VargAamo Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Dypt i en av hovedstatens kjellere fant vi denne tassen.Dette er Oslos egne partikkelakselerator Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Snasent. Der er mye spennende rundt om. På Ås (UMB) gikk jeg på et gjerde langt uti skauen, et skikkelig høyt et med piggtråd på toppen og atomsymboler på skilt og strenge advarsler .. Lenke til kommentar
Bit44 Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Den var jo "litt" mindre enn den i haag, men det gå vel omtrendt ut på det samme Lenke til kommentar
Djn Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Snasent. Der er mye spennende rundt om. På Ås (UMB) gikk jeg på et gjerde langt uti skauen, et skikkelig høyt et med piggtråd på toppen og atomsymboler på skilt og strenge advarsler .. En av mine favoritt-ting fra UiO var når noen fysikere inviterte meg med på atomreaktor-omvisning på Kjeller. Riktignok var jeg på informatikk og ikke fysikk, men så lenge det sorterte under realfag osv. Jeg har fortsatt lyst på tur på en av de ordentlig store strømproduserende (en AGR hadde vært flott), men altså - hvor ofte er man på omvisning på atomreaktor? Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 "Oslos /egen/ partikkelaks..." "Oslos egne partikkelakseleratorer-erererer". 5 Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 En av mine favoritt-ting fra UiO var når noen fysikere inviterte meg med på atomreaktor-omvisning på Kjeller. Riktignok var jeg på informatikk og ikke fysikk, men så lenge det sorterte under realfag osv. Jeg har fortsatt lyst på tur på en av de ordentlig store strømproduserende (en AGR hadde vært flott), men altså - hvor ofte er man på omvisning på atomreaktor? Null stress det, har en her i Halden også, og der arrangerer de åpen dag, slik at alle (over 18 og ikke gravide) Kan komme å se inne i reaktorhallen Lenke til kommentar
sycho Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 heter det hovedstaT eller hovedstaD ? Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Jeg digger skikkelige prosjekter. Med full funksjon over design, hvor kabler tyter ut overalt og det ser frykelig komplisert ut. Jeg vil også ha en slik "kaktus" på hobbyrommet. Rett ved siden av tankene med levende apehjerner. Et slikt kontrollkonsoll med masse blinkende lys, målere og knapper hadde heller ikke vært å forakte. Har de lagt inn slik kontinuerlig R2-D2-lyd man gjerne hadde for å vise at det var en datamaskin i gamle sci-fi filmer? Bliip blooop blippeti blipp. Båndruller som går frem og tilbake er vel ut i dag, men det gir jo også litt retrofølelse om man har det på dommedagsmaskinen. 2 Lenke til kommentar
Cocunnutttas121 Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 (endret) Beklager å si det, men sammenliknet med den i Sveits og Italia ser dette ut som skrot. http://www-elsa.physik.uni-bonn.de/accelerator_list.html Endret 13. april 2013 av Vebb Lenke til kommentar
dbass Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Hvis dem krever åpen kildekode, hvorfor kjører dem 3 maskiner med XP? :O 3 Lenke til kommentar
styx Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Den var jo "litt" mindre enn den i haag, men det gå vel omtrendt ut på det samme Er det en partikkelaksellerator i Haag også? Eller mener du Geneve? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2135415 Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Beklager å si det, men sammenliknet med den i Sveits og Italia ser dette ut som skrot. http://www-elsa.phys...rator_list.html Beklager å si det, men du er en dust. Tror du det handler om å den største og fineste partikkelakseleratoren for lille Norge? Skjerpings. Det handler om å ha tilgang på slikt utstyr for å opprettholde et miljø av studenter og forskere. "Den i Sveits" bidrar for øvrig Norge med både pengestøtte og mannskap til. Visste du at Norge er verdensledende på sikkerhet ved atomkraftverk, selv om vi ikke har noen i kommersiell drift? Jeg er for mer støtte til forskning, men tror du skulle slitt med å fått finansiert noe 'bedre', som de sier så kan den holde i 30 år til. Ah, men jeg glemte visst at Norge er nr1 i alt.... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Flere og mere slike realfagsrealterte artikler Bedre alle tv-reklame som presenteres her... Håper ellers på en skikkelig gjennomgang og test av LEGO sin NXT 3.0 når den kommer Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Hvilken stråling er det snakkes om her? Er det radioaktive partikler de bruker i maskinen? Lenke til kommentar
TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Var det ikke en sånnen hulken delte i 2 i labben? Lenke til kommentar
Flin Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 (endret) Å nei, ikke den jævla kaktusen. Det er mang gode grunner til å studere fysikk i Oslo, men er ikke sikker på om den syklotronen er så kul som Cern. Endret 14. april 2013 av Flin Lenke til kommentar
Spitfire396 Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Hvilken stråling er det snakkes om her? Er det radioaktive partikler de bruker i maskinen? Etter hva jeg husker lager man sporstoff til medisin med syklotroner, så det er sikkert slik at partiklene blir anriket i prossesen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Jeg hadde opp til fire partikkelakselleratorer i gang på soverommet i studietida. Også kalt CRT-skjermer. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Jeg hadde opp til fire partikkelakselleratorer i gang på soverommet i studietida. Også kalt CRT-skjermer. En fargetv og en monokromskjerm? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå