dorcas Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Du har fått jobb i markedsavdelingen i en bedrift som skal introdusere et nytt produkt som heter smoothie energy. bedriften produsere allerde vanlig juice i forskjellige varianter. Smoothie energy er et nytt produkt som er trend i tiden med sunn, energifull og narturlig mat. Smoothien er en ferdig drikk laget på ekte bær og frukt og inneholder ulike vitaminer og proteiner. Drikken selges i en plastflaske og kommer i to smaker bringebær og blåbær. den har et høyt innhold av proteiner og vitaminer, noe få konkurrerende produkter på markedet har. Den er ment som et mellommåltid, og er spesielt beregnet til å nyte etter trening. Ta de foruretsetningene du mener er nødvendig for å svare på oppgaven - vurder og anbefal hvordan smoothie energy bør benytte konkurransemidelet pris? - beskriv ulike måter smoothie energy ka bygge opp sin salg og markedsføringorganisasjon på? jeg skjønner ikke hvordan jeg skal starte eller hvordan man i det hele tatt løser en slik oppgave. Er det noen som har en case oppgave i markedsførin og de allerede har gjort og kan sende meg eller er det noen som gidder å bruke tid på å fortelle meg ca hvordan man gjør en slik oppgave tusen takk Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Det første du må gjøre er å lære deg teorien. Denne oppgaven kan berøre hele pensum, så hvis du ikke kan noe fra før av, har du muligens et problem. Oppgaven legger opp til å legge ekstra vekt på markedsføring, altså segmentering, reklame og liknende, og pris, som også er delt opp i mindre emner. Lenke til kommentar
dorcas Skrevet 13. april 2013 Forfatter Del Skrevet 13. april 2013 Jeg har brukt tid på å lese viktige temaer i boka. Men problemet er at jeg sitter fast jeg vet ikke hva jeg skal svare på hvordan jeg skal begynne, selv om jeg har lest mange sider av markedsføringboka min. Pensumet er ikke i utgangspunktet et problem men hvordan jeg skal løse oppgaven da mener jeg hvordan skal jeg begynne hva skal jeg ha med meg og sånt som er problemet. Jeg vet at jeg må ha med meg konkurransemiddelet pris men skjønner ikke hvordan oppgaven skal løses fra begynnelsen av Det første du må gjøre er å lære deg teorien. Denne oppgaven kan berøre hele pensum, så hvis du ikke kan noe fra før av, har du muligens et problem. Oppgaven legger opp til å legge ekstra vekt på markedsføring, altså segmentering, reklame og liknende, og pris, som også er delt opp i mindre emner. Jeg har brukt tid på å lese viktige temaer i boka. Men problemet er at jeg sitter fast jeg vet ikke hva jeg skal svare på hvordan jeg skal begynne, selv om jeg har lest mange sider av markedsføringboka min. Pensumet er ikke i utgangspunktet et problem men hvordan jeg skal løse oppgaven da mener jeg hvordan skal jeg begynne hva skal jeg ha med meg og sånt som er problemet. Jeg vet at jeg må ha med meg konkurransemiddelet pris men skjønner ikke hvordan oppgaven skal løses fra begynnelsen av Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Du må kople bedriften og produktet deres opp mot teorien. Hvordan skal det markedsføres? Hvilken målgruppe sikter de på? Hvordan blir prisen dertil, og hvordan vil prisen endre seg over tid? Hvilke egenskaper skal de trekke frem i markedsføringen sin? Hvilke(t) behov dekker produktet (Mazlows pyramide)? Det er noen av tingene du bør begynne med. Hvis du sikter på å få 4, så svarer du kun på pris og markedsføring, som står i oppgaveteksten. Hvis du sikter på å få 6, så trekker du inn andre momenter, reflekterer og viser at du har forstått helheten i faget. Lenke til kommentar
dorcas Skrevet 14. april 2013 Forfatter Del Skrevet 14. april 2013 Du må kople bedriften og produktet deres opp mot teorien. Hvordan skal det markedsføres? Hvilken målgruppe sikter de på? Hvordan blir prisen dertil, og hvordan vil prisen endre seg over tid? Hvilke egenskaper skal de trekke frem i markedsføringen sin? Hvilke(t) behov dekker produktet (Mazlows pyramide)? Det er noen av tingene du bør begynne med. Hvis du sikter på å få 4, så svarer du kun på pris og markedsføring, som står i oppgaveteksten. Hvis du sikter på å få 6, så trekker du inn andre momenter, reflekterer og viser at du har forstått helheten i faget. takk det var hjelpsomt, men en ting jeg ikke forstår er beskriv ulike måter smoothie energy ka bygge opp sin salg og markedsføringorganisasjon på? hva mener de da ? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Muligens reklamekampanjer og liknende, men det er jeg egentlig ikke sikker på. Jeg ville lest boka og så prøve å få bedriften og produktet til å passe inn i den teorien. Det er ikke nødvendigvis noe riktig svar på det spørsmålet. Det viktigste er at du viser at du kan og forstår teorien. Lenke til kommentar
dorcas Skrevet 14. april 2013 Forfatter Del Skrevet 14. april 2013 Muligens reklamekampanjer og liknende, men det er jeg egentlig ikke sikker på. Jeg ville lest boka og så prøve å få bedriften og produktet til å passe inn i den teorien. Det er ikke nødvendigvis noe riktig svar på det spørsmålet. Det viktigste er at du viser at du kan og forstår teorien. Tusen takk det var til kjempe stor hjelp Lenke til kommentar
mgulnor Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 (endret) takk det var hjelpsomt, men en ting jeg ikke forstår er beskriv ulike måter smoothie energy ka bygge opp sin salg og markedsføringorganisasjon på? hva mener de da ? Dette kan jo eventuelt handle om hvordan du mener bedriftens organisasjon skal bygges, med tanke på struktur. Les litt på organisasjonsstruktur(linjeorganisasjon/linje-stabsorganisasjon). Det du konkret vil gjøre da er å tegne et "kart" over de ulike rollene i markedsføring og salgs-korpset og hvordan de forholder seg til hverandre. Et eksempel på et forslag til organisasjonsstruktur kan være: "Jeg mener bedriften bør ha en linje-stabsorganisasjon der Markedssjefen sitter øverst, under seg har han en Salgssjef, som igjen under seg har flere KAM'er(Key account managers) som hver har sin egen kunde(for eksempel Norgesgruppen) som de jobber med. I tillegg mener jeg bedriften bør ha en stab(som ligger på linjen mellom markedssjef og salgssjef) med fokus på produktutvikling, siden konkurransemiddelet produkt er svært sentralt. Denne organisasjonsstrukturen vil da være kundeorientert, men de er også fokuserte på produkt. "Kartet" tegnes med linjer mellom de forskjellige rollene; kkkkkkkkkkkkkkkk Markedssjef kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk |-----------------Stab kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk|kkkkkkkkkkkkkProduktfokus kkkkkkkkkkkkkkkkkkSalgssjef |---------------|-------------------|---------------| KAM kkkkkkKAMkkkkkkkkkkKAMkkkkkkkkKAM Endret 30. mai 2013 av mgulnor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå