Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil til maks 40 000 kr:)


Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 16 år som har tenkt å kjøpe førstegangsbil som koster fra

10 000- 40 000 maks.

Må helst være bakhjulsdrift eller firehjulsdrift.

Helst ikke liten kombi eller noe lignende som det.

Motoren bør helst ha turbo og være grei å skrue på.

Dele prisene bør også være hyggelige.

Stasjonvogn eller sedan er et pluss :)

Jeg skrur selv :wee:

Har vurdert:

Mercedes C-klasse, E-klasse og S-klasse.

BMW 3-serie, 5-serie og 7-serie.

Opel Omega.

Volvo 240, 940 og 960.

Kom gjerne med forslag og linker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Bare nei. Dette går aldri bra.

 

Turbo er noe herk. Ja, jeg har turbobil, med forgasser. Jeg vet at det er gøy, men det er mye jobb.

 

Firehjulstrekk gjør det enda dyrere. Se om du kan få tak i en E30 318is, det er greie biler, hvis du finner en uskrudd en.

Lenke til kommentar

En greit vedlikeholdt turbobil byr da på ingen måte på mer jobb enn hva ellers det er med bruktbiler. Derimot begynner man å snakke om bil med en turbomotor som har vært tuklet mye med så er det en annen sak.

Og nøyaktig hva er det som blir dyrt med en firehjulstrekker?

Skal man kun drive å herje rundt og spinne uten å vedlikeholde bilen så lærer man fort hva man får igjen.

 

E30 med både 2.0 og 2.5 liter er biler jeg har mye positive erfaringer med når det kommer til holdbarhet både originale som uoriginale. Men det er kanskje ikke biler som er så billige å forsikre for en som akkurat fått førerkortet. Også virker det til å være få til salgs, og de få er litt dyre for en slik bil.

Hva med litt større BMW? E34 5 serie med stilige felger får ihvertfall hjerte mitt til å banke litt fortere.

 

tumblr_lqt51zOhpn1qht14oo1_500.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

E34 er mye godbil, komfortabel og herlige kjøreegenskaper så lenge bilen er i god stand og ikke ihjelkjørt. Lavt støynivå i kupe og ser ganske stilige ut etter min mening. Nå har jeg en slik en selv da :p

 

Men ville da gått for enten 518 eller 525. 520 faller litt mellom stolene syns jeg. Joda du får sekserlyden, men 518 med rekkefirer drar bedre på turtallsregisteret du bruker til vanlig kjøring, da den er giret litt kortere på girene samtidig som hvert sylinder er større enn på 520. Motoren får dreiemomentet mye tidligere enn det den lille sekseren i 520 gjør. (1.8 4 syl vs 2.0 6 syl) Dessuten bruker den vesentlig mindre bensin. Ellers ville jeg satset på 525 og oppover om du skal ha skikkelig futt i bilen.

 

Omega har en bekjent av meg hatt, mye trøbbel der.

 

Ellers hadde heller ikke en godt holdt 940 vært dumt, utrolig komfortabel bil med mye kjøreglede i. Men de bilene der hater også å ha drivstoff på tanken, de kvitter seg med det relativt fort kan du si :p Dieselene er sjeldne, og det er vel VW diesel under panseret på dem. Har en annen bekjent igjen som har hatt noen slike, og de er helt greie. Er på det jevne rimeligere i drift enn bensinvarianten med lavtrykkturbo.

 

C og E klasse i det prissjiktet ville jeg unngått. Liker mercedes, men mye kluss med dem rundt årtusenskiftet. Og skal du ha en S-klasse som du vil ha glede av så må du legge mer penger på bordet enn 40.000,- det gjelder alle årsmodellene!

Lenke til kommentar

Hvilket forbruk la du på med 520? Og var det 24v? Kjørte en 520 som var importert fra Tyskland. Følte den var for tungt giret til norske forhold vertfall, og syns ikke de 80 literene på tanken holdt så langt som de burde. Men forstod det slik at den ble levert med transak-kasse(?) som var "satt opp for autobahn". Nei vil ikke si den var direkte lat, men 518 går fortsatt litt bedre på lav/mellomregister.

 

edit: Og når det gjelder 4x4, så ville jeg styrt unna siden budsjettet stopper på 40K. Du har jo gamle Subaruer og slikt, men nei...

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

Om den er levert med en girkasse tilpasset autobahnen så kan jeg skjønne at den virket treg.

Min var en 12v som var kjøpt ny i Norge. Eneste jeg reagerte på var at jeg synes jeg lå høyt på turtall når jeg kjørte i 80 med min i 5. giret. Uten at jeg selv har prøvd 518, så har jeg et par kompiser som har hatt dette, og de selv sier at det er en stor forskjell på 518 og 520 i 520'ens favør.

 

Forbruket lå vel på rundt 1.0 liter på mila ved normal kjøring.

Lenke til kommentar

En greit vedlikeholdt turbobil byr da på ingen måte på mer jobb enn hva ellers det er med bruktbiler. Derimot begynner man å snakke om bil med en turbomotor som har vært tuklet mye med så er det en annen sak.

Og nøyaktig hva er det som blir dyrt med en firehjulstrekker?

Skal man kun drive å herje rundt og spinne uten å vedlikeholde bilen så lærer man fort hva man får igjen.

 

Billig turbobil betyr ofte et slitent aggregat, som koster å erstatte. Det er også svært ofte herjet og tuklet med. Det som er dyrt med firetrekker er at du har dobbel så mye drivverk som kan gå i stykker, og det bruker mer drivstoff.

 

Selvfølgelig skal TS herje og spinne. Han er 16 år, skal ha turbo, bak, eller firehjulstrekk, for 40 000. Det er konfirmasjonspenger, og litt sparepenger. Klart at dette er en fyr som skal ha leketøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...