Gå til innhold

Kjøp av brukt landeveisykkel


marama

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på om det er noen her som kan hjelpe meg å se om jeg gjør et ok kjøp! Har aldri syklet med landevei før. Så alt bli nytt for meg. Har en sykkel jeg har mulighet til å kjøpe nå. Pris ble avtalt til 6500,-

 

Sykkelen er en corrotec dolomiti shimano 105

 

Beskrivelse

 

Selger min ett år gamle Corratec Dolomiti med full Shimano 105 Black gruppe. Sykkelen ble kjøpt inn våren 2012 og ruller frem til høsten samme år. Sykkelen er i str 54 og vil passe de mellom +/- 175 til 185cm.

 

Sykkelen kommer som sagt med den driftsikre gruppen Shimano 105 - Krank, krankgir, bakgir og kassett. Bremsene er sammen med hjulsettet fra Corratec's undermerke: Zzyzx. Rammen er en tripplbuttet 6061 aluminiumsramme, og sammen med fullcarbongaffelen gjør den sykkelen meget responsiv og stiv.

Har også satt på en Bontrager carbon-setepinne for bedre komfort på slitte norske veier.

 

Sykkelen er forøvrig meget pent og forseggjort utført med gjennomgående røde/hvite detaljer. Den har aldri vært i bakken og har heller ingen merker.

Sykkelen kostet veil 12990 ny.

 

Sykkelen selges i utgangspunktet uten pedaler, men kan legge ved et sett LOOK Keo Easy landeveispedaler om ønskelig :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis den er velholdt så virker det som noe som er i nærheten av et fair kjøp. Kanskje forhandle av 500-1000kr siden man kan få nye 105 utstyrte sykler for ca 9000, og corratec, er ikke en ramme som tilsier noe premium (Ikke at jeg sier den er dårlig, men den er heller ikke noen bianchi, colnago etc)

 

Sjekk at kjedet er innenfor 0.75% strekk og at det ikke er synlig slitasje på kassett/klinger. sjekk at det ikke er slitasjespor i bremsebanene. Alt dette er normal slitasje, men ender fort med å koste noen hundre til en tusenlapp eller to å fikse, og da bør du ihvertfall få slått av tilsvarende.

Lenke til kommentar

Da ble sykkelen kjøpt! Takker for tips... Fikk sjekket det du sa og sykkelen virker å være i god stand.. Fikk desverre ikke presset prisen lengre ned da utgangspunktet var på 8000,- har heller ikke nå mer å legge i sykkel , så alternativet var å kjøpe ny til ca 6000,-

 

I utgangspunktet så var det eneste jeg viste før kjøpet var at jeg burde ha en ramme på 54 cm da jeg er 1,79 og fikk et tips om at shimano 105 var et greit system..

 

Så sitter her nå å lurer på om en ramme på 54 kan være forskjellige lengder på, for synes den virker litt lang for meg.. (gikk vel i nybegynner fella :-) ) for når jeg tar å måler albue,fingertupp + tre fingerbredder så har jeg fortsatt en 3-4 cm frem til styret.. Ser at styrestemmet er på 110mm . Er mulig å kjåpe et på feks 80mm? Uten at det har noen betydning for sykkelens funksjon?

Lenke til kommentar

Så sitter her nå å lurer på om en ramme på 54 kan være forskjellige lengder på, for synes den virker litt lang for meg.. (gikk vel i nybegynner fella :-) ) for når jeg tar å måler albue,fingertupp + tre fingerbredder så har jeg fortsatt en 3-4 cm frem til styret.. Ser at styrestemmet er på 110mm . Er mulig å kjåpe et på feks 80mm? Uten at det har noen betydning for sykkelens funksjon?

 

Rammestørrelsen måles på seterøret, desverre er ikke dette målet spesiellt standardisert, og seterørslengden er heller ikke den mest kritiske avstanden. Det viktigste er overrørslengden (effektiv), D.v.s. avstanden mellom krysset mellom styrerør og overrør (senter/senter) vannrett til senter av forlengelsen av seterøret.

 

effective_top_tube_length.png

 

Jeg har ikke hørt om den måten du beskriver å måle rammestørrelse på. Når det er sagt så kan fort en typisk 54 sykkel være noe stort. Jeg er 1.87 og bruker 56 eller 58 avhengig av rammetype. for din høyde ville jeg gjettet 52-54 som normalt riktig. 110mm stem kan nok kortes ned noe, men 80mm blir kanskje noe kort, da er jeg redd sykkelen blir veldig nervøs, jeg ville ha testet med 100 eller 90mm først. Husk også å justere setet. Kan hende det er for langt bak for deg.

 

Hvis du kan slippe styret i alle stillinger uten å falle forover og uten å anstrege deg mye burde du være i nærheten.

 

DU kan jo prøve denne: http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...