terjemag Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Hei. Min sønn driver ett enkeltpersonforetak, og benytter min/vår bil til dette formålet. Varebil for frakt av utstyr til bruk under produksjon. Kan man utgiftsføre dette i enkeltpersonforetaket, og i så fall, hvilke satser skal legges til grunn? Fint hvis det kan henvises til lovkilde for dette. Har han noen anledning til å utgiftsføre kostgodtgjørelse til seg selv, da mange av oppdragene er langt unna hjemmet, og går ofte over flere dager? Også her er det flott med lovhenvisning. På forhånd takk for hjelpen. Mvh Terje Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Første kravet er å føre kjørebok. (link til eks. på kjørebok) Utbetaling av kjøregodtgjørelse (Svar 5 forklarer litt nærmere) Kort oppsummert må eier av ENK ta det som skattefradrag, ansatte kan få det utbetalt som ikke-skattbar lønn. Brukes din bil ville jeg laget en avtale der i mellom om leie av bil. Lenke til kommentar
terjemag Skrevet 14. april 2013 Forfatter Del Skrevet 14. april 2013 Hei igjen. Slik jeg forstår det, ut fra linkene ovenfor, så kan man kreve fradrag/få redusert inntekten, med å lage kjøreregning for hver tur. Kjøreregningen må inneholde formkravene til skatteetaten for at dette skal aksepteres. Satsen er opplyst til kr.: 4,05 pr km Er det noe hengertillegg, eller tillegg for særlig tungt og stort utstyr i tillegg? Skjønner at maksgrensen er på 6000 km pr år. Det vil jo si at man kan redusere inntekten med over 24 000.- pr år med å gjøre dette, så lenge man kan dokumentere kjøringen. I dette tilfellet er ikke det noe problem. Det hadde dog vært flott med noen linker til offisielle rettskilder som viser dette, f.eks skatteetaten. Flott hvis jeg kan få flere innspill og henvisninger. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Se punkt 4 "Kostnadsfradrag vedrørende privatbiler som brukes noe i yrket" og spesielt 4.2 "Bruk av andres bil til yrkeskjøring" i Lignings-ABC. Satsene som er nevnt der er for 2012, satsene for 2013 finnes her. Satsen for tilhenger/anleggsvei/passasjerer for 2013 har jeg ikke funnet hos Skatteetaten, men de finnes her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå