The-Arbiter Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Heisann! Jeg har nylig begynt med java-programmering, men har mange års erfaring med php, css, html, javascript og SQL, så jeg tror læringsprosessen skal gå greit :-) Men jeg lurer på om det er mulig å dele javaprogrammer? Jeg bruker å kode i eclipse, og har lært meg å kode enkle programmer som kalkulatorer, og jeg har laget en kalkulator som kan løse en enkel ligning. Er det kun mulig å kjøre denne i Eclipse? I så fall så ser jeg ikke helt poenget med å lære meg Java, om dette er programmer jeg kun kan kjøre i dette programmet på min egen pc. Er takknemmelig for all den hjelpen jeg kan få! Lenke til kommentar
HHherasen Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 (endret) Heisann! Jeg har nylig begynt med java-programmering, men har mange års erfaring med php, css, html, javascript og SQL, så jeg tror læringsprosessen skal gå greit :-) Men jeg lurer på om det er mulig å dele javaprogrammer? Jeg bruker å kode i eclipse, og har lært meg å kode enkle programmer som kalkulatorer, og jeg har laget en kalkulator som kan løse en enkel ligning. Er det kun mulig å kjøre denne i Eclipse? I så fall så ser jeg ikke helt poenget med å lære meg Java, om dette er programmer jeg kun kan kjøre i dette programmet på min egen pc. Er takknemmelig for all den hjelpen jeg kan få! Hei! Ja det er fullt mulig å gjøre! Men det viktig å skille på forskjellige typer programmer her. Hvis du lager er program med gui har du muligheten til å exporte det som Runnable JAR å kjøre det. Du har også mulighet til å lage applet som kjører i browseren(typ dnb nettbank). Men jeg regner med at det er snakk om et program uten gui her? Du skal ha muligheten til å kunne få kjørt det via CMD. Og ja det er fullt mulig å kjøre programmet på en annen pc men krever at java er innstallert. Kan også legge til at man kan porte en jar for eksempel til .exe osv:) Program uten gui er også fint mulig å exportere til Runnable JAR, men det må også da åpnes via CMD som jeg nevnte. Håper dette hjalp litt:) Endret 13. april 2013 av HHherasen Lenke til kommentar
HHherasen Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Her kan du se noen svar på en som har stillt samme spørsmål:) http://stackoverflow.com/questions/4497579/making-a-jar-file-for-console Lenke til kommentar
The-Arbiter Skrevet 13. april 2013 Forfatter Del Skrevet 13. april 2013 Hei! Ja det er fullt mulig å gjøre! Men det viktig å skille på forskjellige typer programmer her. Hvis du lager er program med gui har du muligheten til å exporte det som Runnable JAR å kjøre det. Du har også mulighet til å lage applet som kjører i browseren(typ dnb nettbank). Men jeg regner med at det er snakk om et program uten gui her? Du skal ha muligheten til å kunne få kjørt det via CMD. Og ja det er fullt mulig å kjøre programmet på en annen pc men krever at java er innstallert. Kan også legge til at man kan porte en jar for eksempel til .exe osv:) Program uten gui er også fint mulig å exportere til Runnable JAR, men det må også da åpnes via CMD som jeg nevnte. Håper dette hjalp litt:) Dette gjorde det litt klarere ja! Men når jeg lagrer det i Eclipse, får jeg kun lagret det som .java, og den filen kan jeg ikke få åpnet i noe som helst. Hvordan gjør jeg slik at jeg kan kjøre det i cmd? Lenke til kommentar
HHherasen Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 (endret) Dette gjorde det litt klarere ja! Men når jeg lagrer det i Eclipse, får jeg kun lagret det som .java, og den filen kan jeg ikke få åpnet i noe som helst. Hvordan gjør jeg slik at jeg kan kjøre det i cmd? Supert! I Eclipse så har du et prosjekt, som har alle klasser osv. Høyre klikker du på prosjektet så kan du velge Export.. -> Java -> Runnable JAR file Endret 13. april 2013 av HHherasen Lenke til kommentar
The-Arbiter Skrevet 13. april 2013 Forfatter Del Skrevet 13. april 2013 Supert! I Eclipse så har du et prosjekt, som har alle klasser osv. Høyre klikker du på prosjektet så kan du velge Export.. -> Java -> Runnable JAR file Takk! Begynner å nærme seg noe nå :-) Regner med det er en god del mer arbeid bak det å få det til en .exe fil, slik at det ser ut som et mer moderne program. Men slikt får vel komme etterhvert senere Lenke til kommentar
HHherasen Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 (endret) Takk! Begynner å nærme seg noe nå :-) Regner med det er en god del mer arbeid bak det å få det til en .exe fil, slik at det ser ut som et mer moderne program. Men slikt får vel komme etterhvert senere Bare hyggelig:) Det er bra! Skulle du ikke få det til så er det bare å spørre:) Tror ikke det skal være så fryktelig vanskelig heller, men det finnes en haug av forskjellig programmer, vet ikke hvilke som er best. Men om du er interessert så sjekk ut http://stackoverflow...ram-into-an-exe ! Kan legge til at JarToExe 1.8 fungerte veldig enkelt og greit! Endret 13. april 2013 av HHherasen Lenke til kommentar
quantum Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Jeg mener det duger å starte javaprogrammene fra et shellscript, like enkelt for brukeren å forholde seg til som en exe-fil. Å gjøre det problemfritt mht. at riktig jre er installert osv. er mye viktigere enn filekstensjonen... Lenke til kommentar
scav- Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Tull, et shellscript er ikke enkelt å forholde seg til for en bruker. Forøvrig anbefaler jeg deg å bruke Maven ( http://maven.apache.org/ ) i dine prosjekter, da får du litt mer kontroll, og du blir litt mindre avhengig av det IDEet du velger å bruke. Maven håndtere hele utviklingsprosessen, i fra avhengigheter, build/debug, artifact navn, generer manifest og sørger for at ingen build kan fullføres før alle tester er bestått. En annen kul ting med Maven, er at du kan shade .jar filer som avhenger av andre .jar filer, slik at du kan presse en haug med 3. part .jars inn i din egen .jar fil. Det finnes støtte for Maven i f.eks Eclipse, SpringToolSuite og IntelliJ IDEA. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Tull, et shellscript er ikke enkelt å forholde seg til for en bruker. Forøvrig anbefaler jeg deg å bruke Maven Hvis du faktisk mener at tilstedeværelsen av strengen ".exe" i et filnavn har en magisk betydning vil jeg sterkt fraråde maven som jo tross alt er et javaprogram man starter vha. et shellscript... Eventuelt kan du jo returnere til tenkeboksen ... Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Hvis du faktisk mener at tilstedeværelsen av strengen ".exe" i et filnavn har en magisk betydning vil jeg sterkt fraråde maven som jo tross alt er et javaprogram man starter vha. et shellscript... Eventuelt kan du jo returnere til tenkeboksen ... Det er gjerne en forskjell på utviklere og dem vi kaller brukere Jeg har nylig begynt med java-programmering, men har mange års erfaring med php, css, html, javascript og SQL, så jeg tror læringsprosessen skal gå greit :-) Jeg legger merke til at dette sansynligvis er første gangen du bruker et språk som krever et kompileringsteg, og kanskje er det nettopp dette som gjorde deg forvirret?! Med PHP så skriver du tekst i en fil, og så kjører du den direkte. Med språk som Java så skriver du tekst i en fil, kompilerer til bytecode, og kjører så bytecoden. Eclipse "skjuler" dette for deg. Tenkte bare jeg skulle nevne det - en ting erfarne utviklere gjerne tar for gitt, og som nybegynneren dermed ikke får med seg... Det er vel blant annet derfor mange anbefaler at man ikke begynner med et IDE (som Eclipse), men lærer å gjøre alle nødvendige steg på egenhånd først. Endret 27. april 2013 av torbjørn marø Lenke til kommentar
quantum Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Det er ingen merkbar forskjell på om tastekombinasjonen m-v-n i shellet starter en binærfil eller et script, ingen forskjell på om et ikon starter et binærfil eller et script osv. Merker du noe forskjell på å starte eclipse vs. netbeans? At disse tilfeldigvis er utviklerverktøy spiller ingen rolle, når du bruker dem er du nettopp en bruker, og det kunne like gjerne vært to tekstbehandlere. Eclipse-kommandoen er en binærfil, netbeans et shellscript, forklar meg nå hvordan denne brukeropplevelsen er så veldig forskjellig - inntil programmet er startet opp selvsagt. Det er altså ikke nødvendig å produsere en binærfil for å distribuere et javaprogram på en brukervennlig måte, det er like brukervennlig å la brukeren starte programmet via et shellscript. Derimot er det en utfordring å være avhengig av en jre - det er der man må legge inn støtet for å få det brukervennlig, bare se hvordan folk sliter med BankId-appleten. Endret 28. april 2013 av quantum Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Regner med det er en god del mer arbeid bak det å få det til en .exe fil, slik at det ser ut som et mer moderne program. Men slikt får vel komme etterhvert senere Det er ikke noe poeng i å få det til å bli en .exe fil. Hvorfor ser det ut som et mer moderne program av den grunn? Alt du trenger er å eksportere programmet som runnable jar, da får du en .jar fil som brukeren kan trykke på, akkurat som en .exe fil. Endret 7. mai 2013 av Matsemann Lenke til kommentar
scav- Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Hvis du faktisk mener at tilstedeværelsen av strengen ".exe" i et filnavn har en magisk betydning vil jeg sterkt fraråde maven som jo tross alt er et javaprogram man starter vha. et shellscript... Eventuelt kan du jo returnere til tenkeboksen ... For oss som faktisk jobber med IT, er det en helt naturlig prosess å sørge for at brukeren ikke forvirres eller må åpen en konsoll. I virkeligheten betyr disse tingene noe. Han ønsket å lage en .exe fil til _BRUKERE_ av applikasjonen, og i den forbindelse, anbefalte jeg Maven som et nyttig verktøy. Selvsagt skal en utvikler klare å gå ned i materien og bruke konsollen, men du kan da ikke mene at du forventer dette av Kari Normann på 75? Det er ingen merkbar forskjell på om tastekombinasjonen m-v-n i shellet starter en binærfil eller et script, ingen forskjell på om et ikon starter et binærfil eller et script osv. Merker du noe forskjell på å starte eclipse vs. netbeans? At disse tilfeldigvis er utviklerverktøy spiller ingen rolle, når du bruker dem er du nettopp en bruker, og det kunne like gjerne vært to tekstbehandlere. Eclipse-kommandoen er en binærfil, netbeans et shellscript, forklar meg nå hvordan denne brukeropplevelsen er så veldig forskjellig - inntil programmet er startet opp selvsagt. Det er altså ikke nødvendig å produsere en binærfil for å distribuere et javaprogram på en brukervennlig måte, det er like brukervennlig å la brukeren starte programmet via et shellscript. Derimot er det en utfordring å være avhengig av en jre - det er der man må legge inn støtet for å få det brukervennlig, bare se hvordan folk sliter med BankId-appleten. Svada, svada og atter svada. Hva faen er budskapet ditt her? Du skyter skivebom på diskusjonen, langer ut mot vennlige råd og argumentere som om den høyeste oppnådde kompetanse du innehar er nmap scenen i Battle Royale. Forsøk å tenke før du skriver. Det er så jævla slitsomt å lese innholdsløse og lange innlegg som det over eller patetiske forsøk på å virke smart som i ditt angrep på min helt reelle tilnærming til brukere og forventninger til kode i produksjon. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Han ønsket å lage en .exe fil til _BRUKERE_ av applikasjonen, og i den forbindelse, anbefalte jeg Maven som et nyttig verktøy. Selvsagt skal en utvikler klare å gå ned i materien og bruke konsollen, men du kan da ikke mene at du forventer dette av Kari Normann på 75? Det er da ikke snakk om at Kari Normann skal åpne en konsoll og skrive kommandoer, men at hun trykker på et ikon som viser seg å være/peke til et shellscript som starter programmet. For hennes del vil virkningen av å trykke på ikonet være nøyaktig den samme som om det var en exe-fil hun trykket på. Hva er problemet? Endret 7. mai 2013 av Jaffe Lenke til kommentar
scav- Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Problemet er enkelt, han ønsket en .exe fil. Dersom en bruker (og ofte en kunde) ønsker en .exe fil, så får kunden en .exe fil. Som dere sier, er det ett fett hva man klikker på (og der er jeg enig), så ja, hva er problemet? Slik jeg ser det, argumenteres det for at det er like enkelt å starte et script i fra en konsoll, som å klikke på en .exe fil, da det ofte er implisitt slik at .exe er dobbeltklikk, shellscript er sh / ./. Det er godt mulig argumentet dreier seg om wrappere/klikkbare scripts, men da får en være litt mer opptatt av å bringe det poenget igjennom, og litt mindre opptatt av å fremstå som noe en ikke er. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Problemet er enkelt, han ønsket en .exe fil. Dersom en bruker (og ofte en kunde) ønsker en .exe fil, så får kunden en .exe fil. Som dere sier, er det ett fett hva man klikker på (og der er jeg enig), så ja, hva er problemet? I og med at du er enig i at det er det samme hva man trykker på så er det ikke lenger noe problem. På meg virker det som at trådstarter først og fremst var ute etter å gjøre programmet kjørbart for andre brukere, og det er ganske tydelig at han mener å starte programmet ved å trykke på et ikon, slik som man gjør med exe-filer. Det må jo da gå an å opplyse om at det lett kan ordnes ved å lage et shellscript i stedet for å bruke et program som lager en exe-fil, og at det gir nøyaktig samme brukeropplevelse. Slik jeg ser det, argumenteres det for at det er like enkelt å starte et script i fra en konsoll, som å klikke på en .exe fil, da det ofte er implisitt slik at .exe er dobbeltklikk, shellscript er sh / ./. Det er godt mulig argumentet dreier seg om wrappere/klikkbare scripts, men da får en være litt mer opptatt av å bringe det poenget igjennom, og litt mindre opptatt av å fremstå som noe en ikke er. Jeg syns det er ganske tydelig at det ikke var snakk om det. I innlegget du selv siterte så står det jo: Det er (...) ingen forskjell på om et ikon starter et binærfil eller et script osv. Med andre ord helt unødvendig å bli frekk i kjeften fordi du ikke leste innlegget skikkelig. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Problemet er enkelt, han ønsket en .exe fil. Dersom en bruker (og ofte en kunde) ønsker en .exe fil, så får kunden en .exe fil. Det første du bør ta til deg her er at kunden sjelden vet sitt eget beste. Hvis du tilhører de som selger det kunden vil ha istedenfor det kunden trenger, så ... vel, ikke alle kunder kan være like heldige ... men nok om det og mer av noe annet ... Lenke til kommentar
The-Arbiter Skrevet 25. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2013 (endret) På meg virker det som at trådstarter først og fremst var ute etter å gjøre programmet kjørbart for andre brukere, og det er ganske tydelig at han mener å starte programmet ved å trykke på et ikon, slik som man gjør med exe-filer. Det må jo da gå an å opplyse om at det lett kan ordnes ved å lage et shellscript i stedet for å bruke et program som lager en exe-fil, og at det gir nøyaktig samme brukeropplevelse. Det er riktig. Var det jeg ville, å lage et program som var mulig å gjøre kjørbar for andre brukere bare ved å klikke på et ikon. Jeg fant ut at det var mulig å eksportere fra eclipse til en .jar fil dersom jeg brukte GUI, noe jeg ikke har lært meg så altfor mye om enda, men jeg har laget et simpelt GUI-basert program i Java som regner ut bremselengden til en bil på tørr asfalt, og denne gikk det an å åpne ved å trykke på .jar filen Men er det mulig å kjøre andre programmer der jeg ikke har brukt GUI? F.eks en basic kalkulator der det kun er brukt "System.out.println(..)"? Er det mulig å bruke shellscript til dette? Og er shellscript det samme som batch-scripting? Endret 25. juni 2013 av The-Arbiter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå