Chipsmaster Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Hei! Flytter om en måneds tid inn i ny leilighet med en Altibox ferdig installert med tv pakke og 1 mb fiber linje. Jeg har bestemt meg for å oppgradere internett hastigheten, og vurderer enten 25/25 linje eller en 60/60 linje. Forskjellen for disse er en snau 100 lapp som i utgangspunktet ikke er mye, men en hundrelapp her og en hundrelapp der blir det fort en del. Det jeg lurer på da er om det er verdt de ekstra 1200 kronene i året? Vi er stort sett kun en på nett, av og til/max 2. Nettet blir benyttet til nedlasting av film/spill (Hvis dette blir kjøpt/lastes ned over nett/torrents), streaming av netflix, tv 2 sumo, youtube, nrk, o.l. Jeg spiller også en del over nett. Det jeg lurer på er om til mitt bruk, vil jeg merke stor forskjell på 25 og 60? Logisk sett så vil jeg merke stor forskjell, men for at jeg skal kunne benytte meg av mine 60mb ned så må det også være noen andre i andre enden som faktisk laster opp i samme hastighet? Vil jeg i dag kunne benytte meg av alle mb som jeg har tilgjengelig? Eller vil det stoppe på en lavere hastighet fordi noen rett og slett ikke laster opp fort nok i andre enden? Takk for alle innspill. Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Jeg vil si at det ikke er verdt 1200kr ekstra i året, mtp. hva du nevner som dine bruksområder. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Du vil merke forskjell, men ikke stor. Gå for 25 du Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 (endret) Hvis du får samme tilkobling som meg på 25/25 på altibox, så vi du i praksis ha ca 2,7-2,8MB/s ned. Det holder lenge for ditt bruk. Det er jo dessuten ikke noe i veien for å teste 25/25 først og så oppgradere om du føler behovet. Mitt forbruk er mye likt ditt og jeg har aldri følt behovet for mer. Endret 14. april 2013 av MrLee Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 (endret) Ja, det er verdt det. Vi gjorde nøyaktig det samme i leiligheten vi bor i nå. Vi er fire stykk som deler på linjen. Det var ikke problemer før oppgraderingen, men alt er så mye raskere nå. Alle kan streame HD samtidig, og man kan fortsatt spille online uten problemer. Man kan også laste ned svært fort. For eksempel, et nytt spill på 8 GB kan lastes ned på rundt et kvarter fra Steam (eller andre kilder). Det bare funker, rett og slett. For oss ble det 25 kroner ekstra per måned, og det var så absolutt verdt det! Nå er det forøvrig helt jævlig å reise hjem til familien i ferier og sitte på 5 mbit kobber i forhold. Edit: Som han over sier, 2,7-2,8 MB/s er så absolutt brukbart, men man merker forskjell når man oppgraderer til 7,2 MB/s. Endret 14. april 2013 av ChrisReeve Lenke til kommentar
MrL Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 (endret) Jeg har 60/60 fra Altibox og betaler lett 100 kroner ekstra i måneden for det. 25/25 er en fin linje det og som holder masse til surfing, hovedgrunnen til å oppgradere er hvis du ønsker å få ting ned kjappere. Det går jo over dobbelt så fort å få ned et spill med 60/60, så hvis tålmodigheten er liten er det verdt det, ellers driter du i det spiller det jo ingen rolle hvilken linje du velger. Forskjellen i pris opptil 100/100 er dog ALT for mye hos altibox, ellers hadde jeg lett tatt det hvis ikke det var så jævlig dyrt Endret 14. april 2013 av MrLG Lenke til kommentar
CastleLord Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 (endret) Det spørs på hvor tung bruken er men generelt skal du ikke merke noe stor forskjell. Altibox er veldig flinke på og gi lovet hastighet på netter. Har selv 60/60 (som oftest er 80/70) og jeg greier og til vanlig bruk går det med maks 2MB, ved tung torrenting har jeg greid og bruke 8MB ned så det er mulig og bruke alt, men som sagt til vanlig bruk er ikke 60/60 linja verdt det. Endret 14. april 2013 av CastleLord Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Forskjellen i pris opptil 100/100 er dog ALT for mye hos altibox, ellers hadde jeg lett tatt det hvis ikke det var så jævlig dyrt Jepp, det er helt idiotisk. 449 for 25Mbit, 549 for 60Mbit, og 1449 for 100Mbit. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Jepp, det er helt idiotisk. 449 for 25Mbit, 549 for 60Mbit, og 1449 for 100Mbit. 1449? Såvidt jeg vet ligger det til 849,-(har Vikenfiber/Altibox), men det er uansett alt for dyrt iforhold til økningen synes nå jeg. Og skal du ha 200/200 skal de ha den latterlige summen på 3490,- kr i måneden! Latterlig når OpenNet fiber har 200/200 for 799 i måneden.. Lenke til kommentar
Chipsmaster Skrevet 14. april 2013 Forfatter Del Skrevet 14. april 2013 Okei! Takk for masse tilbakemeldinger! Tror jeg følger rådet til MrLee nå i første omgang. Starter med 25 også eventuelt oppgradere senere ved behov. Sitter fortiden på et nett som varierer fra 2 til 5 mb ned så en stor forbedring blir det uansett! Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Prisene mine kan være feil, men det var de vi fikk oppgitt da vi oppgraderte i fjor høst. Det er uansett et svært hopp. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Jeg har 20Mbit her og kan få 50Mbit for en hundrelapp ekstra. Det er egentlig kun nedlasting av store filer som man kunne ønske seg større hastighet. Det spiller uansett sjelden noen rolle da nedlastingen jobber i bakgrunnen uansett. Er man flere krevende brukere, så stiller det seg selvsagt anderledes. Kjekt å kunne beholde god latency, selv om flere er aktive på linja. Lenke til kommentar
Andeby Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Hvor finner dere priser på linjene? Lurer på hvor mye ekstra det hadde kosta å få 60/60 fra min leverandør. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Jeg ringte til Altibox, eller vår lokale leverandør av Altibox. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå