Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Småbruksgård drøm spørsmål

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vil gjøre det kort, har drømt om dette siden jeg var liten, og er villig til å realisere.

Finnes det noen statlige goder ved kjøp av småbruk? Som økonomisk støtte, starthjelp/drahjelp? Det skal ikke skje noe dyrking og pengetjening via gård, bare interesse ved å bo landlig.

Det er jo mange småbruk/garder som forfaller på en måte, kan man da få hjelp økonomisk osv ved reperasjon/renovasjon eller vedlikehold til andre småbruk som ikke trenges å reparere men da bare vedlikehold igjen??

Drømmen er fantastisk, og ikke så allerverst dyr.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig du kan få noe støtte til "Etterisolering", men du får sjekke opp selv. Det har vært en ordning, men slik jeg husker det så er det rimelig lån via Husbanken og du må trolig søke din kommune, som eventuelt videresender din søknad. Tror det gikk kun på utgifter til etterisolering, men muligens også til utskifting av vinduer.

Det er mange eneboliger og tidligere småbruk som er blitt fraflyttet. Så da er det jo litt spørsmål om størrelse på eiendom da. Hvis drømmen kun er å bo landlig, trenger du jo ikke et småbruk, eller en gård. Nå tror jeg den generelle grensen for boplikt et utvidet til 25 mål. Men kommunen kan ha strengere regler. Å kjøpe en eiendom hvor du ikke skal drive jorden, vil bare gro igjen av kratt. Anbefaler å tenke på en enebolig, eventulet med stor tomt.

Men hus som står tomme, uten varme og vedlikehold, kan forfalle raskt. Og hvis du ikke er byggningsmann med god kunskap om eldre hus, kan du raskt kjøpe "katta i sekken". Ofte er rehabliteringskostnadene så store at det til slutt blir dyrere å rehablitere, enn å kjøpe et nytt hus, på samme sted. Noen slike hus er egentlig ikke værdt noen penger og da er det bedre å rive og bygge nytt.

Så det er ikke sikkert dette blir så billig, den dagen du flytter inn i ferdig rehabelitert hus. Fordelen på "landet" er at du betaler mindre for tomta (med eller uten hus), så totalt kommer du billigere ut av det, enn å bygge i et sentralt strøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...