Cooky Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Jeg bor da på Vestlandet et sted utenfor Bergen, og her har vi nå hatt sol og temperatur opp til 11 grader i minst 2 uker i strekk. Igår var den beste dagen. Helt klar himmel, sol, og 11 varmegrader på det varmeste Men plustelig når jeg sto opp nå idag, og så ut gjennom vinduet regnet det som bare faen, og ifølge storm.no vil jeg ikke få sol før på Fredag igjen, før regnværet kommer tilbake igjen dagen etterpå. - Med andre ord er ser det ut som det er meldt regn, eller totalt overskyet minst de neste 2 ukene. - Er det stor sannsynlighet for at yr og storm.no tar feil om disse værvarslene? Hvordan kan dette forandre seg? Og er det måter man selv kan finne ut når solen sannsynligvis vil komme tilbake? - Går dette eventuelt på hvilken retning vinden tar? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 (endret) Værsystemer oppfører seg som såkalte kaossystemer. http://no.wikipedia.org/wiki/Kaosteori Det betyr at værsystemer er ganske forutsigelige innen de nærmeste timene, men videre utvikling blir mer og mer usikkert dess lengre fram man prøver å forutse de. Værvarslet for i morgen og neste dag er altså relativt sikkert, mens værvarsler én eller to uker fram er svært usikre. Faktisk kan det skje mye innen den nærmeste uka som er umulig å forutse og som kan endre værutsikten for to uker fram totalt. Selv et værvarsel for bare fem dager fram er ganske usikkert. Det kan derfor godt være at du får se sola før det har gått to uker. Men det kan også slå den andre veien slik at du ikke får se sola før enda lengre fram i tid. Endret 14. april 2013 av SeaLion 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå