Korporal Kranium Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Hei og hopp! Vi har et utrolig ustabilt nett, linjen er 25/5 fra CanalDigital og går visstnok gjennom digital kabel nett (De sa vi måtte ha digital dekoder i hus for å få nett etc.) Men til problemet: Nettet har vært ustabilt alltid, og ofte mister vi hele forbindelsen og slurver rundt på 4mb/s ned (bruker speedtest.net) Så i kveld la vi merke til noe rart, romkameraten min satt og spilte LoL, og akkurat når jeg skrudde på min pc ble nettet helt fullstendig kvalt, det eneste jeg åpnet var Dagbladet.no og han fikk 1000ms og sto helt i ro, noe som skjer støtt og stadig hos oss, vi har byttet Antennekabel og Ruter. her er nettverksutstyret vi bruker, det er kun 2 mann her så 99% av tiden er det kun 2 pc'er tilkoblet: Ruter: Asus RT-N56U Nettverkskort pc1: D-Link DWA-547 Rangebooster N650 Nettverkskort pc2: TP-LINK 300M WLAN USB-High-GAIN-Adapt. Tenker at D-Link nettverkskortet er det neste på vei ut døra siden den er urgammel, men ærlig talt så skjønner jeg ikke helt hva problemet er, det må vel være noe rart siden problemene kun er når begge pc'er er på? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Det er et par ting du bør sjekke. Du kan teste om det samme skjer i sikkermodus. Du starter da PC på nytt og trykker F8 like før windows starter (trykk gjentatte ganger). Hvis det fungerer normalt da, så kan det være noe nettverkstrafikk som kveler routeren i vanlig modus, eller at din PC belaster linjen med 100% ned eller opplasting. Trykker du ctrl_alt_delete og velger oppgavebehandling, nettverk. Så ser du hvor mye linjen belastes. En annen ting som bør sjekkes er om begge har brukbar signalstyrke på trådløsnett. Dersom den ene eller begge har dårlig signal, så vil det kunne kvele linken mellom PC og router. Du kan teste forbindelsen ved å kjøre en speedtest på begge maskinene etter tur, f.eks mot http://nettfart.no. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 14. april 2013 Forfatter Del Skrevet 14. april 2013 (endret) Testet på nettfart.no, ingen av oss bruker nettet PC1: Ned: 4,2mb/s opp: 2,09mb/s Svartid: 22ms (pleier ikke være så ille) PC2: Ned:6,5mb/s Opp:4,3mb/s Svartid: 28ms hadde oppe Oppgavebehandling og nettverk, den lå på ca 1% Signalstyrken på begge pc'er er alltid full ifølge nettverksikonet. Skal teste med Sikkerhetsmodus i morgen! Endret 14. april 2013 av Alekpowah Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 (endret) Du kan også pinge routeren fra maskinene for å se hvilken forsinkelse du får på WLAN. ping 192.168.1.1 -t Helst bør du ha så lav ping som mulig og gjerne 1-5ms. Det var lav hastighet du oppnådde i forhold til linjehastigheten. Normalt burde man kunne makse 25 Mbit som du har disponibelt. Om mulig, så kan du prøve å flytte en av maskinene nærmere routeren og se om det har med signalstyrken å gjøre. Endret 14. april 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 14. april 2013 Forfatter Del Skrevet 14. april 2013 (endret) vi ligger som regel rundt 12mb/s har vi gjort helt siden vi fikk nett i høst, burde klage, men gidder rett og slett ikke bruke tiden på det. For en uke eller to tilbake spilte vi Dead Space 3 Coop, det var kvelder det rett og slett ikke fungerte pga ping. Helt utrolig i grunn siden vi faktisk sitter i samme hus og kan likevell ikke spille sammen... Vi bruker ofte å ha ping command i bakgrunn, pinger da oftest opp mot vg.no eller NTNU.no. Har faktisk aldri tenkt på å pinge opp mot ruteren selv, gjorde det nå og ble ikke overrasket men du er nok inne på noe her Pinget på nytt noen minutt senere da var den mer stabil, det er samme for oss begge ca. Endret 14. april 2013 av Alekpowah Lenke til kommentar
StoltHD Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Dere kan ha en ipadresse konflikt, sjekk at dere ikke har samme ip på maskinene, i tillegg kjør en ipconfig /flushdns på begge maskinene (bruke kjør som administrator på ledetekst). Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 15. april 2013 Forfatter Del Skrevet 15. april 2013 Dere kan ha en ipadresse konflikt, sjekk at dere ikke har samme ip på maskinene, i tillegg kjør en ipconfig /flushdns på begge maskinene (bruke kjør som administrator på ledetekst). Tenker noe sånt, men tviler på at vi slipper så lett unna, hvordan skulle dette ha opstått? skulle tro en så god ruter ordner sånt? poster når vi har testet, får ikke sjekket begge i natt, men så snart som mulig Lenke til kommentar
TMB Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Det er ikke værre enn at en av dere kjører kommandoene ipconfig /release og ipconfig /renew i cmd, så har dere utelukket at det er IP-konflikt i hvert fall. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 15. april 2013 Forfatter Del Skrevet 15. april 2013 Ifølge ruteren har vi forskjellie IP-'er på alle klientene, så det skal iallefall være i orden, hadde blitt overrasket hvis det løste seg så lett uansett >,,> Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Latency (ping) er jo ikke så bra. Man bør teste denne uten at det går særlig trafikk på nettverket. Jeg ville startet med å forbedre ping. Enten bør routeren flyttes nærmere (eller bedre plassering), eller så kan dere prøve å bruke en USB-forlengerkabel til å finne bedre signal. Du kan gjøre det ved å laste ned noe og så finne best mulig hastighet (ctrl-alt-delete, oppgavebehandling, nettverkshastighet). Hvis det er mye støy, så kan det også hjelpe litt å bytte kanal. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 15. april 2013 Forfatter Del Skrevet 15. april 2013 Klarer ikke helt å se for meg at dette skyldes kun støy, leiligheten er 60km^2 og vi sitter ca. 4m fra ruteren begge to, vi spiker hver dag flere ganger, da er nettet helt borte. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Med den avstanden burde det jo fungere fint. Har dere oppgratert firmware i router og drivere i PC? Lenke til kommentar
Starlights Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Først sjekk dette: *Windows Update nedlasting burde være av, bare kjør Windows Update når man selv velger å gjøre det, ellers vil man risikere at både PC-en og nettverket går tregt. *Sjekk at andre programmer heller ikke er satt til automatisk oppdatering. *Sjekk at programmer som bruker tung båndbredde (torrents og sånne ting) ikke kjører i bakgrunnen. Alle programmer som bruker internett er med på å belaste internettlinjen, derfor burde man egentlig ha minst mulig av dem. Asus RT-N56U... kjenner en som har brukt et par Asus routere og som mener dem oftere detter ut av tilkoblingen. Sjekk at routeren er satt på Wireless-N modus (eller G/N-modus). Har hørt at nyere Asus routere har blitt betydelig raskere og mer stabile, men anbefaler Linksys (ikke de aller nyeste) elller D-Link routere, og Wireless-N standard selvfølgelg om dere planlegger å oppgradere router. Man burde uansett restarte routeren og modemet en gang i måneden for å gi dem et frisk pust Og nettverkskortene dere bruker burde kanskje oppgraderes, og da til USB (har best erfaring med USB) som man bare plugger inn i PC-en og installerer driveren som følger med på CD, sånn som for eksempel denne http://www.komplett....aspx?sku=336044 som har fått mange gode omtaler. Det er et USB Wireless-N kort, og begge burde bruke Wireless-N. Sjekk også at begge har antivirus på PC-en, siden virus/malware også kan ødelegge internettilkoblingen. Endret 16. april 2013 av Starlights Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 16. april 2013 Forfatter Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Det kommer iallefall ikke av programmer eller windows update, problemet var der på forrige ruter også, derfor byttet vi for noen uker siden, tenker det kanskje kan være nettverkskortet i pc1, det er eldgammelt! Eller så er det Canal Digital sin skyld, heller ikke umulig det... Endret 16. april 2013 av Alekpowah Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Føler at dette er litt uklart. Du betaler for noe du ikke får (altså 25/5), og du blir påvirket av dette hver dag. Likevel gidder du ikke ta deg ~5 minutt på å ta kontakt med Canal Digital? Endret 16. april 2013 av Frekvens Lenke til kommentar
covah Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Om det er Canal Digital's skyld eller ikke, finner du enkelt ut ved å koble modemet direkte til en av PCene... Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 16. april 2013 Forfatter Del Skrevet 16. april 2013 Om det er Canal Digital's skyld eller ikke, finner du enkelt ut ved å koble modemet direkte til en av PCene... Det her gjorde vi litt i høst, det er noe vi må prøve på nytt og se, canal digital skulle sende en montør, men han har ikke kommet, kanskje de bare rotet i boksen på utsiden? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Det første dere må få ordning på er jo stabil forbindelse til routeren. Hvis det da er samme problemet med hastigheten, så kan du sjekke modem og evt slå av QoS i router. Det enkleste kan jo være å prøve nettverkskabel fra PC til router. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå