Gå til innhold

Student med leilighet. Salg eller utleie?

Seppen

Anbefalte innlegg

Jeg er innehaver av en selveid leilighet i bygda jeg kommer fra, men kommer til å ta fatt på høyere utdanning til høsten. Den nærmeste høyskolen ligger halvannen time ifra der jeg bor. På denne høyskolen florerer det ikke av kjempeinteressante studier, men om jeg velger å gå der tillater det meg å bli boende i min nåværende leilighet. Universitetet i Bergen ligger i overkant av tre timer unna, og da sier det seg selv at jeg er nødt til å flytte på meg. Men da står jeg igjen med løpende utgifter på en leilighet som jeg enten må prøve å selge eller å leie ut. Det er Bergen som frister mest med tanke på alle valgmulighetene på universitetet. Samtidig spiller jeg fotball for min lokale klubb, og kommer til å holde frem med dette selv om jeg velger å gå for noe i Bergen.

Mine interesser er statistikk og historie mens min store lidenskap er fotball. Elimineringsprosessen har vært knallhard, men fremdeles gjenstår det en rekke fag jeg absolutt kunne tenke meg å studere, deriblandt; historie/samfunnsfag, retorikk, språkfag (italiensk) og til sist noe helt annet; nemlig matematiske fag.

Kort oppsummert: Er det noen der ute som har vært, eller er i, mine sko med de samme problemstillingene? Altså bundet til sitt hjemsted gjennom fritidsaktiviteter, samtidig som de sitter på en leilighet de enten leier ut eller ble nødt til å selge grunnet at de valgte et studiested som lå for langt borte fra sitt hjemsted?

Tiden er i ferd med å renne ut i sanden. Takker og bukker for alle innspill uansett innfallsvinkel. Godt valg, alle sammen.

Endret av Tarminator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

80% av hovedinnlegget ditt er irrelevant for spørsmålet du stiller, så du risikerer å skremme bort de som ikke orker å lese gjennom alt. :)

Ikke la båndene til hjembygda binde deg og påvirke deg for mye. Leiligheten kan du vel leie ut og fotball lokalt kan du vel legge på hylla eller kanskje kombinere?

Jeg anbefaler alltid å tenke nøye over hva du ønske med studiene dine og jeg regner med formålet er å få en jobb. Innen humaniora vil det typisk være vanskeligere å få jobb sammenlignet med mer praktiske linjer, men det er selvsagt avhengig av hva du studerer.

Du kan jo vurdere lektor- eller lærerutdanning. Da kan du kanskje få kombinert de ulike interesseområdene dine?

Ellers har du jo ulike ingeniørutdanninger som alltid er et godt valg om det interesserer deg. Du kan jo også studere matematikk på universitetet.

Bare fyll opp søknaden, så kan du omprioritere frem til 1. juli. :)

Lenke til kommentar

80% av hovedinnlegget ditt er irrelevant for spørsmålet du stiller, så du risikerer å skremme bort de som ikke orker å lese gjennom alt. :)

Ikke la båndene til hjembygda binde deg og påvirke deg for mye. Leiligheten kan du vel leie ut og fotball lokalt kan du vel legge på hylla eller kanskje kombinere?

Jeg anbefaler alltid å tenke nøye over hva du ønske med studiene dine og jeg regner med formålet er å få en jobb. Innen humaniora vil det typisk være vanskeligere å få jobb sammenlignet med mer praktiske linjer, men det er selvsagt avhengig av hva du studerer.

Du kan jo vurdere lektor- eller lærerutdanning. Da kan du kanskje få kombinert de ulike interesseområdene dine?

Ellers har du jo ulike ingeniørutdanninger som alltid er et godt valg om det interesserer deg. Du kan jo også studere matematikk på universitetet.

Bare fyll opp søknaden, så kan du omprioritere frem til 1. juli. :)

Takk for svar. Er klar over at innlegget ble i overkant langt, men tror det forblir uendret. Fotballen er så absolutt på et hobbynivå sammen med vennene mine, så jeg kommer uansett til å pendle hjem igjen i helgene til kamper. Har søkt på veldig mye allerede. Er det virkelig helt fram til 1. juli man kan omprioritere? Det var veldig beroligende. Ganske sikker på at jeg lander på ett av studiene som jeg allerede har på lista mi.

Ingeniør er absolutt ikke et alternativ. Hovedutfordringen min er hva jeg skal gjøre med leiligheten min da jeg gjerne ønsker å dra til Bergen til høsten, for der finnes de studiene som appellerer mest til meg. Mitt inntrykk er at det ikke alltid er like enkelt å "bare" leie ut leiligheten. Skal sies at den har tre soverom, noe som muligens kan gjøre den aktuell for en småbarnsfamilie eller studenter. Leiligheten var ny i juli 2011. To av mine naboer har fått ny takst som er på hhv. 450 000 og 490 000 over det vi kjøpte dem for.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

1. juli - Siste frist for å omprioritere studieønsker

Siste frist for å omprioritere studieønskene dine er 1. juli. Omprioriteringer gjøres i søknaden.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med Elijah i at du bør kutte ned på innlegget hvis du håper på flere svar. De to første avsnittene er bare slitsomme å lese.

Hvis du vil studere i Bergen, vil det nok lønne seg økonomisk å selge den leiligheten du har og leie eller kjøpe en ny i Bergen, avhengig av hvor lenge du skal bli boende der. Leieinntektene du eventuelt kan få er ikke sikre. Leieprisene i bygda er antakelig langt lavere enn i Bergen også, og i tillegg må du betale 28% skatt når du ikke bor der selv. Dermed er det langt fra sikkert at leieinntektene du får for din fireroms leilighet vil dekke utgiftene i tillegg til leia for et rom i kollektiv i Bergen. Det vil bli et tapsprosjekt hvis du ikke forventer at verdien på leiligheten din vil stige med mer enn underskuddet i løpet av årene du studerer. Men det er i seg selv også et usikkert moment og svært risikabelt å forutsette.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Økonomisk sett må leien du klarer å dra inn dekke felleskostnader pluss renter og avdrag på lånet ditt til leiligheten, pluss 39 % av denne summen for at du skal gå i null. Da dekker leia de direkte kostnadene ved å ha leiligheten pluss skatt. Du kan vurdere å søke avdragsfrihet i en periode for å øke likviditeten din, men du bør ikke gjøre dette for å finansiere ditt livsopphold eller boutgifter til nytt leieobjekt.

Det er ikke et tapsprosjekt hvis leien ikke også dekker leien på et leieobjekt i Bergen. Når leieinntektene dekker utgiftene til den eide boligen står du igjen med ledig inntekt (inntekten du ikke bruker på lån/felleskostnader) som kan dekke utgiftene til et leieobjekt.

Relevante spørsmål er først og fremst spørsmål som:

1) Planlegger du å flytte tilbake til bygda di etter at du er ferdig med å studere? Er dette en realistisk plan?

2) Hvor lang tidshorisont har du på studiene dine? Bachelor (3 år) eller master (5 år)?

3) Hvordan planlegger du å finansiere studiene dine? Kan økonomien din takle en potensielt uforutsigbar leieinntekt?

4) Som utleier er husleielovgivningen innrettet slik at du er den profesjonelle part - den som forutsettes å avklare problemstillinger i leieavtalen. Hvordan er kunnskapen din om aktuell lovgivning?

Lenke til kommentar
Jeg må si meg enig med Elijah i at du bør kutte ned på innlegget hvis du håper på flere svar. De to første avsnittene er bare slitsomme å lese. Hvis du vil studere i Bergen, vil det nok lønne seg økonomisk å selge den leiligheten du har og leie eller kjøpe en ny i Bergen, avhengig av hvor lenge du skal bli boende der. Leieinntektene du eventuelt kan få er ikke sikre. Leieprisene i bygda er antakelig langt lavere enn i Bergen også, og i tillegg må du betale 28% skatt når du ikke bor der selv. Dermed er det langt fra sikkert at leieinntektene du får for din fireroms leilighet vil dekke utgiftene i tillegg til leia for et rom i kollektiv i Bergen. Det vil bli et tapsprosjekt hvis du ikke forventer at verdien på leiligheten din vil stige med mer enn underskuddet i løpet av årene du studerer. Men det er i seg selv også et usikkert moment og svært risikabelt å forutsette.

Setter pris på svarene dine, og liker den kritiske vinklingen som er så erkenorsk. Er klar over beskatningen på 28% ved utleie. Har satt opp kalkyler som viser hva jeg er nødt til å hente inn på boligen for at det skal kunne gå rundt. Har en kamerat som også skal til Bergen til høsten. Han har kjøpt en leilighet som er innflytningsklar i oktober, og der får jeg bo om jeg ønsker, uten at det vil gi meg en økonomisk smekk på pungen.

Har egentlig vært ganske bestemt på å prøve å selge til sommeren da jeg tross alt har tre soverom, noe som kan være innbydende for en småbarnsfamilie med tanke på at både skolen og barnehagen har oppstart på sensommeren. Ser for meg juni, juli og august som de gunstigste månedene for nettopp denne målgruppen enten jeg går for salg eller utleie.

Derimot har de fleste gamle hunder jeg har snakket med, det vil si foreldre, slekt og naboer frarådet meg å selge fordi de mener at hjemstedet mitt har potensiale med over 400 tomter som det sannsynligvis kommer til å poppe opp det ene huset etter det andre i årene som kommer. Vi ligger midt mellom to byer og er per i dag, naturligvis, en god del billigere enn disse byene, men til sammenligning med prisene for bare fem år siden har vi så smått begynt å redusere avstanden til våre storebrødre. Kommunen har også tatt steget ut av det økonomiske uføret som vi har ligget i gjennom hele min barndom. Jeg er virkelig glad i mitt hjemsted, og ser for meg at jeg kommer til å flytte tilbake senere i livet selv om jeg flytter til Bergen noen år.

Men alt dette er irrelevant dersom jeg ikke får det til å gå rundt ved utleie. Mine foreldre har sagt at de er villige til å hjelpe meg økonomisk dersom jeg skulle gå med et marginalt tap, men hverken jeg eller dem har sjekket opp om det finnes noe regelverk på om dette er tillatt. Jeg er grønn. Jus og eiendom er to fagfelt jeg er relativt grønn på. En oppklaring i dette hadde blitt satt stor pris på. Samtidig lurer jeg på om jeg vil kunne motta fullt studielån, og om jeg vil få omgjort like store deler av studielånet til stipend som en student som ikke har en utleieleilighet. På forhånd, takk.

Lenke til kommentar

I 2013 kan du tjene opptil 157 265 kroner eller ha en formue på 344 021 kroner før du mister stipend.

http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Utland/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/

Det er ikke et tapsprosjekt hvis leien ikke også dekker leien på et leieobjekt i Bergen. Når leieinntektene dekker utgiftene til den eide boligen står du igjen med ledig inntekt (inntekten du ikke bruker på lån/felleskostnader) som kan dekke utgiftene til et leieobjekt.

Sant, det gikk litt fort i svingene her i går kveld. Husleie i Bergen er alternativkostnaden ved ikke å bo i leiligheten han allerede har, men den kommer så klart enten han selger eller leier ut.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Dine brutto kapitalinntekter ved utleie vil telle mot Lånekassens inntektsgrense ved vurdering av om du skal få omgjort lån til stipend. Du vil kunne motta studielån med mindre du har formue over grensene for dette.

Det er ellers ikke noe regelverk som forbyr utleie av egen bolig mens man bor et annet sted - tvert om har husleieloven egne, ganske gunstige regler for personer som leier ut egen bolig under midlertidig fravær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...