Gå til innhold

Trenger tips til smarte spareløsninger

Anbefalte innlegg

Jeg har nå 100 000 kr på en høyrentekonto, og lurer på om det finnes smartere måter å spare på uten at risikoen øker for mye.

I utgangspunktet trenger jeg ikke disse pengene tilgjengelig i nærmeste fremtid, men samtidig er det litt skummelt å binde de helt.

I tillegg har jeg 100 000 kr på en BSU-konto, som jeg gjerne skulle ha plassert samme sted, men slik jeg skjønner det er det ikke mulig uten å enten kjøpe bolig (kjøpte bolig for 1,5 år siden) eller å betale 20 % skatt. Stemmer dette?

Noen som har noen gode tips? Jeg kan meget lite om dette, så jeg trenger nok, dessverre, å få det inn med teskje.

Takker...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er vel: "Egentlig ikke". Bruk heller tiden på å finne den banken med best rente og betingelser.

Aksjefond kan være mer lønnsomt men øker samtidig risikoen. dog sparer du lenge har du stor sannsynlighet for å tjene mer på aksjefond. Enkelt forklart av DnB:

Lenke til kommentar

Du bør ikke løse inn bsu før du har spart 150 000. Pga skattelette. Spar det du har på høyrente der (men kun 20 i året). Når du har spart maksimalt der, refinansierer du boliglånet og bruker bsuen.

Så om jeg refinansierer boliglånet kan jeg ta ut BSU-pengene uten å måtte betale skatt? I så fall høres planen din fin ut.

Jeg klarer uansett å spare over 20 000 kr i året (det tilsvarer det jeg tidligere brukte på snus i året), så de 100 000 på høyrentekontoen står fremdeles fri.

Svaret er vel: "Egentlig ikke". Bruk heller tiden på å finne den banken med best rente og betingelser.

Jeg er såkalt totalkunde i en bank hvor jeg har samlet alt av forsikringer, kontoer og lån. Om jeg skulle begynne å flytte på ting vil jeg miste noen av fordelene som veldig billige forsikringer, spesielt bilforsikringene, og i tillegg bankens beste lånerente (denne er riktig nok ikke så lav som de aller billigste, men ikke langt unna heller).

Selvfølgelig kan det være jeg kan spare litt på å flytte alt rundt, men det vil samtidig bli mer uoversiktlig og jeg vil heller ikke ha en fysisk bank i nærområdet hvor jeg kan få snakke med noen og ordne det som måtte komme opp. Er det virkelig nok å spare til at det er verdt det?

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Jeg vil tro du kan velge å betale ned dagens boliglån med BSUen, og så refinansiere for å få ut likviditet. Men hvor mye boliglån har du fra før? I mine øyne bør du få dette under ca 60% før det gir mening å skulle investere i annet, med mindre vi snakker aktiv ivestering (etablere bedrift e.l.)

Lenke til kommentar

Jeg vil tro du kan velge å betale ned dagens boliglån med BSUen, og så refinansiere for å få ut likviditet. Men hvor mye boliglån har du fra før? I mine øyne bør du få dette under ca 60% før det gir mening å skulle investere i annet, med mindre vi snakker aktiv ivestering (etablere bedrift e.l.)

Slik jeg har skjønt det kan jeg kun bruke BSU'en (for eksempel til å betale ned på lånet eller som egenkapital) samme året jeg kjøper bolig.

Lånet er nok større enn 60%, så du mener jeg bare burde bruke alle pengene på å nedbetale lånet?

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Ja, det mener jeg, men jeg er forholdsvis risikoavers av natur. Du kan muligens tjene hakket mer på mer risikable produkter, spesielt med så lave renter som vi har i dag, men det er ikke snakk om store pengene og da er det i mine øyne mer naturlig å få ned belåningen.

Du tar feil angående bruk av bsu. Etter skatteloven pgrf 16-10 kan beløpet brukes til erverv av bolig eller nedbetaling av gjeld på bolig som ble kjøpt etter at avtalen ble inngått.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg har skjønt det kan jeg kun bruke BSU'en (for eksempel til å betale ned på lånet eller som egenkapital) samme året jeg kjøper bolig.

Lånet er nok større enn 60%, så du mener jeg bare burde bruke alle pengene på å nedbetale lånet?

Du kan bruke av BSU til å betale inn ekstra på boliglånet, men bare hvis boligen ble kjøpt etter at du begynte sparing i BSU. Det betyr at hvis du kjøpte din nåværende bolig før du startet sparingen i BSU så kan du ikke bruke av BSU til nedbetaling av det boliglånet.

Du bør uansett vente til du har satt inn maksbeløpet på 150.000 kr.

Penger du setter inn gir bare skattefradrag hvis de står til over nyttår. Tømmer du kontoen i år får du ikke fradrag for det som innbetales i år. Ofte vil renten på BSU være lik eller høyere enn boligrenten og da tjener du på å la pengene stå i BSU kontoen.

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Rapportering-til-Skatteetaten/Likningsoppgaver/Boligsparing-for-ungdom/Rettledning-BSU/?chapter=10695#kapitteltekst

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Rapportering-til-Skatteetaten/Likningsoppgaver/Boligsparing-for-ungdom/Rettledning-BSU/?chapter=10694#kapitteltekst

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...