Gå til innhold

Fra DV-kamera til pc ?!

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt et Digitalt videokamera fra Elkjøp. 3990 eller hva det kostet. Et JVC GR-D20 eller noe. Filmen blir lagret på kassett.

Men hvordan får jeg filmen fra kameraet til pc'en? er jeg nødt til å ha et videokort av noe slag? Det er firewire utgang på kortet.. Og jeg har et firewirekort på pc'en med en kabel som passer på kameraet.

Går det ann å bruke bare det? isåfall hvordan får jeg overført filmen til pc'en? hva slags programvare kan jeg bruke?

Er helt ny på dette området.

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger FireWire-kontakt på kameraet (ofte kalt i.Link eller DV), FireWire-kabel og en FireWire-port på PC'en. Nå ser det ut som om du har alt dette, så da er det bare å kjøre i gang!

Om du har Windows XP kan du bruke Windows Movie Maker som ligger i operativsystemet. Innspilling er nokså enkelt, og du får mange små tips og vink underveis i programmet.

Om du ikke har Windows XP kan du benytte et enkelt program som Pinnacle Studio 8, eller du kan velge mellom en rekke andre alternativer.

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar

Takker for svaret ja :)

Skal prøve dette imorgen. XP'en er midlertidig ute av drift :p så jeg kjører w98 nå.

Finnes det noen alternativer til pinnacle? tviler på at det er freeware.. Holder med shareware oxo, bare for å få testet om det funker, samt få skjekket kvaliteten.

Lenke til kommentar

Om du er heldig kan du sno deg unna. Når du blir bedt om å putte i Windows-CD, kan du heller velge 'Bla gjennom'. På denne måten får du vite hvilken fil Windows ser etter. Gjør et søk ('Start' -> 'Søk') etter filnavnet og du bør finne noe. Spesifiser da hvor filen ligger. Gjenta om du blir bedt om flere filer.

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...