Gunnar Brenne Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Hei godtfolk! Jeg har gått gjennom en skilsmisse og blitt sittende igjen med alt av kredittgjeld etter min eks kone. Prøvde og få dette delt da vi ikke hadde noe annet i skifte, men endte vel opp med å bli kaldt tjuv og kjeltring til slutt selv om min formue var under en halv million på minussia, og hun kom ut i pluss. Tiden har gått, jeg har insettat jeg ikke kommer noen vei, og vil bare komme videre med mitt liv. Hun reiste for tre år siden, og jeg har vært så heldig å møte noen som jeg vil gifte meg med, MEN..... Det viser seg at siden det nu er under to år siden jeg fikk utdelt skilmissepapirene, må jeg ha hennes erklæring på at vi ikke har noe å skifte, noe jeg ikke regner med å få. Dette er en kvittering som for øvrig vil være gjeldene for henne og på at jeg ikke har noe utestående på henne også, noe jeg har valgt å bite i det sure eplet og akseptere. Om jeg nå ikke får signatur av henne kan jeg kreve offentlig skifte for å få det på papiret fra tingretten at dette er igang, noe som igjen gjør at jeg kan søke om prøving for ekteskap. Kostnaden for dette er over 20 000 (!!!) og jeg lurer da på om dette er en utgift som skal deles på begge partene? om s er så er jo det en betydelig motivasjon for henne å signere skifteerklæringen.. Tips?? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Erklæringen til folkeregisteret er ikke en erklæring om at skiftet er fullført, men at det er igangsatt - altså at dere er i ferd med å skifte deres felles bo. Se ekteskapsloven pgf 8 første ledd. Det er altså ikke en "kvittering" på at ingen av dere lenger skylder hverandre noe. Kostnaden for å kreve offentlig skifte, som øvrige saksomkostninger, skal dekkes av den som går til sak. Hvis vedkommende vinner saken (i den grad noen vinner en skilsmissesak) kan man kreve hel eller delvis dekning av motparten. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå