CXsykkel Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Hei! Solgte nylig landeveissykkelen min siden jeg finner den for skjør for norske veier, ble ofte inn på service og ble heller aldri helt komfortabel med de tynne dekkene. Dette var forøvrig en Jamis Xenith SL. Skal til å kjøpe ny sykkel og har kommet frem til at cyclocross kan være tingen for meg. Liker at sykkelen er lett og vil derfor unngå demper/e. Satser på at litt større dekk pluss "SPEED SAVE" teknologien i rammen fra cannondale vil absorbere en del vibrasjon/ujevnheter fra dårlige asfalt veier. Har et budsjett i underkant av 10k og har funnet fram til 2 sykler som virker bra. Setter stor pris på det om noen har noen innspill/anbefalinger. Enten 2012 Cannondale Superx SRAM Rival Frame: Superx, Ballistec Carbon, Speed Save, Bb30 Fork: Superx, Ballistec Carbon, 1-1/8 To 1-1/4 Steerer Headset: Cannondale Superx, 1-1/8 To 1-1/4, 15Mm Top Cap Bars: Cannondale C2 Compact, 2014 Double Butted Alloy 2014 Double Butted Alloy Stem: Cannondale C2, 2014 3D Forged Alloy, 31.8Mm, 6 Deg. Speed: 20 Front Mech: Sram Rival, Braze-On Rear Mech: Sram Rival Shifters Sram Rival Chainset: Fsa Gossamer Pro, Bb30, 46/36 Bottom Bracket: Fsa Bb30 Cassette: Sram Pg-1050, 11-26, 10-Speed Chain: Kmc X10Sl Front Brake: Trp Euro-X Alloy Rear Brake: Trp Euro-X Alloy Rims: Fulcrum Racing 7 Cx Front Hub: Fulcrum Racing 7 Cx Rear Hub: Fulcrum Racing 7 Cx Spokes: Fulcrum Racing 7 Cx Tyres: Schwalbe Rapid Rob, 700X35C Front Schwalbe Rapid Rob, 700X35C Rear Seatpost: Cannondale C3 Carbon Wrap, 27.2X300Mm Eller 2013 Cannondale Caadx Disc Ultegra Frame: CAADX Cyclocross Disc, Optimized 6061 Alloy, BB30 Fork: Cannondale Ultra X Disc, carbon blades, 1-1/8 inch Headset: CAADX Si, 25mm top cap Stem: Cannondale C3 Compact Speed: 20 Front Mech: Shimano Ultegra 6700, 31.8 clamp Rear Mech: Shimano Ultegra 6700 Chainset: FSA Gossamer Pro, BB30, 46/36 Bottom Bracket: FSA BB30 Chain: Shimano 105 5700 Cassette: Shimano 105 5700, 11-28t, 10-speed Rims: Maddux GX 400 Disc Tyres: Schwalbe Sammy Slick, 700x35c Front Schwalbe Sammy Slick, 700x35c Rear Front Hub: Formula, DC-20LW Rear Hub: Formula, DC-22LW Front Brake: Cannondale MB700T Disc Rear Brake: Cannondale MB700T Disc Seatpost: Cannondale C3, carbon wrap, 27.2x300mm Noen råd/tips? er ikke store prisforskjellen på de to og synes begge virker helt OK. evt. om noen vet om andre gode sykler å anbefale til rundt 10 så setter jeg stor pris på innspill. Bruksområdet er så å si bare asfalt og sjeldent litt grusvei kanskje. Bruker sykkel til og fra jobb i Oslo, og ellers for å komme meg rundt på fritiden, og det er rett og slett for skralle veier her til å bruke landeveissykkel med slike super tynne dekk etter min erfaring. Nå sykler jeg mye av og på fortauer og det har kanskje litt med det å gjøre og. Vil ikke ha hybrid sykkel, har blitt frarådet å vurdere det så å si uansett bruksområde, så da burde det vel bli cyclocross(?). Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 CX sykler er fine pendlesykler. Av de to ville jeg ha fokusert på caadx p.g.a. skivebremsene selv om de er noe uspesifisert. Forhåpentligvis er de en rebrandet BB5 eller BB7. Lenke til kommentar
CXsykkel Skrevet 14. april 2013 Forfatter Del Skrevet 14. april 2013 Takk for svar! Snøen ser ut til å forsvinne raskt her i Oslo nå og er virkelig på tide å få bestillt en av dem. Ihvertfall mtp at det sikkert tar en stund får den ankommer, selv om de skrev 5-7 dager i et mailsvar. Planen er egentlig å bestille imorgen, men er fortsatt litt usikker på hvilken av dem jeg skal velge. Blir nok Caadx Disc siden du anbefaler den. Skulle dog gjerne også hørt flere sine innspill. Har bare god erfaring med SRAM(red) fra før men har lest bra kommentarer om Shimano sitt Ultegra girsystem så det er nok forhåpentligvis bra det og. Står vel i hovedsak om gode bremser med Caadx Disc vs litt lettere vekt med SuperX(1kg eller 2?) Men forutenom at bremsene på Caadx Disc er litt bedre så er vel rammen og utstyret generellt bedre på SuperX(?), og bremsene til SuperX er kanskje gode nok uansett? Man får jo tak i SuperX med skivebremser også, så det går vel alltids ann å oppgradere til senere evt., men er kanskje veldig dyrt? Lenke til kommentar
lovoll Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Hei. Jeg er på leting etter CycloCross selv, og lurer på hvor du finner disse syklene til rundt den prisen (10k), om jeg kan spørre? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Anton Sport fører cannondale. Sykkelsenteret i bergen har også ofte hatt svært aggressive priser på de. Lenke til kommentar
CXsykkel Skrevet 22. april 2013 Forfatter Del Skrevet 22. april 2013 www.oncycle.net ser ut til å ha levlige priser på en del sykler. Men så var det det med fortolling og MVA og slikt da.. =| http://oncycle.net/index.php/cannondale-super-x-rival-carbon-2012-road-bike.html denne for eksempel Lenke til kommentar
CXsykkel Skrevet 22. april 2013 Forfatter Del Skrevet 22. april 2013 La inn bestilling på den jeg linket til ovenfor på fredag. Eneste betalingsmåte er visst Wire Transfer, er litt redd for at det kan være scam siden den siden ikke er kjent så avventer derfor med å betale inntil den evt. kommer i posten. Kan da oppdatere hvor mye det kom på totalt ink. tollavgifter etc. om ønskelig. Har i mellomtiden raskt og gælig skummet igjennom google for tilbud og gikk for den beste jeg fant på kort tid http://www.sykkelsport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=65_67&products_id=468 siden jeg bare må ha en sykkel snarest og aner ikke hvor lang tid det vil ta med oncycle.net som kanskje aldri sender noe uansett.. Så i utgangspunktet etter en med rammestørrelse 54 siden jeg er 179cm høy, de har visst bare den Merida'n i 55 så satser på at det vil fenge..^^, forrige sykkelen jeg hadde var landevei og den var 58cm ramme og funket helt greit så tipper det ikke vil bli noen krise med 55 på CC'en Lenke til kommentar
CXsykkel Skrevet 22. april 2013 Forfatter Del Skrevet 22. april 2013 Virker som om hvis man slenger på ett tusen eller to pluss ca en halvkilo i vekt på sykkelen så kan man kan få med skivebremser og få den i 2013 modellen, istedenfor den som jeg linket til ovenfor som etter litt researching får meg til å tro at er 2011 modellen.. ihvertfall om du bestiller fra utlandet.. tror det var tyskland jeg fant et slikt tilbud fra.. merida 5-d 2013, og da gjerne i blå farge istedenfor rød.., men sykler bare i sesong og aldri på vinteren uansett så er sikkert ikke så viktig med skivebremser..^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå