fysikkkult Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Hei. Jeg er 26 år og vurdere å studere fysikk, men er redd jeg blir den eldste. Stemmer det? Vil jeg møte noen på samme alder? El.? 2. Jeg er redd ikke kommer til å klare det. Hvor dyktig burde du være i fysikk og matematikk for å gjennomføre studiet? Og hvor mye tid må settes av for å gjøre det bra? Går det fint an å jobbe deltid mens man studerer fysikk? Eller er blir det for tungt for gjennomsnittet? I det hele tatt.. er dette et studiet for en som er bare et gjennomsnitt? Hvorfor vil jeg studere fysikk da? Vel, jeg er nysgjerrig på så mye! Jeg lurer på hvordan elektronikk fungerer, til hvordan motoren i bilen tripper å går. Hvordan designer man det mest optimaliserte motoren? Roboter fascinerer meg, AI. Jeg programmerer noen ganger AI greier til Startcraft fordi det er bare fascinerende .. andre ganger leker jeg med modellering Jeg innser jeg har ikke 1 lidenskap! En ting jeg er veldig god i! Jeg er interessert i så mye... og når jeg ser hva du lærer på fysikk for jeg følelse av at man lærer litt om alt. Du for sånn sterk generell forståelse av alt... Er jeg på jordet nå? Er du en som studere fysikk? Og vet du er et gjennomsnitt? Eller kjenner en? Tips, råd? Er det dumt av meg? Bør bare jeg bare ta til takke med et enklere studium og bare gjennomføre? Takk så mye! Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Alder er neppe noe problem på Uni. Startet selv som 20 åring sammen med yngste i kullet på 19 rett fra VGS, til eldste på 26. Men hvor og hvilken type fysikk er det du snakker om? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Du forteller ikke noe om ditt "ståsted" (utdannelse og karrakterer) i dag og veien videre som du tenker på. Men antar at du som et minimum tenker på, å avslutte med en Master grad. Avansert fysikk er også avansert mattematikk. Så da går det vel mer på dine anlegg for matte, enn din alder. Du nevner også elektronikk, da trenger du også å være god i matte. Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Hvorfor vil jeg studere fysikk da? Vel, jeg er nysgjerrig på så mye! Jeg lurer på hvordan elektronikk fungerer, til hvordan motoren i bilen tripper å går. Hvordan designer man det mest optimaliserte motoren? Roboter fascinerer meg, AI. Jeg programmerer noen ganger AI greier til Startcraft fordi det er bare fascinerende .. andre ganger leker jeg med modellering Jeg innser jeg har ikke 1 lidenskap! En ting jeg er veldig god i! Jeg er interessert i så mye... og når jeg ser hva du lærer på fysikk for jeg følelse av at man lærer litt om alt. Du for sånn sterk generell forståelse av alt... Utifra hva du skriver her virker det som om ingeniørfag passer bedre for deg. Hvis det virkelig var fysikken selv du brant for ville spørsmålene kanskje heller vært i retning av "Hvordan fungerer tyngdekraften" og "Hva er de minste bestandelen i verden", osv. Når man for eksempel går en ingeniørlinje på NTNU, så har man teoretiske fag (deriblant fysikk) som gjør at man får en god forståelse for det praktiske man senere skal holde med på. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Enig med barkebrød. Fysikk er stort sett 100% matte, og du lærer ingenting om noe av det du forteller om. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 (endret) Enig med de over. Hva slags basiskunnskap har du? Om du ikke alt har et fundament fra VGS og gode matematikkunnskaper, så tviler jeg på at en ren fysikkutdanning er tingen for deg, så sant du ikke virkelig brenner for det. Du burde nok uansett bruke tid på å friske opp basiskunnskapen, skjønt jeg er usikker på hvordan progresjonen er på Universitetet. Innbiller meg at de krever en del forkunnskaper og har vel også opptakskrav rettet mot dette. Og hva slags jobber får man med en ren fysikkutdanning? Om det kun er disse spørsmålene som interesserer deg, så kan du jo alltids studere det på egen hånd også. Men jeg er enig i at fysikk er ultra-interessant. Fullførte nettopp to uker intensivstudium og det gav absolutt mersmak. Endret 13. april 2013 av Bruker-239845 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Jeg lurer på hvordan elektronikk fungerer: Elektronik til hvordan motoren i bilen tripper å går: Produktutvikling og Produksjon Hvordan designer man det mest optimaliserte motoren: Produktutvikling og Produksjon Hvordan designer man det mest optimaliserte elmotoren: Elektronik Roboter fascinerer meg: Kybernetik AI, Jeg programmerer noen ganger AI greier til Startcraft fordi det er bare fascinerende: Programmering Andre ganger leker jeg med modellering: Industriell design, Produktutvikling og Produksjon Har prødv å dele dett opp sånn høvelig etter hvilke linjer som har om det på NTNU. 3 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 (endret) Tror ikke du blir den eldste, hadde selv en 32 åring i min klasse første året (ikke fysikk men) og tror vi hadde folk som hadde plassert 40 i forelesningene. Sikker på at det ikke er Industriell design du vil studere? @Zepticon, vil ikke optimalisering av motor også gå under industriell design? Endret 13. april 2013 av Rudde93 Lenke til kommentar
fox Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Vil tro at universitetet er mer for dem som er over 25år, enn de under. Så du har ingenting å frykte for, bare velg det du er interessert i og begynn å studere i denne linjen! CARPE DIEM, imorra er aldri Lenke til kommentar
fysikkkult Skrevet 13. april 2013 Forfatter Del Skrevet 13. april 2013 (endret) Tusen takk for svar! Vel, skal være ærlig. Modellering og tegning syntes jeg egentlig er fryktelig kjedelig dessverre... Jeg har hatt mat1100 på uio, men det føltes ikke ut som så mye nytt fra R2. Jeg trives med programmering på mange måter. Liker å lære nye språk hele tiden, the right tool for the job... Men jeg blir f. eks. lei av AI. det er bare så mye jeg gidder. Jeg merker jeg har ikke lidenskap for det. Jeg må tvinge meg selv for å gjøre det. Jeg forstår ikke hvorfor... Studerer jeg elektronikk, vel... blir du sittende som selger etterpå da? Eller nistirre på kretstegninger...? Høres grusomt ut Burde jeg ikke allerede ha en så sterk lidenskap for elektronikk at jeg faktisk holder på med det på fritid? Som dere merker... jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Noen ganger tenker jeg at jeg burde bare ta en utdanning, fullføre og søke jobber jeg tror jeg vil trives med. Jeg er evig forvirra. Jeg 26 år, enda den dag i dag vet jeg virkelig ikke helt hva jeg ønsker å gjøre. Alt er spennende, så mye er interessant! Men nesten ingenting er så interessant at jeg kunne tenke meg å holde på med det hele tiden... Eller 3 år f. eks... Takk for alle råd og tips EDIT: Til å med biologi syntes jeg var greit på skolen. Jeg er håpløs! Endret 13. april 2013 av fysikkkult Lenke til kommentar
KKake Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 @Zepticon, vil ikke optimalisering av motor også gå under industriell design? Går industriell design på Høgskolen i Østfold og etter hva vi har hatt og hva vi skal ha de neste årene, så er det ingenting som går noe særlig inn på motorer ol. Utover de standard ingeniørfagene som matte, fysikk, statikk og fasthetslære og materialeteknikk er det fag som går på tegning, formgivning, designprosess og innovasjon. Men det er mulig noen av valgfagene i siste studieår går nærmere inn på slike ting eller at det er en del anderledes på NTNU. Jeg går forøvrig 1. året, og i mitt kull på industriell design er det flere som er rundt 30 år. På de andre ingeniørstudiene er det en del folk mellom 30 og 50 år. Så 26 år er ingen alder. Lenke til kommentar
Syr Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Går selv på Bachelor Fysikk NTNU og vil anbefale dette. Fysikk er fremdeles det mest fundamentale man kan studere, og i tillegg er omtrent halve graden valgfri, og kan i prinsippet ta kjønnsstudier valgfag hvis jeg skulle ha behov for dette... Var ikke noe superstudent på vgs, men er absolutt ikke behov for dette for å studere fysikk på grunnfagsnivå. Tror derimot det kan bli vanskelig å kombinere særlig mye deltidsjobbing sammen med studiet med mindre du godtar å få middels karakterer. Er selv 22 år og fullfører første året nå, og så lenge du er litt sosial er ikke alder et problem. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 (endret) Jeg er 25 (snart 26) og er snart i ferd med å gjøre ferdig mitt andre år på universitetet. Det er færre av 'oss', men det er ikke et stort problem. Studerer jeg elektronikk, vel... blir du sittende som selger etterpå da? Eller nistirre på kretstegninger...? Høres grusomt ut Burde jeg ikke allerede ha en så sterk lidenskap for elektronikk at jeg faktisk holder på med det på fritid? Elektro generelt innebærer ganske mye fysikk faktisk. For eksempel så har all læring om antenner og kabler en veldig stor sammenheng med elektromagnetisme, som er et ganske hårete emne. Husk at alt går på strøm, så det vil være umulig å ikke finne en jobb med en slik grad. Endret 13. april 2013 av ahpadt Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Går industriell design på Høgskolen i Østfold og etter hva vi har hatt og hva vi skal ha de neste årene, så er det ingenting som går noe særlig inn på motorer ol. Utover de standard ingeniørfagene som matte, fysikk, statikk og fasthetslære og materialeteknikk er det fag som går på tegning, formgivning, designprosess og innovasjon. Men det er mulig noen av valgfagene i siste studieår går nærmere inn på slike ting eller at det er en del anderledes på NTNU. NTNU er helt likt østfold der tror jeg. Fikk i hvertfall det intrykket av de som fortsatte på Master på NTNU, og som kom fra østfold (jeg tok hele min grad på NTNU). Industridesign er egentlig en potetutdannelse, der du kan havne mange plasser. Vi fikk innføring i elementær fysikk, og en del konstruksjon og materialteknikk, samt deler rettet mer mot reklame, kommersialisering og også interaksjonsdesign. Jeg jobber som designer i IT bransjen, andre i kullet m itt jobber hos feks Aker, Stabburet og rene designbyråer, mens andre jobber som ledere. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Jeg tipper du vil trives på de fleste studiene du finner ved IME Lenke til kommentar
KKake Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 (endret) NTNU er helt likt østfold der tror jeg. Fikk i hvertfall det intrykket av de som fortsatte på Master på NTNU, og som kom fra østfold (jeg tok hele min grad på NTNU). Industridesign er egentlig en potetutdannelse, der du kan havne mange plasser. Vi fikk innføring i elementær fysikk, og en del konstruksjon og materialteknikk, samt deler rettet mer mot reklame, kommersialisering og også interaksjonsdesign. Jeg jobber som designer i IT bransjen, andre i kullet m itt jobber hos feks Aker, Stabburet og rene designbyråer, mens andre jobber som ledere. Sitter egentlig igjen med samme inntrykk. Etter hva jeg har hørt om tidligere studenter har de havnet i alt fra offshorebransjen til en lokal prosjektorprodusent. Liker mulighetene ingeniørdelen av utdanningen gir, selv om jeg antageligvis kommer til å sikte meg inn på en ikke-ingeniørrelatert master. Forøvrig kult med flere som har vært innom industriell design her på forumet. Endret 13. april 2013 av KKake Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå