Kluvert Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Hei Skal selge noe på finn og da lurer jeg på om det er veldig dumt å få pengene på konto? Det er snakk om 10.000 kr. Er det slik at jeg må betale skatt av det også? Lenke til kommentar
bRITT LillebQ Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Må vell strengt tatt skatte alt? om jeg ikke tar helt feil... Lenke til kommentar
krier Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Jeg er vel ikke den flinkeste på teit norsk lov, men det er vel slik at all "inntekt" skal registreres (oppføres i selvangivelse). Legges dette i banken vil det antagelivis komme en eller annen form for skatt på dette, enten i form for lønn, eller formue (men antagelivs under formue). Har du negativ formue (huslån osv), så vil du vel ikke bli påbelagt en skatt? Velger du den andre løsningen, så er jo dette et lite brudd på loven, men 10 000 er vel all verden i Avgiftsriket Norge. Men du vil ikke få renter i banken, og du har en liten risiko at dine kontanter kanskje blir ødelagt (vannlekasje, stjålet o.l). Men inflasjonen i Norge er nok så høy nå, at jeg tjener ingenting på renter. Dette må jeg også skatte av. Og så er det slik at du ikke kan bruke pengene elektronisk. Kanskje du kunne vekslet 10 000 i gullbarer? Vil nok være verdifult når verdens undergang kommer 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Om du betaler (inntekts)skatt kommer an på hva du skal selge. Skal du selge vanlig innbo eller løsøre som har vært i bruk i din eller din families husholdning er gevinst fritatt for skatteplikt (og tap gir ikke fradragsrett), jfr. skatteloven pgf 9-3 (1) (a). Dette gjelder møbler, private biler, m.m. 2 Lenke til kommentar
Kluvert Skrevet 15. april 2013 Forfatter Del Skrevet 15. april 2013 Jeg betaler skatt fra intekten, det jeg selger er gamle materialer som jeg har skiftet på huset. Tusen takk alle sammen veldig fin respons her! Lenke til kommentar
( ) Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Jeg betaler skatt fra intekten, det jeg selger er gamle materialer som jeg har skiftet på huset. Tusen takk alle sammen veldig fin respons her! ??? Ærlig talt, gamle bygningsmaterialer for kr. 10.000,- høres faktisk for meg ut som at det i verste fall blir kanskje en tusenlapp i "fortjeneste"... Så jeg ville bare ha solgt dette helt normalt, latt pengene bli overført til konto, og rett og slett ikke nevnt det på selvangivelsen. Om jeg så fikk spørsmål fra skattemyndighetene, ville jeg bare ha sagt rett ut hva det var som ble solgt. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Skal vel strengt tatt skatte på alt av verdier skal man ikke? Jeg personlig tar ut noen tussinger i måneden og putter i en safe i tilfelle en "regnfull dag". Står ikke registret noen plass, så hadde vel fått pes av futen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Jeg betaler skatt fra intekten, det jeg selger er gamle materialer som jeg har skiftet på huset. Tusen takk alle sammen veldig fin respons her! Nja. Fortsatt løsøre brukt i din bopel/husholdning, så jeg mener skattefritaket fortsatt er aktuelt. Ellers er det verdt å påpeke at det er gevinsten som eventuelt skal beskattes - og med mindre du selger dyrere enn du kjøpte for har du ingen gevinst. 2 Lenke til kommentar
krier Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Skal vel strengt tatt skatte på alt av verdier skal man ikke? Jeg personlig tar ut noen tussinger i måneden og putter i en safe i tilfelle en "regnfull dag". Står ikke registret noen plass, så hadde vel fått pes av futen. Hahah, jeg gjør egentlig det samme. Så lenge pengene ligger elektronisk så klarer staten å overvåke alt. Også må man jo betale div skatt på renteinntakt/formue. Å ha det i en safe kan kanskje være lønnsomt, men jeg tror det må defineres på hvor mye det er. Man har jo skattet av pengene en gang allerede, blir for ille å fortsette med dette. Iallefall fint å benytte seg av kontanter når man skal fylle drivstoff eller kjøpe klær/sko Lenke til kommentar
( ) Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Skal vel strengt tatt skatte på alt av verdier skal man ikke? Jeg personlig tar ut noen tussinger i måneden og putter i en safe i tilfelle en "regnfull dag". Står ikke registret noen plass, så hadde vel fått pes av futen. Men salg av vanlig løsøre og lignende regnes altså ikke... Ellers vil man jo også måtte regne fra anskaffelseskostnad, siden det i tilfelle ville være fortjenesten ved salget som ville være skattbar på inntektsskatten... Så gamle byggematerialer, fra egen bolig, til en salgsverdi av kr titusen, er ærlig talt ikke noe man burde bry hjernen med. Og hva de kontantene dine angår: Sånn som jeg forstår utsagnet, er de pengene allerede beskattet som inntekt, og det som da er regelen, er at kontanter man har ved nyttår, som overstiger (noe sånt som) kr tretusen, skal oppføres på formuessiden i selvangivelsen. Ikke som inntekt, det er på dette tidspunkt ordnet, men altså som formue. 1 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Tenkte mer på at han puttet pengene på bok Mine penger er ikke oppført som formue, jeg prøver å balansere slik at jeg på papiret står omtrent i 0 med verdier og gjeld, Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Ja hurra for skattesvindel. 2 Lenke til kommentar
( ) Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Tenkte mer på at han puttet pengene på bok Mine penger er ikke oppført som formue, jeg prøver å balansere slik at jeg på papiret står omtrent i 0 med verdier og gjeld, I såfall burde du pinadø ha skrevet det med det samme! Inntektsskatt og formueskatt er faktisk ikke det samme, og det er pinadø nok forvirring om dette blant folk flest! Og den der "balanseringen" høres idiotisk ut, selv for de som ville unngå skatt - siden formueskatt har et bunnfradrag på noen hundre tusen. Og, selvfølgelig, siden myndighetene i tilfelle vil slå følbart ned på det, om noen har unndratt vesentlige midler fra beskatning... 2 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Ja hurra for skattesvindel. Jeg betaler 300,000 kr i året i skatt, hva betaler du? Å tilpasse gjeld mot formue og beskatning er ikke ulovlig Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Jeg betaler 300,000 kr i året i skatt, hva betaler du? Å tilpasse gjeld mot formue og beskatning er ikke ulovlig Nei, men å ha kontanter i en safe uten å melde disse til skatteetaten er ulovlig. Det er jo skoleeksempelet på skattesvindel. Hva jeg betaler er irrelevant. Det er ikke sånn at fordi man betaler mye skatt fra før kan man snike seg unna resten. Jeg betaler det jeg skal. Verken mer eller mindre. 2 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Har aldri sagt jeg har en formue liggende i safen. Melder du inn alle kronestykkene du har i hjemmet og alt du hadde i lommeboken 31.12? 1 Lenke til kommentar
( ) Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Har aldri sagt jeg har en formue liggende i safen. Melder du inn alle kronestykkene du har i hjemmet og alt du hadde i lommeboken 31.12? Siden man spør: Det gjelder kontanter OVER et visst beløp - og joda, hvis jeg hadde sittet med sånne kontantbeløp, ville jeg ha oppgitt dem. Av helt naturlige årsaker - hvis det er et mindre beløp i forhold til bunnfradraget, spiller det liten rolle uansett, og hvis det er et større beløp, så vil skattevesenet uansett lett kunne finne ut om det, f.eks ved å vurdere saldo mot renter på sparekonti... Forøvrig var det du selv som snakket om "noen sedler pr måned", og formuleringen indikerte ikke at det skulle være to femtilapper pr gang... 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Nja. Fortsatt løsøre brukt i din bopel/husholdning, så jeg mener skattefritaket fortsatt er aktuelt. Ellers er det verdt å påpeke at det er gevinsten som eventuelt skal beskattes - og med mindre du selger dyrere enn du kjøpte for har du ingen gevinst. Her har vi vel riktig svar da 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå