Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tett i nesen over flere mnd

Eloquent

Anbefalte innlegg

Hei,

har siden starten/midten av desember vært temmelig tett i nesa. For ca. 3 uker siden ga det seg i 2 uker, men for en ukes tid siden kom det tilbake. Jeg har ikke endret noe som helst mtp. livsstil, kosthold eller daglige rutiner.

Det skal nevnes at jeg ikke har noen allergier (i hvert fall ikke medfødte), og ellers er det eneste andre som kan være relevant at jeg har noe hodepineplager, men ingen nevneverdige "anfall" i perioden jeg har vært tett i.

Da det startet kom tettheten med andre forkjølelsessymptomer som vondt i halsen, hoste, rennende nese, osv, men når det gikk over, satt jeg fremdeles igjen med tett nese.

Nesen min er åpen nok til at det er mulighet for å puste med munnen lukket, men jeg føler ikke jeg får nok oksygen og får litt panikk da jeg ofte våkner av mangel på luft midt på natta. Kan nevne at det føles ut som tettheten sitter langt bak i nesa og det renner aldri.

Håper noen har gode forslag på hva dette kan være. :)

Edit: la til noen smådetaljer.

Endret av Eloquent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan dreie seg om en eller fler samtidige årsaker. Det er umulig å diagnostisere dette i et forum. Det må til en fullstendig kartlegging som også involverer blodprøver.

Imidlertid tipper jeg på en form for "allergisk" reaksjon. I den forstand ikke at du har en medfødt allergi, som du først oppdager nå (selv om det også kan være tilfelle), men at du reagerer med følsomhet på et nytt stoff som er introdusert i ditt liv.

Du er selv den som er best egnet til å finne ut hva som er nytt i ditt liv. Du sier at du ikke har endret livsstil, men selv den minste ting som vaskepulver, hudkremer, parfymer, til nytt miljø med annen ventilasjon, planter, etc, kan selv ved kortvarig eksponering, ha en betydning. Her er det prøve-feile metoden som gjelder.

Det kan også være andre ting, som f.eks gode gamle polypper i nesa. Det skal også sies at mange mennesker med økt alder perioder i livet opplever årlige uforklarlige sesongbetonte luftveisplager, uten at man kan sette fingeren på hva det er.

For å utelukke det ene fra det andre, prøv reseptfritt antihistamin (Zyrtec) fra apoteket i noen dager. Gir det seg da, kan du være rimelig sikker på at det er en form for overfølsomhet i allergigata. Derfra må du i tilfelle ta kontakt med legen.

Hvis ikke, ta kontakt med legen uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...