Gå til innhold

Om å velge/sette fokuspunkt i motiver?

Anbefalte innlegg

Jeg er søkt litt rundt på nett etter en bildesamling eller lignende som viser "best practice" hvor en setter fokuspunkt i ulike typer motiver men har ikke funnet noen som kan gi meg et godt innblikk i temaet. Jeg tenker ikke på enkeltpunkt, matrise etc., men hvor en velger å sette selve fokuspunktet i ulike motiver som landskap, bygninger, portretter etc,

Er det noen som har linker til slike bildesamlinger hvor en også ser fokuspunktet i selve bildet slik det var da bildet ble tatt, slike som vedlagte eksempel viser?

Jeg vet det er noen "regler" som f.eks. landskap som sier 1/3 inn i motivet og øye i portretter etc.

Spør fordi jeg tror slike bildesamlinger vil gi meg en verdifull innsikt hvordan en får tatt bedre bilder.

post-279345-0-07580000-1365869205_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For landskaper (og bygninger) les deg opp på prinsippet Hyperfokal Distanse. Det burde gi deg nok informasjon om hvor du setter fokuspunktet eller fokuserer manuelt.

Bruk en DOF kalkulator. http://www.dofmaster.com/dofjs.html

For portretter skal alltid fokuspunktet settes på øyet. Halvprofil; på nærmeste øye.

Les deg også opp på forholdet mellom valgt blender og dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

Det er faktisk helt opp til og hva du ønsker å ha i...ehh...fokus. Noen ganger er jo fokuselementet ditt kort unna, andre ganger er det kanskje det som er lengst unna. Det er også helt avhengig av hvilken effekt du ønsker på sluttresultatet ditt.

Joda, enkelte klassiske retningslinjer/tommelfingerregler finnes. Lær de gjerne, men finn din egen stil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...