Gå til innhold

Hva er egentlig negativ spenning ?

Saftis

Anbefalte innlegg

Ifbm. likespenning, indikerer ikke fortegnet hvilken vei strømmen går ?

Hvorfor skulle det da ikke gå å bytte om på jord og positiv pol for å få negativ spenning, f.eks. å få et negativt potensiale mellom jord og 12 volt på molexkontakten ? Altså, på en komponent som skal ha negativ spenning, sette jord på input og 12 volt på komponentens jordpin.

Hvis dette nå er feil, kan jeg dra -12 volt fra den blå ledningen på atxkontakten, eller vil hovedkortet bli ustabilt da (skal ikke dra så mye effekt ut av den, kanskje 12 watt elns) ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har kun et enkelt kretselement kan du bare snu det og få negativ spenning. Hvis du har to kretselementer og disse er koblet sammen og har felles jord: da kan du ikke gå negativ og positiv spenning samtidig.

I en PSU er fås positiv spenning ut av en spole, mens negativ fås ut av en annen spole viklet i motsatt retning.

vet ikke om dette ble forklart på en lett måte, men men...

Lenke til kommentar
PSU har -12V som ble brukt til ISA bus, så du kan sikkert regne med at du kan bruke tilgjengelig effekt.

På min Chieftec stå det at 1.0A er tilgjengelig, det skulle jo bli 12W.

Du kan normalt ikke koble en +ledning til jord, for da blir det jo kortslutning. Det går bare hvis du har et ekstra PSU som er "flytende", dvs at det ikke på noen måte er koblet til jord fra før.

Hm, prøvde det i går, merket ikke noen kortslutning på pc'en, men jeg tror kanskje komponenten jeg koblet til har kortslutningsbeskyttelse.

Vel, da tester jeg med -12 fra blå atxwire, blir stygg løsning, men skader jo ikke å prøve (forhåpentligvis).

Lenke til kommentar

PSU har -12V som ble brukt til ISA bus, så du kan sikkert regne med at du kan bruke tilgjengelig effekt.

På min Chieftec stå det at 1.0A er tilgjengelig, det skulle jo bli 12W.

Du kan normalt ikke koble en +ledning til jord, for da blir det jo kortslutning. Det går bare hvis du har et ekstra PSU som er "flytende", dvs at det ikke på noen måte er koblet til jord fra før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...