Gå til innhold

Kurs for hund - Saueavvenning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du verdens ja, en gjeterhund som jager sau .. Du mener gjeter, ikke sant?

 

Det du tenker på, er nok den typen der man bruker strøm. Vil du vrkelig gjøre det mot en collie?

Jeg mener, denne har nok høy motivasjon og driv for gjetinga, og vil måtte ha en solid karamell for å legge det fra seg.

Har dere forsøkt andre treningsmetoder enn aversiver? Og, har du spurt deg om det blir riktig å skremme en gjeterhund fra å gjete?

Endret av jonlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sauedressur med strøm fungerer, uten tvil. Når konsekvensen av å ha en hund som jager sau er såpass hard som den er (hvis hunden jager feil sau til feil tid...) - så er det ikke så mye å spekulere i såfremt man ikke er fanatiker med nok tålmod til å trene positivt tvert imot instinktiv atferd.

 

Siterer meg selv fra en tidligere tråd:

 

Skal man først bruke aversjonstrening så er strøm virkelig effektivt. Derfor er strømbruk på hund underlagt strenge restriksjoner.

Jeg er imot aversjonstrening, men ser at det kan ha visse bruksområder der alternativet om man ikke har trening som sitter 100% er meget farlig for hunden. F.eks når det gjelder jakt på husdyr. En bonde står fritt fram til å skyte en hund som går til angrep på buskapen. Når jeg gjennom å la hunden min få gjennomgå aversjonstrening gjort under kontrollerte former, av fagfolk kan unngå problemstillingen helt så gjør jeg det.

Strømhalsbånd er aversjonstreningens motstykke til klikkeren. 100% repeterbar feedback, og rett på sak. Brukes det korrekt så holder det med et fåtall repetisjoner. Det fins situasjoner der det kan være nødvendig, men det bør absolutt ikke ufarliggjøres.

Hva er verst for hunden? Å oppleve noen få strømsjokk og på den måten miste all apetitt for sau, eller å bli skutt av en sint sauebonde?

Ta ifra bønderne muligheten til å skyte min hund og jeg vil være istand til å ha et hundehold helt uten nødvendigheten for aversjonstrening. Jeg ser bondens side av problemet, og ser helst for meg en natur uten forstyrrelse av irriterende husdyr med alt for gode rettigheter.

 

Tråden i helhet er interessant, og relevant. Ikke 100% konkret opp i mot trådstarter's problemstilling, men den tar for seg aversjonstrening godt. Her finner du den: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1183252&st=0

 

Se også på en to-tre-fire innlegg i "Skranken" i juss-forumet - som kan være relevant: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1095181&view=findpost&p=19413135

 

Når du beskriver at hunden allerede har jaget sauer... så har du allerede vært oppe i en situasjon der det kun er flaksen som gjør at hunden din fremdeles lever. Sett deg inn i hvor skummelt dette *kan* være for din hund, og gjør noe med det, før bonden gjør det.

Lenke til kommentar

Instinktiv atferd er noe som ikke lar seg trene bort, selv ikke med strøm. Alt annet er lært på ett eller annet vis, og kan trenes bort - enten med vold eller på andre og mer hyggelige måter. At man må være fanatiker for å velge bort vold er litt spesielt synes nå jeg men ..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bruk av strøm i avensjonsdressur for sau, fungerer bra på jakthunder (og gjeterhunder), når de ikke har jaget sau tidligere! Forutsetter nå at dressørene er utdannet til formålet. God dressur og riktig utført avensjonsdressur, som blir repitert hvert år (eller annet hvert år), fører til veldig få saueangrep.

 

Jeg kjenner til flere tilfeller, hvor hunder har jaget sau og hvor det har ført til tragedier. Senest for to år siden gikk det med ca 32 sauer, noen få kilometer fra meg (i Finnemarka). I samme område, ble en harehund skutt av hundeeieren i 2012, da hunden skadet en sau. Men, den hadde ikke "sauebevis"! I de tilfellene jeg kjenner til (store deler av landet), så er det ikke blitt skader utført av godkjente jakthunder, eller av gjeterhunder. Har selv fått mine Vorsteh hunder reglemessig dressert, siden mitten av 80-tallet. Samme med mine jaktkompiser og bekjente. Så langt, uten uhell. Men helt trygg, kan en aldri være.

 

Sauebøndene her i Drammensområdet, bruker selv strøm på sine gjeterhunder.

 

Anbefaler to ting. Lag hundegård, med 2 meter høyt gjerde! Og prat med sauebonden om problemet. Eller en sauebonde, som har gjeterhunder! De kjenner problemet og hunderasene.

Endret av geco5
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...