Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Synspunkter på kjøp av nybil - Lokal merkeforhandler eller sideimportør?

Anbefalte innlegg

Tiden er snart kommet for å bytte bil, og jeg har så godt som 99% sikkert bestemt meg for å bestille en ny VW Golf i løpet av sommeren.

Jeg har prøvekjørt og bestemt meg for motor og utstyr, samt fått et tilbud hos en lokal merkeforhandler. Listeprisen ligger på ca 400.000 kr, og med noe rabatt havner jeg i overkant av 380.000 kr. Forhandleren er real å forholde seg til i forhold til service og garanti i følge bekjente som har med dem å gjøre, men jeg har ingen egen erfaring der da jeg nå skifter merke.

Jeg ser det har dukket opp noen sideimportører på markedet de siste årene. Ved å ta en kjapp beregning ser jeg at samme bil med unntak av kupévarmer kan leveres derfra for ca 330.000 kr med samme garanti, men det er ingen rabatt å hente. Kupévarmer er et krav for min del her jeg bor, så det ryker nok min. 10.000 kr på en elektrisk løsning (Mindre komfort) eller over 20.000 kr på en drivstoffdrevet (som orginalt).

Jeg sitter da med en besparelse på mellom 30.000 - 40.000 kr. Såvidt jeg kan se er stort sett den eneste grunnen til å handle lokalt, goodwill og ekstraservice fra forhandleren. Bilen kommer jo uansett til å havne der på service og reparasjoner.

Er det noen som har synspunkter og/eller erfaringer med disse sideiportørene? Er det verdt det for den besparelsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke erfaringer, men har en kollega som er ganske ivrig på dette med import. De siste årene har han bare kjørt rundt i flett nye toppmodeller, uten å tapt noe særlig til penger på det. Han sier vertfall at han ikke kan forstå hvorfor folk kjøper nytt i Norge, når det er mye billigere å importere....

Lenke til kommentar

Tidligere har det jo vært et godt argument dette med garanti og reklamasjonsrett hva gjelder import, samt der det har vært snakk om bruktbil har vel også redselen for km-triksing vært til stede. Men her er det jo i begge tilfeller snakk om sprell ny bil, og sideimportøren hevder følgende garantivilkår på sin side:

"5 års Volkswagen fabrikkgaranti (gjelder bestillinger etter 05.03.2013) (inntil 100.000 km)

- Norske forbrukerkjøpsrettigheter"

Da sitter man i mine øyne stort sett igjen med goodwillen hos forhandler, men dette kan jo også være verdt litt, all den tid jeg kjøper nybil ene og alene for å slippe all form for pes og uforutsette utgifter knyttet bilhold fordi jeg har andre ting å tenke på i hverdagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...