Gå til innhold

Vinterlys og skygge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kult og rent bilde med herlige linjer og fine blåtoner.. ang det tekniske problemet ditt så har jeg dessverre ikke noe svar på det;)mvhTove

Takker Tove :) Hyggelig at du likte det :) Ønsker deg en god søndag :)

Endret av Jentungen 1
Lenke til kommentar

Rene og fine linjer , men er renset noe hardt ser det ut til. Tror muligens noe overeksponering kan ha laget støy men er ikke sikker.

Takker Jarle :) Ja jeg har renset det beinhardt - ennå. Iflg histogrammet hadde jeg en del å gå på før det nådde høyrekanten. Har lysnet det noe her, og det øker jo støyen. Men det var mye støy i utgangsbildet også. Så jeg forstår det ikke. Men det kommer jo nye vintre, med sol fra samme vinkel, så jeg prøver nok igjen til neste år, litt tidligere i solas kveldsløp. Så får jeg ennå mer kontrast i skyggene. Var litt treg når jeg tok dette bildet. Ønsker det en god søndag! :)

Lenke til kommentar

Spesiell/fin ffekt med de blå feltene/linjene.

Det er ikke lett å si noe eksakt om støyen du spør om. Undereksponering vil gi støy selv på Iso 100, men da må det være ganske mye feil for å bli plagsomt. Luftforstyrrelser gir i utgangspunktet ikke mer støy, men skrur du opp kontrasten en del for å kompensere kan det påvirke. Skogen i bakgrunnen vil normalt også ha mer støy fordi den er mørk, men at hele bildet skulle være plaget med støy på Iso 100 er det vanskelig å forklare.

Er det noe du vil bruke ner tid på å finne ut av kan du legge ut RAW-bildet (hvis du har det) med spørsmål i en forumtråd (eller i denne tråden, men det er nok flere som leser en vanlig forumtråd).

Lenke til kommentar

Liker ideen, men skulle gjerne ha sett originalbildet med kun farve-/tonejustering i LR, uten annen behandling som støyrens. Særlig støyrensen er her overdrevet til de grader at du ender opp med et "farvestiftaktig" preg som ødelegger et ellers flott bilde.

Uvisst hva du egentlig mener med "støy" her. Et bilde vil alltid inneholde støy hvis du ser på subpikselnivå, men det er ingenting å bry seg om så lenge utskriften ikke er for stor eller du ikke blåser bildet opp for mye på skjermen. Hvis det er at linjene er ruglete, vel, det er naturen vi snakker om. Har du en temperaturgradient, ja så blir bildet aldri helt skarpt og du får en del "støy" av atmosfæriske forstyrrelser - igjen en del av bildet og ingenting å bry seg om.

Min gjetning er at skogen er undereksponert og derfor viser støy når du bringer opp skyggepartiene i LR, men slikt er vanligvis ikke et problem - 1-2% color noise og kanskje en redusering av bildestørrelsen (reduserer støy ved interpolering av piksler) burde være nok. Igjen, fint om du kunne laste opp en ny versjon, uten for mye "korreksjoner".

Lenke til kommentar

Spesiell/fin ffekt med de blå feltene/linjene. Det er ikke lett å si noe eksakt om støyen du spør om. Undereksponering vil gi støy selv på Iso 100, men da må det være ganske mye feil for å bli plagsomt. Luftforstyrrelser gir i utgangspunktet ikke mer støy, men skrur du opp kontrasten en del for å kompensere kan det påvirke. Skogen i bakgrunnen vil normalt også ha mer støy fordi den er mørk, men at hele bildet skulle være plaget med støy på Iso 100 er det vanskelig å forklare. Er det noe du vil bruke ner tid på å finne ut av kan du legge ut RAW-bildet (hvis du har det) med spørsmål i en forumtråd (eller i denne tråden, men det er nok flere som leser en vanlig forumtråd).

Tusen takk Svein :) Har prøvd å laste opp raw-filen men får det ikke til :) Takk for mye god info som jeg tar med meg :) Ha en fin søndag kveld :)

Lenke til kommentar

Liker ideen, men skulle gjerne ha sett originalbildet med kun farve-/tonejustering i LR, uten annen behandling som støyrens. Særlig støyrensen er her overdrevet til de grader at du ender opp med et "farvestiftaktig" preg som ødelegger et ellers flott bilde.Uvisst hva du egentlig mener med "støy" her. Et bilde vil alltid inneholde støy hvis du ser på subpikselnivå, men det er ingenting å bry seg om så lenge utskriften ikke er for stor eller du ikke blåser bildet opp for mye på skjermen. Hvis det er at linjene er ruglete, vel, det er naturen vi snakker om. Har du en temperaturgradient, ja så blir bildet aldri helt skarpt og du får en del "støy" av atmosfæriske forstyrrelser - igjen en del av bildet og ingenting å bry seg om.Min gjetning er at skogen er undereksponert og derfor viser støy når du bringer opp skyggepartiene i LR, men slikt er vanligvis ikke et problem - 1-2% color noise og kanskje en redusering av bildestørrelsen (reduserer støy ved interpolering av piksler) burde være nok. Igjen, fint om du kunne laste opp en ny versjon, uten for mye "korreksjoner".

Tusen takk Nimloth :) Ja jeg kjørte støyrensen til max i ren frustrasjon :) Har ikke klart å laste opp Raw-filen, men la inn en helt ubehandlet exportert JPEG fil fra LR. (Kun lastet inn og exportert igjen) Med støy, mener jeg støyen på himmelen. Den synes mindre her enn på skjermen hjemme hos meg. Jeg pleier ikke å få så mye støy, og kjører normalt ikke mye støyrens - 10-20% vanligvis. Og dette bildet er før jeg har gjort noe som helst behandling. Selv om jeg ikke har et eneste bilde jeg vil ha på veggen ennå - så har jeg lyst til å komme dit at jeg kan forstørre opp og henge på egen vegg :) Likte veldig godt hva jeg så, og ønsket å fange det, og skal prøve igjen til neste vinter :) Takker så masse for god informasjon :)

Lenke til kommentar

Har prøvd å laste opp raw-filen men får det ikke til

Hvis du bruker "Full editor" kommer det frem et filopplastingsfelt under editoren. Du kan også legge ved en link til Dropbox el.l. hvis det er enklere.

Så på det ubehandlede bildet og så ikke mye støy der. LR gjør en default støyfjerning på bildet, men det er normalt ikke nok hvis det er mye støy.

Lenke til kommentar

Hvis du bruker "Full editor" kommer det frem et filopplastingsfelt under editoren. Du kan også legge ved en link til Dropbox el.l. hvis det er enklere.

Så på det ubehandlede bildet og så ikke mye støy der. LR gjør en default støyfjerning på bildet, men det er normalt ikke nok hvis det er mye støy.

Takk igjen :) Har prøvd full editor, men får beskjed om at jeg ikke har tillatelse til å laste opp. Har ikke tillatelse til å bruke meldingssystemet heller. Antar at det er fordi jeg bare er med i Billedkritikken :) Dropbox må jeg finne ut hva er først :), sjekker i morgen kveld. Kan hende det ikke er så mye støy i utgangsbildet , bare mer enn det jeg er vant med og derfor tror det :) Har postet et bilde i dag. På det bildet opplevde jeg ikke noe særlig støy i utgangsbildet :) Må nok lære meg hva som er akseptabelt. Konklusjonene , tror jeg, blir da at jeg hadde tatt et undereksponert bilde, og lysnet det for mye under behandling og fikk dermed mer støy enn jeg trodde var greit :) Og så ødela jeg bildet med for mye støyrens :) Mye å lære :) Endret av Jentungen1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...