Gå til innhold

Dvorak - QWERTY ombyttbart tastatur ?

Kombinert Dvorak- qwerty tastatur.  

2 stemmer

1. 1. Er dette noe det er interesse for ?

• Ja, ett slikt tastatur vil jeg ha
    • Nei, jeg greier meg med qwerty.
      0

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om det er noen interesse for ett Dvorak-qwerty tastatur der en kan veksle mellom dvorak/qwerty med en tast som er spesielt for dette.

Foreksempel kan en LED med to farger som lyser ettersom hva slags oppsett som er aktivt, en kan da ha Dvorak i blå tegn på tastene og qwerty som hvite.

LED'en lyser da blått når Dvorak er koblet inn, og hvitt når qwerty er koblet inn.

Grunnen til at jeg har tenkt på dette er at en da slipper å:

Installere driver for Dvorak vær gang en skal bruke sitt eget tastatur på en annens maskin.

En slipper at folk som ikke kan å bruke dvorak begynner å klage fordi de er vandt med å bruke qwerty.

Ingen grunn til å snu tastaturet opp ned for å lete etter en liten bryter for å stille om.

Inget behov or å rote i menyer for å forandre oppsettet.

Ingen klistremerker på tastene som til stadighet faller av.

Ikke nødvendig å flytte tastene for å lage dvorak oppsett.

Hvorfor Dvorak ?

Dvorak tastatur har en annen plassering av tastene enn tradisjonelle tastatur. Plasseringen er tilpasset språket slik at tegnkombinasjoner som forekommer ofte er enklere å skrive.

Vokalene er plassert på venstre side og de fleste konsonantene på høyre side. Dermed veksler skriving ofte mellom høyre og venstre hånd – og belastningen fordeles.

Ledetastene er valgt slik at en stor andel av bokstavene kan skrives uten å flytte fingrene fra ledetastraden. Om lag 63 % av tastetrykkene skjer på ledetastraden med Dvorak.

Til sammenligning oppnår QWERTY-tastaturet bare 34 % av tastetrykkene på ledetastraden. Oppsettet er dessuten utformet slik at naturligefingerbevegelser forekommer oftest.

Dette gir roligere, behageligere og raskere skriving, samt mindre belastningskader

PS:

Fentek lager slike tastatur, men desverre kun i US oppsett.

Derfor prøver jeg å finne ut om det er mange nok som vil ha med Europeisk tegnsett, slik at resultatet kan sendes over til ett par produsenter.

Endret av isprins
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...