Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ofte blåskjerm. software/hardware feil? tips?

Anbefalte innlegg

Hei,

bruker PC en del, men rimelig noob når det kommer til problemsøking. Har en PC som stadig oftere får blåskjerm. Jeg har forsøkt å installere alle windows og bios-oppdateringer. Antok at det var c:\-disken det var noe galt med så kjøpte en ny og klonet denne over på den nye før jeg fjernet den gamle. Men problemet ser ut til å fortsette. Trodde vel at det stort sett måtte hardware-feil for å gi blåskjerm, men antar det kan det være noe software som ligger på c:\-disken? Vet at dette er en vag beskrivelse, men det jeg egentlig lurer på er om jeg rett og slett bør formatere og reinstallere alt på nytt... Vil helst unngå dette, men må jeg så må jeg.

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå til C:\Windows\Minidump og last opp 4-5 av de nyeste filene som ligger der. Hvis du får feilmelding om at du ikke har tillatelser i mappen så lag en ny mappe inni minidump mappen og kopier filene dit først. Forumet her støtter heller ikke filformatet til disse filene så du må legge dem i et zip arkiv først. Evt så kan du last dem opp til feks speedyshare.com og legge ut link her.

Lenke til kommentar

Gå til C:\Windows\Minidump og last opp 4-5 av de nyeste filene som ligger der. Hvis du får feilmelding om at du ikke har tillatelser i mappen så lag en ny mappe inni minidump mappen og kopier filene dit først. Forumet her støtter heller ikke filformatet til disse filene så du må legge dem i et zip arkiv først. Evt så kan du last dem opp til feks speedyshare.com og legge ut link her.

Takker! Har lagt ved de fem ferskeste

Minidump.zip

Lenke til kommentar

Av de dumpfilene der så peker det mot at du må oppdatere driverne til skjermkortet. Hvis du har et Radeon kort så oppdaterer du det her. Bare dra musa over høyre hjørne og fyll inn riktig info eller bruker autodetect. Hvis du har et Nvidia skjermkort så finner du driver til det her.

Hvis du er usikker på hvilket skjermkort du har og autodetect ikke virker så kan du finne skjermkortet ved å høyreklikke på Min Datamaskin og velge Behandle. Under Systemverktøy velger du Enhetsbehandling og skjermkortet finner du under Skjermadaptere.

Det kan også være et problem med Directx. Oppdatering for dette finner du her.

Lenke til kommentar

Dumpfilene gir forskjellige feil,som nevnt peker en av filene mot skjemkort/DirectX.

Men mye tyder på at det er feil på minnet,en av filene peker direkte på minnet.

Probably caused by : memory_corruption ( nt!MiBadShareCount+4c )

Det er også normalt at alle dumpfilene slår ut på forskjellig feil når minnet sliter.

Du må teste minne med memtest86+

Det er 9 tester alle tester må ha 0 feil,kjør en god stund.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Takk begge to! Har nå oppdatert drivere til skjermkortet, og har allerede divx 11 så skal være oppdatert.

Kjørte dessuten memtest uten feil helt gjennom en gang, tok omtrent 1,5t. Avbrøt da den automatisk begynte å kjøre en gang til. ok?

får ikke blåskjerm daglig så vanskelig å vite om oppdateringen har hatt noen effekt, men har opplevd ustabile programmer også etterpå.

Andre forslag?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten oppdatering: PC'en krasjer fortsatt og her om dagen fikk jeg dessuten mye feilmeldinger som blant annet gikk på at rundll sluttet å fungere. En restart løste dette problemet.

Er nesten så jeg bare kjøper en ny PC dersom ingen har forslag, men skulle ikke være nødvendig da den er snaue året gammel. Alle tips, forslag mottas med stor glede!

Lenke til kommentar

Prøv og kjør ubuntu live usb/cd noen dager og se om du får feilmeldinger får du ikke feil så er det software feil du har får du forsatt feil så er det hardware feil..er det stasjoner eller en lappis det er snakk om????

Lenke til kommentar

Ok, men dersom jeg kjører programmer med eventuelle feil i ubuntu vil vel disse fortsatt gi feil uavhengig av operativsystem...? Det er stasjonær.

Rotet litt der jeg mente får du ikke feil med ubuntu så er det software feil,får du feil så har du hardware feil..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...