Gå til innhold

Hjelp til valg av ny sykkel

CXsykkel

Anbefalte innlegg

Hei!

Solgte nylig landeveissykkelen min siden jeg finner den for skjør for norske veier, ble ofte inn på service og ble heller aldri helt komfortabel med de tynne dekkene. Dette var forøvrig en Jamis Xenith SL.

Skal til å kjøpe ny sykkel og har kommet frem til at cyclocross kan være tingen for meg. Liker at sykkelen er lett og vil derfor unngå demper/e. Satser på at litt større dekk pluss "SPEED SAVE" teknologien i rammen fra cannondale vil absorbere en del vibrasjon/ujevnheter fra dårlige asfalt veier. Har et budsjett i underkant av 10k og har funnet fram til 2 sykler som virker bra. Setter stor pris på det om noen har noen innspill/anbefalinger.

Enten

2012 Cannondale Superx SRAM Rival

Frame: Superx, Ballistec Carbon, Speed Save, Bb30

Fork: Superx, Ballistec Carbon, 1-1/8 To 1-1/4 Steerer

Headset: Cannondale Superx, 1-1/8 To 1-1/4, 15Mm Top Cap

Bars: Cannondale C2 Compact, 2014 Double Butted Alloy 2014 Double Butted Alloy

Stem: Cannondale C2, 2014 3D Forged Alloy, 31.8Mm, 6 Deg.

Speed: 20

Front Mech: Sram Rival, Braze-On

Rear Mech: Sram Rival

Shifters Sram Rival

Chainset: Fsa Gossamer Pro, Bb30, 46/36

Bottom Bracket: Fsa Bb30

Cassette: Sram Pg-1050, 11-26, 10-Speed

Chain: Kmc X10Sl

Front Brake: Trp Euro-X Alloy

Rear Brake: Trp Euro-X Alloy

Rims: Fulcrum Racing 7 Cx

Front Hub: Fulcrum Racing 7 Cx

Rear Hub: Fulcrum Racing 7 Cx

Spokes: Fulcrum Racing 7 Cx

Tyres: Schwalbe Rapid Rob, 700X35C Front Schwalbe Rapid Rob, 700X35C Rear

Seatpost: Cannondale C3 Carbon Wrap, 27.2X300Mm

Eller

2013 Cannondale Caadx Disc Ultegra

Frame: CAADX Cyclocross Disc, Optimized 6061 Alloy, BB30

Fork: Cannondale Ultra X Disc, carbon blades, 1-1/8 inch

Headset: CAADX Si, 25mm top cap

Stem: Cannondale C3 Compact

Speed: 20

Front Mech: Shimano Ultegra 6700, 31.8 clamp

Rear Mech: Shimano Ultegra 6700

Chainset: FSA Gossamer Pro, BB30, 46/36

Bottom Bracket: FSA BB30

Chain: Shimano 105 5700

Cassette: Shimano 105 5700, 11-28t, 10-speed

Rims: Maddux GX 400 Disc

Tyres: Schwalbe Sammy Slick, 700x35c Front Schwalbe Sammy Slick, 700x35c Rear

Front Hub: Formula, DC-20LW

Rear Hub: Formula, DC-22LW

Front Brake: Cannondale MB700T Disc

Rear Brake: Cannondale MB700T Disc

Seatpost: Cannondale C3, carbon wrap, 27.2x300mm

Noen råd/tips? er ikke store prisforskjellen på de to og synes begge virker helt OK.

evt. om noen vet om andre gode sykler å anbefale til rundt 10 så setter jeg stor pris på innspill.

Bruksområdet er så å si bare asfalt og sjeldent litt grusvei kanskje.

Bruker sykkel til og fra jobb i Oslo, og ellers for å komme meg rundt på fritiden, og det er rett og slett for skralle veier her til å bruke landeveissykkel med slike super tynne dekk etter min erfaring.

Nå sykler jeg mye av og på fortauer og det har kanskje litt med det å gjøre og.

Vil ikke ha hybrid sykkel, har blitt frarådet å vurdere det så å si uansett bruksområde, så da burde det vel bli cyclocross(?).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! :) Snøen ser ut til å forsvinne raskt her i Oslo nå og er virkelig på tide å få bestillt en av dem. Ihvertfall mtp at det sikkert tar en stund får den ankommer, selv om de skrev 5-7 dager i et mailsvar. Planen er egentlig å bestille imorgen, men er fortsatt litt usikker på hvilken av dem jeg skal velge. Blir nok Caadx Disc siden du anbefaler den.

Skulle dog gjerne også hørt flere sine innspill.

Har bare god erfaring med SRAM(red) fra før men har lest bra kommentarer om Shimano sitt Ultegra girsystem så det er nok forhåpentligvis bra det og.

Står vel i hovedsak om gode bremser med Caadx Disc vs litt lettere vekt med SuperX(1kg eller 2?)

Men forutenom at bremsene på Caadx Disc er litt bedre så er vel rammen og utstyret generellt bedre på SuperX(?), og bremsene til SuperX er kanskje gode nok uansett?

Man får jo tak i SuperX med skivebremser også, så det går vel alltids ann å oppgradere til senere evt., men er kanskje veldig dyrt?

Lenke til kommentar

La inn bestilling på den jeg linket til ovenfor på fredag. Eneste betalingsmåte er visst Wire Transfer, er litt redd for at det kan være scam siden den siden ikke er kjent så avventer derfor med å betale inntil den evt. kommer i posten. Kan da oppdatere hvor mye det kom på totalt ink. tollavgifter etc. om ønskelig.

Har i mellomtiden raskt og gælig skummet igjennom google for tilbud og gikk for den beste jeg fant på kort tid http://www.sykkelsport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=65_67&products_id=468 siden jeg bare må ha en sykkel snarest og aner ikke hvor lang tid det vil ta med oncycle.net som kanskje aldri sender noe uansett.. Så i utgangspunktet etter en med rammestørrelse 54 siden jeg er 179cm høy, de har visst bare den Merida'n i 55 så satser på at det vil fenge..^^, forrige sykkelen jeg hadde var landevei og den var 58cm ramme og funket helt greit så tipper det ikke vil bli noen krise med 55 på CC'en

Lenke til kommentar

Virker som om hvis man slenger på ett tusen eller to pluss ca en halvkilo i vekt på sykkelen så kan man kan få med skivebremser og få den i 2013 modellen, istedenfor den som jeg linket til ovenfor som etter litt researching får meg til å tro at er 2011 modellen.. ihvertfall om du bestiller fra utlandet.. tror det var tyskland jeg fant et slikt tilbud fra.. merida 5-d 2013, og da gjerne i blå farge istedenfor rød.., men sykler bare i sesong og aldri på vinteren uansett så er sikkert ikke så viktig med skivebremser..^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...