Gå til innhold

Trenger hjelp. Fullført bachelor med liten fremtid

Beyma

Anbefalte innlegg

Heisann!

Historien min er at jeg er 23 år og har fullført en utdannelse med lite mål og mening. Har nå en bachelor i medievitenskap, og ser at jobb blir vanskelig å finne med denne utdannelsen!

Håper for harde livet at jeg kommer inn på praktisk pedagogikk som gir meg mulighet til å bli lærer, men usikker på om jeg kommer inn.

Hva skal jeg gjøre hvis jeg ikke kommer inn?

Starte utdannelsen pånytt i en alder av 23, snart 24 og med 150k i studielån.

Hva tenker du/dere?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søstra mi har en lignende utdanning. Tror den het Medievitenskap den og. Ho fikk sommerjobb i Statens Vegvesen, med gode sjanser for fast jobb, med å bygge opp intranett og intern kommunikasjon der. Så det er ikke helt håpløst. Nå skal det sies at søstra mi har en master med påbygging i noe kommunikasjonsgreier. Ho skrev også en del pressemeldinger og den slags. Forøvrig ble ikke den faste jobben noe av, pga. pengemangel til den avdelinga av vegvesenet. Så søstra mi står uten jobb 2 år etter endt mastergrad. Det første året er riktignok pga. ho fikk unge, men ho har prøvd en god stund å få jobb - uten hell.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Og er fryktelig irritert på meg selv, og har tenkt over det mange ganger i etterkant.

Litt for dum og naiv, men det er lett å være etterpåklok, men fokuserer fremover. Spørsmålet er nå hva. Vil det lønne seg å satse på å finne en jobb hvor man kan klatre i gradene eller starte alt på nytt. Livet er langt, men alikvell kjipt å være student til jeg er 28-29 år.

Lenke til kommentar

Du treng ikkje å ta så tungt på å studere vidare. Dersom du ser deg litt rundt på dei fleste universitet og høgskuler så er gjerne snittalderen på studentane høgare enn du skulle tru.

Ikkje vil du nødvendigvis trenge 5 år til på skulebenken heller.

Dersom du skal studere på nytt så anbefaler eg at du ser om du finner ei anna bachelorgrad som du kan ta. Du kan bruke oppigjen opptil 90 studiepoeng på bachelorgrad nummer to, du vil med andre ord kunne få ei bachelorgrad til etter berre 1,5 år med studier.

Ein av grunnane til at du har vanskeligheiter med å finne jobb er at det ikkje er så mange bedrifter som er store nok til å trenge en som kan mediavitenskap i full stilling, og dei bedriftene som er store nok vil gjerne ha nokon med mastergrad.

Men dersom du bygger på med noke meir matnyttig så er det nok mange som vil ha nokon som kan media i sin bedrift. Særlig i offentlige instanser som bedriver reklame/informasjonsvirksomheit gjennom diverse media vil ein person med din utdanning være nyttig sidan ein i offentlig sektor skjeldan vil bruke penger på å leige inn eksterne aktører. Ein kan då ha bruk for nokon som veit korleis dei forskjellige mediuma virker på folk slik at ein i alle fall unngår dei store blemmene.

Det andre alternativet vil være at du i staden for vidare utdanning sattser på diverse kursing for å skaffe deg eit lite overtak over dei andre søkerane som har samme utdanning som deg sjølv.

Som tredje alternativ kan du velge å foreløbig ignorere utdanninga som du har og berre søke etter jobb på eit meir generelt grunnlag. Når/dersom du då skaffer deg jobb og får litt arbeidserfaring og gode attestar frå tidligare arbeidsgivere så blir det lettare å seinare søke på relevante jobbar. Som nyutdanna med lite arbeidserfaring så er du desverre ikkje så veldig ettertrakta.

Lenke til kommentar

Du treng ikkje å ta så tungt på å studere vidare. Dersom du ser deg litt rundt på dei fleste universitet og høgskuler så er gjerne snittalderen på studentane høgare enn du skulle tru.

Ikkje vil du nødvendigvis trenge 5 år til på skulebenken heller.

Dersom du skal studere på nytt så anbefaler eg at du ser om du finner ei anna bachelorgrad som du kan ta. Du kan bruke oppigjen opptil 90 studiepoeng på bachelorgrad nummer to, du vil med andre ord kunne få ei bachelorgrad til etter berre 1,5 år med studier.

Ein av grunnane til at du har vanskeligheiter med å finne jobb er at det ikkje er så mange bedrifter som er store nok til å trenge en som kan mediavitenskap i full stilling, og dei bedriftene som er store nok vil gjerne ha nokon med mastergrad.

Men dersom du bygger på med noke meir matnyttig så er det nok mange som vil ha nokon som kan media i sin bedrift. Særlig i offentlige instanser som bedriver reklame/informasjonsvirksomheit gjennom diverse media vil ein person med din utdanning være nyttig sidan ein i offentlig sektor skjeldan vil bruke penger på å leige inn eksterne aktører. Ein kan då ha bruk for nokon som veit korleis dei forskjellige mediuma virker på folk slik at ein i alle fall unngår dei store blemmene.

Det andre alternativet vil være at du i staden for vidare utdanning sattser på diverse kursing for å skaffe deg eit lite overtak over dei andre søkerane som har samme utdanning som deg sjølv.

Som tredje alternativ kan du velge å foreløbig ignorere utdanninga som du har og berre søke etter jobb på eit meir generelt grunnlag. Når/dersom du då skaffer deg jobb og får litt arbeidserfaring og gode attestar frå tidligare arbeidsgivere så blir det lettare å seinare søke på relevante jobbar. Som nyutdanna med lite arbeidserfaring så er du desverre ikkje så veldig ettertrakta.

Takk for svar!

Har nå søkt mange skoler med PPU, som er et påbygningsår hvor man får lærerutdannelse i de fagene man har studert :)

Hvis ikke det går, blir det å finne en jobb hvor jeg forhåpentligvis kan stige i gradene.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å være redd for å være for gammel hvis du begynner på et helt nytt studie. Jeg går mitt første år på en bachelor nå og det er ikke sjeldent at jeg treffer andre på kullet mitt som er født i 1988 - 90.

Du vet ikke om det går an å ta en master i et relevant fag med den bacheloren, som for eksempel noe innen markedsføring eller journalistikk?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...