tflovik Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 (endret) Denne distroen kan jeg anbefale spesiellt for de som er litt erfarne med Linux. Versjon 0.8.5 har nå grafisk installer istedet for CLI som ble brukt før. http://manjaro.org/2...0-8-5-released/ Manjaro Linux er basert på Arch linux, men mye mere brukervennlig enn Arch. Endret 13. april 2013 av Døgnvill Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Finnes det en et program som er gui for pacman ? litt sånn som synaptic er for apt ? Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 13. april 2013 Forfatter Del Skrevet 13. april 2013 Ja, utviklerne av Manjaro har lag sin egen grafiske oppdaterer som heter pamac, jeg har forresten oversatt den til norsk, så jeg har bidratt litt til Manjaro selv. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Kunne du sagt noe om hva som skiller denne fra Arch og hva som gjør den enklere i bruk? Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Da trur jeg at jeg laster den ned og prøver. Har en eldre laptop (Dell Latitude D531) som jeg til vanlig kjører xubuntu på men har lenge hatt lyst til og prøve noe annet, Prøvde meg litt med Arch men fikk ikke wireless til og funke ordentlig. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 13. april 2013 Forfatter Del Skrevet 13. april 2013 Kunne du sagt noe om hva som skiller denne fra Arch og hva som gjør den enklere i bruk? Det som skiller den fra Arch er for det første at det er en bruker vennlig måte å installere den, den kommer med ferdig multimedia støtte og du kan velge mellom åpne eller proprietære grafikk drivere når du installerer. Alle pakker hentes fra Arch og det er rolling release akkurat som Arch er. Men pakkene som hentes fra Arch går inn i testing pakkebrønnen, deretter til unstable pakkebrønn og til slutt til stable pakkebrønn. Når du har installert manjaro så bruker du stable pakkebrønn, men kan hvis du ønsker det bruker testing eller unstable. Dermed vil man ikke få de nyeste oppdateringene like raskt som Arch, men det vil også bli færre eller ingen problemer når nye oppdateringer installeres. Jeg har hatt Manjaro installert på to maskiner siden i Februar og har ikke hadd noen problemer eller ustabilitet i denne perioden. Da trur jeg at jeg laster den ned og prøver. Har en eldre laptop (Dell Latitude D531) som jeg til vanlig kjører xubuntu på men har lenge hatt lyst til og prøve noe annet, Prøvde meg litt med Arch men fikk ikke wireless til og funke ordentlig. Jeg har hatt Xubuntu installert før, Manjaro sin Xfce versjon er definitivt raskere enn Xubuntu så det liker jeg. Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Da har jeg instalert majaro på laptopen og det ser ut til og fungere fint så langt. Hadde et lite problem med at jeg ikke kunne velge norsk bokmål under instalasjonen (kun norwegian sami og norwegian nynorsk) Fikk endret dette etter instalasjonen ved og endre språk i filen /etc/locale.conf Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 13. april 2013 Forfatter Del Skrevet 13. april 2013 Hvis du ikke har vært innom forumet til Manjaro så anbefaler jeg å bruke det aktivt, det er et fantastisk community Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Jeg har ryddet litt i tråden. Reaksjoner tas som vanlig på PM. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Hvis du ikke har vært innom forumet til Manjaro så anbefaler jeg å bruke det aktivt, det er et fantastisk community Kult at du bidrar i prosjektet, har lyst til å prøve noe med rolling release, så kanskje dette blir neste os på hårføner'n (vaio'n :o) 1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 (endret) Ta nå en skikkelig rolling om du først skal kjøre rolling. Arch eller gentoo. Edit: Og siden arch er deprecated er det bare gentoo igjen. Endret 14. april 2013 av Lycantrophe 2 Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Ta nå en skikkelig rolling om du først skal kjøre rolling. Arch eller gentoo. Edit: Og siden arch er deprecated er det bare gentoo igjen. Fordi ikke alle blir seksuelt opphisset av å lese manual for å få opp et DE? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Fordi ikke alle blir seksuelt opphisset av å lese manual for å få opp et DE? Trenger du en manual for å sette opp et DE? Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 14. april 2013 Forfatter Del Skrevet 14. april 2013 Kult at du bidrar i prosjektet, har lyst til å prøve noe med rolling release, så kanskje dette blir neste os på hårføner'n (vaio'n :o) Det skader jo ikke å prøve ut Manjaro, hvis du ikke liker den så er det et hav av andre distroer å velge mellom. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Det skader jo ikke å prøve ut Manjaro, hvis du ikke liker den så er det et hav av andre distroer å velge mellom. Takk, har vel vært innom de fleste traverne ihvertfall :-) Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Trenger du en manual for å sette opp et DE? Kommer an på distro. Arch satt ikke opp det automatisk for meg sist jeg prøvde i alle fall. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Det er poenget, så det stemmer. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Det er poenget, så det stemmer. Ja? Og da er Arch utelukket for mange som heller ønsker å bruke Manjaro. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Men ikke på argumentet rolling. Den store styrken til Arch var heller aldri rolling - det var BSD-style init og KISS. Arch har droppet begge de (derav deprecated :>). Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 15. april 2013 Forfatter Del Skrevet 15. april 2013 Manjaro gikk i dag til 10 ende plass på Distrowatch : http://distrowatch.com/ Det beviser at det er blitt en populær distro, jeg synes det er imponerende med tanke på at det er under ett år siden Manjaro ble en distro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå