Gå til innhold

Enkel PC, budsjett på 5000 kr

Anbefalte innlegg

Oppretter en ny tråd siden den forrige handlet om tidspunkt for kjøp av ny PC.

Jeg har sett på denne, men synes at 1000 gb er litt i overkant, jeg kommer neppe til å bruke mer enn 50. Vet ikke hvor mye det er å spare på å kutte ned på lagringsplassen.

Prøvd å se litt på Komplett, både på "home & media" og "office & workstation" hvor man kan velge oppsett selv, men det sier meg veldig lite. Er det noe å hente på å sette sammen noe selv der?

Får ikke kjøpt inn noe i deler for å bygge selv, han som sa seg villig til å hjelpe meg nekter å bygge billig-PC.

Jeg bruker dataen for det meste til surfing og enkle ting som f.eks. youtube, men fint om den ikke er helt ubrukelig på spill. Spiller ingenting nå, men just in case.

Noen innspill på hvordan jeg kan få mest mulig ut av ca 5000 kr?

Endret av Brickwall
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje den her fra netshop. Trykk tilpass og lag den slik jeg foreslår her:

Takk for forslaget, men jeg skjønte ingenting av den siden. Helt håpløst satt opp sammenlignet med Komplett, aner ikke hvor jeg skal begynne engang.

Men er denne mye bedre enn den ferdig-PC'en jeg linka til? Beklager at jeg spør dumt, men er det to harddisker, en på 1tb og en på 120gb? Jeg har virkelig ikke peiling :)

Lenke til kommentar

Harddisken på 120 gb er en SSD. Disse går mye kjappere enn vanlige harddisker, men er til gjenngjeld dyrere. Det er vanlig å kjøpe en mindre SSD til lagring av OS, og andre regelmessig brukte programmer. HDDen brukes til lagring av alt annet (musikk, film, dokumenter, etc.). Å ha en liten SSD til OS er veldig lurt, og det anbefales :thumbup:

Endret av Thad Castle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Harddisken på 120 gb er en SSD. Disse går mye kjappere enn vanlige harddisker, men er til gjenngjeld dyrere. Det er vanlig å kjøpe en mindre SSD til lagring av OS, og andre regelmessig brukte programmer. HDDen brukes til lagring av alt annet (musikk, film, dokumenter, etc.). Å ha en liten SSD til OS er veldig lurt, og det anbefales :thumbup:

Kan det holde med bare SSD'en, eller må man ha begge deler? Jeg aner ikke hvor stor plass OS'et tar, men jeg kommer neppe til å bruke så mye som 100 gb.

Hvor er det jeg går inn for å gjøre de ulike valgene? Må tydeligvis ha det inn med teskje, er enten noe galt med meg eller med netshop :p

Lenke til kommentar

Spørs på bruket ditt, Windows spiser ofte opp 18-25 GB. Om du har planer om å installere mange spill i tillegg, blir det altfor lite. World of Warcraft tar ca. +20 GB. Om du har planer om å installere 3-4 slike spill, merker du fort at SSDen ikkje holder. Men for typisk kontorarbeid vil det nok holde, så lenge du ikkje har planer om å laste ned mye.

Endret av Eslu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs på bruket ditt, Windows spiser ofte opp 18-25 GB. Om du har planer om å installere mange spill i tillegg, blir det altfor lite. World of Warcraft tar ca. +20 GB. Om du har planer om å installere 3-4 slike spill, merker du fort at SSDen ikkje holder. Men for typisk kontorarbeid vil det nok holde, så lenge du ikkje har planer om å laste ned mye.

Jeg spiller egentlig aldri spill på dataen, det har jeg PS3 til (etter hvert PS4). Har aldri spilt større spill enn CM 97/98, og det fikk vi inn på en data med 2gb lagringsplass. Har veldig lite musikk og video. Wimp og evt Netflix e.l.

Men jeg vil jo ha muligheten til å spille spill, hvis jeg først finner ut at jeg vil det, men da blir det nok bare et eller to spill.

Fant fram på Netshop :p

Da har jeg vært inne og sett litt, og det mangler skjermkort og lydkort i oppsettet til jornboss? Trenger jeg ikke det? Hva med trådløst nettverk? Man er tvunget til å ta med HDD?

Endret av Brickwall
Lenke til kommentar

Da har jeg vært inne og sett litt, og det mangler skjermkort og lydkort i oppsettet til jornboss? Trenger jeg ikke det? Hva med trådløst nettverk? Man er tvunget til å ta med HDD?

Hovedkortet har integrert lydkort og prosessoren inneholder grafikkdel, så du trenger hverken lydkort eller skjermkort. Du bør absolutt oppgradere hovedkortet til ASUS F2A85-M http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Hovedkort/AMD-Socket-FM2/ASUS/ASUS-F2A85-M---Socket-FM2-ATX--AMD-A85--USB30-56147-p0000196913.aspx

Dette hovedkortet støtter overklokking av både CPU- og GPU-del. Det gjør ikke ASUS F2A55-M.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedkortet har integrert lydkort og prosessoren inneholder grafikkdel, så du trenger hverken lydkort eller skjermkort. Du bør absolutt oppgradere hovedkortet til ASUS F2A85-M http://www.netshop.n...0000196913.aspx

Dette hovedkortet støtter overklokking av både CPU- og GPU-del. Det gjør ikke ASUS F2A55-M.

Tviler på at jeg skal overklokke, men takk for tipset. Er det andre forskjeller på de to, som vil spille noen rolle for meg?

Hvis jeg ikke velger trådløst nettverk, så må jeg ha en sånn usb-dings? Det gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar

Tviler på at jeg skal overklokke, men takk for tipset. Er det andre forskjeller på de to, som vil spille noen rolle for meg?

Hvis jeg ikke velger trådløst nettverk, så må jeg ha en sånn usb-dings? Det gidder jeg ikke.

Du kan velge et trådløst PCI-E kort, eksempelvis ASUS PCE-N53 http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Nettverk/Traadlos-Kort/USB/ASUS/ASUS-PCE-N53-Tr%C3%A5dl%C3%B8st-Nettverkskort-PCI-E--Dual-band-80211-a-b-g-n-55761-p0000195295.aspx

Jeg vil si det er vannvittig dumt å spare kr 186 for å miste muligheten til overklokking. A10-5800K er laget for overklokking, og du får mye ekstra ytelse både på CPU- g GPU-del.

Les tester:

http://www.hardware.no/artikler/amd-a10-5800k/113127

http://www.fudzilla.com/home/item/29340-amd-a10-5800k-reviewed/29340-amd-a10-5800k-reviewed?start=12

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det stor forskjell på ASUS PCE-N15 vs ASUS PCE-N53? Jeg trenger ikke CPU-kjøler?

Overklokking kan jeg nok bare glemme. Jeg kjenner én som kunne hjulpet meg med det, og han er ikke helt riktig skrudd sammen. Samme fyren som plutselig ikke ville bygge PC. Begynner ikke med dette på egenhånd.

Endret av Brickwall
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Omni her at det er et mye bedre hovedkort - men du skal sikkert ikke overklokke og den strømforsyningen er jo ikke eksepsjonell heller. Men det har 4 slots til ram ol så det er nok en ok deal selv om det ikke er noe must. 200,- her og der betyr jo noe til slutt.

Spiller du slike spill som CM så er den prosessoren/PCen helt flott. Den er for så vidt veldig bra til mye - og den er ganske billig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Omni her at det er et mye bedre hovedkort - men du skal sikkert ikke overklokke og den strømforsyningen er jo ikke eksepsjonell heller. Men det har 4 slots til ram ol så det er nok en ok deal selv om det ikke er noe must. 200,- her og der betyr jo noe til slutt.

Spiller du slike spill som CM så er den prosessoren/PCen helt flott. Den er for så vidt veldig bra til mye - og den er ganske billig.

Er det hovedkortet bedre bortsett fra at man kan overklokke, og på hvilken måte er det bedre isåfall (vil jeg merke noe til det?). Og hvilken strømforsyning mente du, og hva med den?

Skal neppe oppgradere dataen, neste gang jeg skal kjøpe PC blir det sikkert en hvor alt er innebygget i skjermen. Jeg bare venter på bedre teknologi og lavere priser.

Endret av Brickwall
Lenke til kommentar

Bare for å komme med et lite innspill, ville jeg anbefale deg å kjøpe et dedikert grafikkort hvis du faktisk skal spille litt "skikkelig". Behøver ikke være noe bra; Radeon 7770 eller GTX 650 klarer seg helt greit. I det hele tatt er ikke integrerte grafikkløsninger særlig egnet for spilling, og i tillegg drar det mye kraft fra prosessoren. Med et grafikkort vil du kunne avlaste prosessoren i mye større grad.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Overklokking kan jeg nok bare glemme. Jeg kjenner én som kunne hjulpet meg med det, og han er ikke helt riktig skrudd sammen. Samme fyren som plutselig ikke ville bygge PC. Begynner ikke med dette på egenhånd.

Overklokking er ikke rakettforskning. Du klarer det fint selv. Prosessoren kjører lett på 4,3GHz med medfølgende kjøler. Om du ikke vil overklokke nå, så er det likevel greit å ha muligheten senere.

Lenke til kommentar

Overklokking er ikke rakettforskning. Du klarer det fint selv. Prosessoren kjører lett på 4,3GHz med medfølgende kjøler. Om du ikke vil overklokke nå, så er det likevel greit å ha muligheten senere.

Hvis jeg velger dette hovedkortet, begynner det å se bra ut da? Hvor viktig er kjøler? Så at de ikke var så forferdelig dyre.

Litt dyrere enn jeg hadde tenkt, men uansett ikke veldig dyrt.

post-281715-0-29152000-1365892612_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...