seriksen Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Asus Transformer Book skulle være noe for deg (og meg, btw)... Jeg har også litt sans for tanken bak Transformer og lignende, men problemet med disse er at hvis du ofte skal ha med tastaturet er en laptop en god del lettere enn totalvekten. Har du stort sett bare med Tab-delen blir regnestykket selvsagt et annet. Jeg har også sett på Thinkpad Helix som ser ganske interessant ut, men etter å ha hatt et par 1.3 kilos laptoper hvor den nyeste fortsatt virker OK (en X60s) er målet for neste laptop maks en kilo, og helst en god del mindre. Sony hadde en for noen år siden, men det er vanskelig å finne en som har både OK spesifikasjoner og bra batterilevetid. Jeg tror/håper at ny Atom og/eller Intels nye Haswell-ariktektur vil gjøre at de minste laptopene og nettbrettene kan slankes ytterligere. I mellomtiden har jeg kjøpt en 64GB Surface RT for å se hvordan den fungerer. Bortsett fra at MS har valgt å sperre ute vanlige desktop-programmer bortsett fra Office og noen utilities kunne denne faktisk gjort nytte som en full laptop. Uansett veldig behagelig med vekt på 880 gram inklusiv touch cover som er et fullt brukbart tastatur samtidig som batterilevetiden er OK og maskinen er helt lydløs. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Det er ikke tablets som er interessant her, men HP sin Moonshot. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 I mellomtiden har jeg kjøpt en 64GB Surface RT for å se hvordan den fungerer. Bortsett fra at MS har valgt å sperre ute vanlige desktop-programmer bortsett fra Office og noen utilities kunne denne faktisk gjort nytte som en full laptop. Uansett veldig behagelig med vekt på 880 gram inklusiv touch cover som er et fullt brukbart tastatur samtidig som batterilevetiden er OK og maskinen er helt lydløs. Grunnen til at de har utelatt deskop-programmer er fordi den har ARM prosessor, vanlige deskop programmer er ikke programmert til å fungere på en slik CPU. Nettopp derfor de lanserer Surface Pro som har i5 prosessor. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 (endret) Grunnen til at de har utelatt deskop-programmer er fordi den har ARM prosessor, vanlige deskop programmer er ikke programmert til å fungere på en slik CPU. Nettopp derfor de lanserer Surface Pro som har i5 prosessor. Jeg kjenner til forskjellene i arkitektur. Eneste grunn til at programmer ikke kan kjøre i desktop modus på Windows RT er at Microsoft ikke ønsker å tillate det. Akkurat som Microsoft har gjort med Office (som kjører i desktop modus) kan andre produsenter av programvare rekompilere sine programmer for ARM instruksjonssett så dette er ikke en teknisk begrensning, men en restriksjon lagt inn av Microsoft. Hvis man jailbreaker RT finnes det allerede en del open source programmer som er rekompilert for ARM og kan kjøre i desktop-modus. Hvis Microsoft skulle ønske det er det altså ingenting i veien for å åpne for desktop programmer på RT. Om de gjør det er vel heller tvilsomt, men tilgang til en større del av Windows-programmene ville gitt RT en fordel det ikke har i dag. Endret 14. april 2013 av seriksen Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Jeg har også sett på Thinkpad Helix som ser ganske interessant ut, men etter å ha hatt et par 1.3 kilos laptoper hvor den nyeste fortsatt virker OK (en X60s) er målet for neste laptop maks en kilo, og helst en god del mindre. Sony hadde en for noen år siden, men det er vanskelig å finne en som har både OK spesifikasjoner og bra batterilevetid. Jeg tror/håper at ny Atom og/eller Intels nye Haswell-ariktektur vil gjøre at de minste laptopene og nettbrettene kan slankes ytterligere. I mellomtiden har jeg kjøpt en 64GB Surface RT for å se hvordan den fungerer. Bortsett fra at MS har valgt å sperre ute vanlige desktop-programmer bortsett fra Office og noen utilities kunne denne faktisk gjort nytte som en full laptop. Uansett veldig behagelig med vekt på 880 gram inklusiv touch cover som er et fullt brukbart tastatur samtidig som batterilevetiden er OK og maskinen er helt lydløs. Jeg har også snuset på Helix. Den lyser opp som ett lite fyrtårn i den mørke framtiden over hvordan jeg tror morgendagens "PC" blir seendes ut. Ett klassisk laptop design, der skjermen kan frakobles og du har ett nettbrett. Det eneste som mangler da, er en docking stasjon til hjemmebruk, som har ennå mer lagring og ett heftigere grafikk kort slik at man kan bruke maskinen til tyngre bilde og video redigering samt spilling. Blir synd for Windows selvfølgelig som får selge 1 stk lisens til på en måte 3 stk maskiner, men men.. Bruker idag i tillegg til klassisk laptop en HP Elitepad og prøver å fase ut iPad'en. Savnet av tastatur er stort. Venter på Jacket med Keyboard og bruker ett Microsoft Wedge i mellomtiden, men det er tungvint i forhold til det fancy Logitech Ultrathin jeg har på iPad'en. Men i praktisk bruk så ser jeg bare dag for dag at Windows glir fra iOS. Selvfølgelig en haug med tekniske hickups på Elitepad'en. Plutselig er allt batteriet oppbrukt. Den henger av og til, osv osv.. Men det er jo normalt på såpass unge produkt. Microsoft Office 2013 på Elitepad er fantastisk. I hvertfall sammenlignet med DocsToGo Premium på iPad'en min. Og direkte sync via Skydrive, istedet for en hopp og sprett hit og dit fra app til app som det ofte er på iOS. Jeg antar at iPad'en er redusert til spillemaskin før 17.Mai. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Jeg kjenner til forskjellene i arkitektur. Eneste grunn til at programmer ikke kan kjøre i desktop modus på Windows RT er at Microsoft ikke ønsker å tillate det. Akkurat som Microsoft har gjort med Office (som kjører i desktop modus) kan andre produsenter av programvare rekompilere sine programmer for ARM instruksjonssett så dette er ikke en teknisk begrensning, men en restriksjon lagt inn av Microsoft. Hvis man jailbreaker RT finnes det allerede en del open source programmer som er rekompilert for ARM og kan kjøre i desktop-modus. Hvis Microsoft skulle ønske det er det altså ingenting i veien for å åpne for desktop programmer på RT. Om de gjør det er vel heller tvilsomt, men tilgang til en større del av Windows-programmene ville gitt RT en fordel det ikke har i dag. Og hva er poenget å åpne for ARM-programmer, ytelsen på Surface RT er jo tilsvarende andre nettbrett, og hvorfor åpne for et ARM-økosystem som er lite utbredt, kan by på dårlige opplevelser, og kanskje bare forvirre kundene? Like greit å heller gjøre som de har gjort, la Surface RT være et nettbrett(og ikke en halvverdig PC), og la Pro'en være et nettbrett og fullverdig PC. Lenke til kommentar
hurdava Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Jeg har aldri hatt noe problem med Atom-prosessorene. Ståa er derimot en helt annen når det gjelder mini pc-er.... Lenke til kommentar
hestepose Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Har du i tillegg mulighet til å koble på en dock/tastatur på pædden så har du jo "full" laptop-ytelse. Nettbrettnisjen er kanskje en smule fanatisk, bygd opp av hipsterkommunistenes våte drømmer. Men fy flate så behagelig det er å bruke når du først har en. Hvem sier vel nei takk til ekstra ytelse og mulighet til å bruke pædden som bærbar pc? "Kjøp laptop", sier du. "Nei takk", sier jeg Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Og hva er poenget å åpne for ARM-programmer, ytelsen på Surface RT er jo tilsvarende andre nettbrett, og hvorfor åpne for et ARM-økosystem som er lite utbredt, kan by på dårlige opplevelser, og kanskje bare forvirre kundene? Like greit å heller gjøre som de har gjort, la Surface RT være et nettbrett(og ikke en halvverdig PC), og la Pro'en være et nettbrett og fullverdig PC. ARM-økosystem for Windows RT (desktop) er nødvendigvis lite utbredt (offisielt ikke-eksisterende) siden Microsoft har sperret for dette, bortsett fra for Office og noen egne utilities som følger med. Åpnes det vil det komme mer, hvor mye vet selvsagt ikke jeg. Når det gjelder ytelse ser jeg ikke det som noe problem. Office kjører fint, mine 15-20MB dokumenter editeres helt uten problemer og Office er ikke den snilleste pakken på ressursforbruk. Langt fra den verste heller, men uansett hva men velger av dagens laptoper så vil det være programmer som vil føles trege, om ikke annet en del spill. Slik har det alltid vært og jeg kan ikke se at den situasjonen vil endre seg med det først. En ARM-basert Windows RT vil naturlig nok havne på bunnen av skalaen, men vil være fullt brukbar til mye. At kundene skulle bli mer forvirret enn de er i dag er mulig, men forvirrede kunder er det vanskelig gå gardere seg mot. Personlig vil jeg sett det som et fremskritt at jeg kunne brukt noen av mine gamle programmer (i ARM-versjon) i forhold til ingen. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Hvis kunder blir forvirret av at det er forskjelige typer nettbrett som kjører på to forskjelige utgaver av Windows så kan microsoft gjøre noe med det , ikke gjøre kunden enda mere forvirret Det finnes andre ting man blir forvirret av også fordi ma ikke vet hva man skal velge. f.eks tastatur , mus og skjermenr. Nå lurer jeg på hva poenget med å kunstig begrense muligheten med surface hvis prosessoren gir deg mulighter ? ønsker de at kunden etter hver finner ut at den de førsr kjøpte ble for svak og så kjøper de pro utgaven senere ? Lenke til kommentar
Mr. Dark Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 (endret) HD 4000 er ikke så veldig imponerende grafikkbrikke, men langt bedre enn det de har hatt til nå. En maskin med atom og HD 4000 kunne jeg faktisk vurdert å kjøpe som en TV PC.... For ett par år siden hadde ikke Intel noe som kunne konkurere mot AMD sin E-350 når det gjaldt pris/ytelse og størrelse. Siden det ble så mye snakk om tab/nettbrett osv i tråden..... Jeg er rimlig greit fornøyd med Surface RT..... Blir bare mer og mer fornøyd, det er drøssevis med apps nå, var veldig lite når jeg fikk den, men det blir bare bedre og bedre. Det var vel noe alle med litt mellom ørene kunne forstå at den ikke kunne ha like mange apps som epplene og android ved lansering som de ganske mye mer innarbeidede på det markedet hadde fra før.... Klart det mangler mer før det er perfekt, spotify, vlc eller annen god mediespiller og slikt f.eks. Men det kommer. Herlig å skrive på og jobbe med kontra andre brett jeg har testet. Endret 19. april 2013 av Mr. Dark Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå