvsagt. Dette er i stor grad historien om kommunal vanskjøtsel. At glemte bydeler blir ghettoer kjenner vi fra alle land. Geir 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Ordningen med natteravner kunne i grunnen vært helt overflødig om bare folk hadde brydd seg når de så hendelser som skjedde rundt dem. Natteravnene gjorde (og gjør fremdeles) en fantastisk bra jobb med å forebygge kriminalitet, eller i det minste med å få kriminaliteten vekk fra der vanlige folk oppholder seg. Desverre er det for få av dem. 1) Mye av elendigheten skjer på kvelds og nattestid når det ikke er så mange som er ute. 2) Ikke alt skjer på åpen gate, men i smug og bakgater der det sjelden ferdes noen. 3) Ikke alle vanlig folk har mobil på seg og kan kontakte politiet dersom de skulle komme over en kriminell hendelse der andre blir truet. 4) Ikke alltid så enkelt å gripe inn heller når de kriminelle er bevæpnet med kniver og/eller pistoler. Rent bortsett fra det så har gjerne uniformer en litt skremmende effekt på dem som ikke vil ha noe med politiet å gjøre i det hele tatt. Derfor er det nyttig med mer politi, vektere og securitas. Ikke at det skader om vanlige, sivile begynner å bry seg mer, men det er så avgjort ikke nok. Et samfunn hvor det står bevæpnet politi på alle gatehjørner og ITV-kameraer i alle bakgater er definitivt ikke et samfunn jeg ønsker meg! Willkommen auf der Festung Norwegen! Det er ikke snakk om noen politistat, men om å knuse kriminaliteten og holde den nede! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Ordningen med natteravner kunne i grunnen vært helt overflødig om bare folk hadde brydd seg når de så hendelser som skjedde rundt dem. Natteravnene gjorde (og gjør fremdeles) en fantastisk bra jobb med å forebygge kriminalitet, eller i det minste med å få kriminaliteten vekk fra der vanlige folk oppholder seg. Desverre er det for få av dem. Et samfunn hvor det står bevæpnet politi på alle gatehjørner og ITV-kameraer i alle bakgater er definitivt ikke et samfunn jeg ønsker meg! Willkommen auf der Festung Norwegen! Kunne ikke vært mer enig. Så når jeg spaserer på gatene og får med meg at folk er mer opptatte med å titte ned i en skjerm, mens bare en liten del av hodet er med dem i spaseringen, blir jeg litt bekymret. Så hyler folk om at disse lommetjuvene er så proffe .... Vet du, jeg kunne vært kakse deluze, ved å gå rundt å nappe til meg lommebøker og mer til fra disse tåkelagte byvandrere. Ikke det minste proff, nei Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Det er ikke snakk om noen politistat, men om å knuse kriminaliteten og holde den nede! Det kan fort bli essensen av en politistat, hvordan vet vi hva som er kriminelt? Hva om det blir kriminelt å gå ut etter kl.10 om kvelden? Lenke til kommentar
Achylles Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Det er ikke snakk om noen politistat, men om å knuse kriminaliteten og holde den nede! Kan du forklare forskjellen til en som blir fysisk uvel av å se masse uniformer og skarpladde våpen? Og som ikke kan fordra hvor lett det har blitt å overvåke folk, spesielt etter 9/11? Lenke til kommentar
Achylles Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 folk er mer opptatte med å titte ned i en skjerm, Haha! Skyldig! *rekker opp hånden* Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Haha! Skyldig! *rekker opp hånden* oi, det var ikke meningen .... Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Har du noen tall på dette? At kriminaliteten har gått opp og blitt tøffere? Sier ikke at det er feil, men det er påstander som kommer hele tiden, og ofte er det ikke riktig. AtW Litt vanskelig å søke opp helt uten videre. Jeg baserer meg på alt som kommer fra nyhetene først og fremst og når hørte du egentlig en hyggelig nyhet fra Oslo sist? Ta dette feks: Ni kriminelle handlinger i timen http://www.osloby.no...ml#.UWr1BvY4XIU Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Synes ikke denne heller er særlig hyggelig lesing: Notorisk kriminelle i rommiljøet står bak drapstrusler, vold, og bedrageri http://www.nrk.no/ny...orge/1.10985490 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 De har vel strengt talt ikke fått bukt med kriminaliteten vel? Selv om drapsraten har falt, betyr det jo ikke at byen nødvendigvis er tryggere. All kriminalitet har ikke forsvunnet fra byen nei, men den er langt, langt tryggere enn den var før nulltoleransen ble innført. Faktisk den fredeligste og tryggeste av alle USAs storbyer og det sier en del... Fordi ingen lenger tør å definere "norske". Hvor får du det fra? Lenke til kommentar
Achylles Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Aviser skriver om ting som selger. De er overhodet ikke representative for hvordan folk flest opplever hovedstaden. Og spesielt ikke hvordan vi som bor i de antatt mest belastede bydelene opplever den. 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Så hva mener du da om dette? Oslo 24. tryggeste by i verden Både Helsinki, Stockholm og København er langt tryggere byer å oppholde seg, ifølge engelsk undersøkelse. Det globale konsulentselskapet Mercer, med base i England, lager årlig en oversikt over hvilke byer som har best levestandard. I år toppes listen av Wien i Østerrike, etterfulgt av Zurich i Sveits og Auckland i New Zealand. Oslo havner helt nede på 33. plass. http://www.aftenpost...ml#.UW0lpfY4XIU Endret 16. april 2013 av M-Mathias_coca-cola Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Kunne ikke vært mer enig. Så når jeg spaserer på gatene og får med meg at folk er mer opptatte med å titte ned i en skjerm, mens bare en liten del av hodet er med dem i spaseringen, blir jeg litt bekymret. Så hyler folk om at disse lommetjuvene er så proffe .... Vet du, jeg kunne vært kakse deluze, ved å gå rundt å nappe til meg lommebøker og mer til fra disse tåkelagte byvandrere. Ikke det minste proff, nei Det at folk sender tekstmeldinger mens de er ute på gaten eller for den saks skyld at de snakker i telefonen eller laster ned ny musikk ol. istedenfor å speide rundt omkring og skulle være obs. på alt som foregår rundt dem er ikke noe argument for at folk ikke følger med og ikke er interessert i å forbygge kriminalitet. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Det kan fort bli essensen av en politistat, hvordan vet vi hva som er kriminelt? Hvorfor skulle det bli det? Og hva som er kriminelt har man da hatt ganske klare definisjoner på i flere år. Dette er snakk om å ha langt bedre overvåkning for å forbygge kriminalitet samt ha langt mer tilgjengelig politi og andre med myndighet til å slå ned på kriminaliteten når det først oppstår. Hva om det blir kriminelt å gå ut etter kl.10 om kvelden? Hvor får du denne latterligheten fra? Det er i alle fall ikke noe jeg har foreslått. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Kan du forklare forskjellen til en som blir fysisk uvel av å se masse uniformer og skarpladde våpen? De er der for å forebygge kriminaliteten og garantere for sikkerheten til vanlige folk som feks. deg. (Går ut ifra at det var deg selv du mente da du skrev "en som blir fysisk uvel av å se masse uniformer og skarpladde våpen"). Dersom du føler deg uvel av at byen har en slik kriminalitet at den må sikres langt bedre så foreslår jeg at du flytter til en annen by hvor kriminaliteten ikke er et slikt problem. Og som ikke kan fordra hvor lett det har blitt å overvåke folk, spesielt etter 9/11? Vi snakker ikke om den samme typen overvåkning og sikkerhetssjekk som det er på flyplasser og terrorangrepet i USA 11/09-01 har absolutt ingen ting med kriminaliteten i Oslo å gjøre! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå