eiriksen Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Okey, jeg synes det virker helt sprøtt, men "here we go" I sommer investerte jeg i nye ram-brikker til pcen, tenkte jeg kunne få litt bedre ytelse. Jeg kjøpte 2x256 mb sd ram PC133 brikk av typen Kingston. De forrige brikkene jeg hadde var 1x128 m sd-ram PC100. Den brikken fikk moren min sin pc for hun hadde bare 128 også. Plutselig etter å ha hatt en del pcproblemer og tatt en lav-nivås formattering var det plutselig 128 mb. Tenkte først det bare var en bagatell, og det gikk tilbake etter en reboot, men neida. I BIOS var alt satt på default settings. Jeg åpnet kabinettet og prøvde å tå ut den ene brikken for å se om den ene var blitt defekt, men når jeg tok ut den ene 256 mb brikka, viste deg seg at det var bare 128 mb igjen. Har jeg kunnet stilt noe i BIOS, kommet borti noen jumpere på brikka og stilt inn at dem er 128 istedenfor 256? Bruker minnebrikke IRQ også? Kan det være noe at de har samme IRQ som en annen komponent? En annen alternativ jeg har lurt på det var er om hovedkortet mitt er for dårlig, det er faktisk tre år gammel. Har ikke hatt de beste erfaringene med det. Det er et Asus CUWE-RM. Burde jeg oppdatere BIOS, hovedkort, RAM(om det går an)? Har ikke gjort det på tre år, og hvis jeg må det. Hvordan gjør jeg det med BIOS? Er det ikke en liten risk å ta? Håper på svar. Her er hvordan pc jeg har: Asus CUWE-RM Intel Celeron 601 mhz 2x256(?) mb sd-ram PC133 fra Kingston 30 gb harddisk Maxtor Intel i752 skjermkort intgrert Intel 82801 AA intergrert lydkort Lenke til kommentar
corcky Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Hovedkortet støtter bare "single sided" minne. Du har nok minnechipper på begge sider av brikken og bare ene siden blir lest. Lenke til kommentar
Pluto Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Stemmer nok det som corcky skriver. Hadde selv et gammelt asus kort for lenge siden, og det "halverte" rammen, 128 ble til 64 osv. Fungerer fint hvis du får tak i riktig ram, men slike selges vel kanskje ikke lenger... Lenke til kommentar
neon king Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 du burde kjøpe nytt hovedkort. kanskje du også skulle tenke litt på en raskere cpu :wink: Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 18. september 2003 Forfatter Del Skrevet 18. september 2003 Hovedkortet støtter bare "single sided" minne.Du har nok minnechipper på begge sider av brikken og bare ene siden blir lest. ja.... når du og pluto sier det slik virker det mer sannsynelig , takker... men kunne forklare meg litt mere hva single sided er for noe... kunne tenke meg å lære meg litt hardware, eller finner jeg det i hardware ram guide? Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 18. september 2003 Forfatter Del Skrevet 18. september 2003 du burde kjøpe nytt hovedkort. kanskje du også skulle tenke litt på en raskere cpu :wink: har planer om det.... til våren når jeg har penger..... da skal jeg bruke denne pcen til linux... og en eldre jeg har nå til å være FTP-server.... det er livet det Lenke til kommentar
corcky Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 ja.... når du og pluto sier det slik virker det mer sannsynelig , takker... men kunne forklare meg litt mere hva single sided er for noe... kunne tenke meg å lære meg litt hardware, eller finner jeg det i hardware ram guide? Single vil si at det er minne chipper på bare den ene siden og double har chipper på begge sidene. Lenke til kommentar
bjalle Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 FANT NOE HER The CUWE-RM, on the other hand, has three RAM slots, and the same 512Mb limit. It only supports up to four "sides" of memory, so if you've installed two double-sided modules, the third slot has to be left empty. But upgraders may still find a use for the extra slot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå