xcvbnmollll Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Hei! Kanskje et veldig dumt spørsmål. Jeg har til nå bare brukt mobilt bredbånd i leiligheten min. Nå har jeg gått lei av dette, da det er ganske dårlig, så jeg vil gjerne få internett i leiligheten. Men jeg lurer på hvordan dette fungerer? Hvor mye vil det koste med en ok hastighet pr mnd? hvilke levrandører er å anbefale? takk Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Du ringer en foretrukket nettleverandør, så fikser de det til deg i løpet av noen få uker. Du får en trådløs router i posten, så er det i grunn bare å koble opp. Jeg fikk levert fra Nextgentel, og er veldig fornøyd. Eksempler på pris: http://www.nextgentel.no/privat/bredband/priser/ Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Du bør jo finne ut hvilke leverandører som faktisk leverer linje til der du bor. Kan sjekkes hos de ulike leverandørene. Pris avhenger jo av hvor rask linje du skal ha, men du må nok regne med en 3-400 kroner per måned, om du ikke bor i borretslag med avtale med f.eks Canal Digital. Ekstra koster det også om du skal bruke ADSL og ikke har fasttelefon. Fiber og KabelTV er jo veldig gode alternativer. Har du kabel TV f.eks? Da burde du sjekke med leverandøren av KabelTV for å se hvilke internett tilbud denne har. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Det er jo ikke bare å ringe den foretrukkene nettleverandøren. Ikke alle kan levere over alt. Alt kommer ann på hvilken som kan levere hos ham. Og det enkleste er å sjekke på de forskjellige på nettet om han kan få det levert. Sist jeg gjorde dette så brukte de fasttelefonnummer for å sjekke om man kunne få, og da bruke jeg noen av naboenes nummer siden jeg ikke har fasttelefon selv. Som regel kan Telenor levere over alt. Nextgentel de fleste steder. GET og Altibox leverer ikke på samme stedene, det samme gjelder vel Canal Digital. Husk også å sjekk de skjulte kostnadene. Både telenor og Nextgentel ta vel fortsatt betalt hvis du ikke skal ha fasttelefon. De kaller det nettleie. Mens Altibox, GET osv ikke tar dette når de bruker sitt eget kabel nett. Så kommer også det siste du ikke kan teste før man har nettlinjen. Hva hastigheten faktisk blir. Her er de som leverer over telefonlinjen (telenor, nextgentel) de verste. Bor du lenger enn 5-800 meter unna sentralen så får du garantert ikke hastigheten man betaler for. Og jo lenger unna, jo lengre unna hastigheten man får. Min siste erfaring med dette var Nextgentel, som etter ett strømbrudd i telesentralen ikke fikk mitt nett stabilt lenger. Hadde 20 mb, og fikk 13 i veggen. Men den måtte ned på 4 for å bli stabil, slik den før var på 13 mb. Samme hvor mange routere jeg testet, så var resultatet det samme. Og de nektet å fikse telesentralen, siden duppene i linjen var for kort til at de kunne registerere det skikkelig. De så det hos seg, men det var ikke lenge nok for å kunne sende det til teknikkerene. Er i dag meget fornøyd kunde hos Altibox, hvor jeg betaler for 60/60 linje, og får 58/50 eller noe slik sist jeg sjekket. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 TS kan vel ringe og høre om de leverer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå